5,100 læst ·
17 svar
5k læst
17 svar
Dimension regler indervæg med el?
Side 1 af 2
Skal sætte en indervæg op for at få et ekstra børneværelse. Vil have OSB og gips på begge sider men overvejer reglerne. Havde først tænkt at have 45x70 men så hørte jeg, at 45x45 er nok. Men hvordan gør man så med elektriciteten? Det føles lidt spinkelt at bore huller til el i en 45x45, der bliver vel ikke meget tilbage så?
Hvordan har I andre gjort, som har bygget med 45x45?
Hvordan har I andre gjort, som har bygget med 45x45?
Det virker. Reglerne forstærkes betydeligt af OSB-pladen.
Lim er ikke nødvendigt. Skub isolering ind i væggen.
Jeg har en indervæg, der er bygget af 45x45 reglar med OSB og gips på begge sider. Den væg er stiv og fin. Selvfølgelig mærker man en forskel mod badeværelsesvæggen, som er 45x70 på cc 45 med 15mm krydsfiner, men det føles ikke svagt eller slattent. Så længe man skruer OSB'en, som man skal, behøves der ikke lim. Brug også rigtig 13mm gips og ingen 6mm-variant. Det påvirker stivheden en del det med.
hvad skal jeg bruge for lim? Noget specielt? Sætter jeg det på siderne af reglarne før jeg løfter op osb:n og skruer den fast eller hvordan går jeg til værks?M maverik sagde:
Hvad betyder "som man skal"? særlig tæthed mellem skruerne eller noget mere, jeg skal tænke på?Janus82 sagde:
Jeg har en indervæg, der er bygget af 45x45 regler med OSB og gips på begge sider. Den væg er stabil og fin. Man mærker en forskel i forhold til badeværelsesvæggen, som er 45x70 på cc 45 med 15mm krydsfiner, men det føles ikke svagt eller slapt. Så længe man skruer OSB'en fast, som man skal, er der ikke behov for lim. Brug også rigtig 13mm gips og ikke en 6mm-variant. Det påvirker stabiliteten en del også.
A Annalundqvist sagde:
Forresten, hvad sker der hvis OSB'en "svulmer" hvis den er limet? dvs bevægelse p.g.a. fugt/temperatur?? den sidder jo fast, selvom den er skruet tænker jeg... ??M maverik sagde:
Jeg har altid skruet mine plader (både OSB og gips) med cc på ca. 20-30 cm. Nu søgte jeg hurtigt på Google og så, at Gunnebo hævder, at ifølge Hus AMA skal man skrue OSB med cc 15cm i yderkant og cc 30cm i midten af pladen. Jeg har måske været lidt sjusket før, men endnu står huset stadig.A Annalundqvist sagde:
Jeg reddes måske af, at jeg bruger 55mm gipsskruer, der går igennem OSB'en og fæstner i reglen.
Du vil ikke kunne få en pocketkarme i en 45mm væg. Jeg har en skydedør mod køkkenet, og hvis jeg husker rigtigt, så kræver det 70-regler i væggen for, at det skal fungere.R Robin Wahlman sagde:
Åh tak for svar!! så behøver jeg altså 45x70 reglar og en dørkarm til vægbredde 122 hvis jeg skal få plads med osb og gips på begge sider? Eftersom der ikke kommer isolering der så tænker jeg at det bliver spinkelt med kun gips, men jeg tager måske fejl?Janus82 sagde:
Jeg har altid skruet mine plader (både OSB og gips) med cc på ca 20-30 cm. Nu hurtiggooglere jeg og så at Gunnebo hævder at ifølge Hus AMA skal man skrue OSB med cc 15cm i yderkant og cc 30cm i midten af pladen. Jeg har måske været lidt sjusket før, men huset står stadigvæk.
Jeg bliver måske reddet af at jeg bruger 55mm gipsskrue som går igennem OSB'en og fæstner i regulen.
Du kommer ikke til at få en pocketkarm i en 45mm væg. Jeg har en skydedør mod køkkenet og hvis jeg husker rigtigt så kræves der 70-reglar i væggen for at det skal fungere.
Jeg tror, med vægt på *tror*, at du skal vælge en pocketkarm for en vægbredde på 96 mm. Den pocketkarm, jeg brugte, regnede med, at man kun sætter en gipsplade på ydersiden af pocketkarmen, og med denne gipsplade bliver det færdige mål 96 mm.
Jeg ville have en krydsfinerplade først for at have mulighed for at skrue noget op i væggen, hvor døren er gemt, selvom det betyder, at man skal bruge korte skruer. Desuden er pocketkarmen lidt ranglet, så det er rart at stive den op med en krydsfinerplade i bunden. Når man gør det på denne måde, skal man lægge bredden af de yderste gipsplader oven på den angivne tykkelse for karmen, så får man 96+13+13=122.
Tjek monteringsanvisningerne på den pocketkarm, du vil købe, og overvej lidt, hvordan den er konstrueret. Jeg tror nemlig, at den karm, der er 122 mm tyk, kun har mere luft ved siden af døren og ikke tilbyder bedre muligheder for at montere en ekstra træplade inden gipsen. Men jeg kan tage fejl.
Jeg ville have en krydsfinerplade først for at have mulighed for at skrue noget op i væggen, hvor døren er gemt, selvom det betyder, at man skal bruge korte skruer. Desuden er pocketkarmen lidt ranglet, så det er rart at stive den op med en krydsfinerplade i bunden. Når man gør det på denne måde, skal man lægge bredden af de yderste gipsplader oven på den angivne tykkelse for karmen, så får man 96+13+13=122.
Tjek monteringsanvisningerne på den pocketkarm, du vil købe, og overvej lidt, hvordan den er konstrueret. Jeg tror nemlig, at den karm, der er 122 mm tyk, kun har mere luft ved siden af døren og ikke tilbyder bedre muligheder for at montere en ekstra træplade inden gipsen. Men jeg kan tage fejl.