Behøver tips til hvilken dimension på Limträbalk der er nødvendig for at afstive et mellemloft med en fri længde på 7 meter

Loftet er i sig selv bærende, men jeg vil gerne have det lidt mere stift. Balkens fri længde bliver 5 meter med understøtning mod ydervæg samt en indvendig væg.

Kan en 270x140 balk være godkendt?

Senest redigeret:
Hvis det samlede gulvareal, der belaster den påtænkte bjælke, er 35 kvm, har en normal boliganvendelse (2 kN/kvm) og en normal egenvægt (0,5 kN/kvm), så er 140x270 ikke nok til at holde nedbøjningen på et acceptabelt niveau. Hvis du i stedet bruger 140x360, bliver nedbøjningen ca. 1/500 af bjælkens spændvidde, hvilket er OK i sammenhængen. Ønsker du at reducere højden på konstruktionen, kan du i stedet tage en 215x315.

• Synes
Andreas Åhlström
  • Laddar…
Mellemloftet er jo dimensioneret for den nedbøjning, der skal være godkendt. Så jeg skal jo egentlig ikke behøve at have en bjælke. Vil bare have det lidt mere stift ved løb og hop (børneleg) :)

215x315 kan være et alternativ. Trodde ikke, man var nødt til at have så groft, men 5 meter er jo et stykke.

7 meter er en meget stor spændvidde for et trægulv. Dagens krav (ikke bare normer men også generelt anerkendte) er strengere når det gælder svigt i gulvkonstruktioner. For at klare det kræves bjælker i størrelsesordenen 4x14 tommer, hvilket jeg ikke tror du har. Når man dimensionerer den nye limtræsbjælke, skal man tage udgangspunkt i de belastninger, der faktisk findes.

Har hb bjælke 400 høje (i bjælke masonite beams)

Den er desværre alt for svag. Den har mindre end halvdelen af kapaciteten af de limträbalkar jeg har foreslået.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Okay, der kan man se, alligevel var der en, der regnede på det. Men skal jo op med en bjælke nu, så det skal vel blive godt i sidste ende. Skal se hvilken dimension, jeg kan få derhen uden at der bliver problemer. Men satser på så solid som muligt.

Nu har jeg i det mindste lidt styr på, hvad der behøves.

takker :)

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
En lille indskydelse bare:
Der er forskel på 5 meter og 7 meter eftersom justus regner på den længde opløftet i 3... (5^3 = 125 mens 7^3 = 343) D.V.S. belastningen bliver næsten 3 gange så stor mellem 5 meter og 7 meter.
(jeg opfattede det som at justus kiggede på en spændvidde om 7 meter nu).

Spændvidden for den tænkte bærelinje (limtræsbjælken) er 5 meter og for de tværgående eksisterende bjælker 7 meter. Jeg beklager, hvis min præsentation blev lidt rodet.

Masonitbjælken type HB 400 har jo en imponerende kapacitet i forhold til den ringe mængde materiale den indeholder, men her er det ikke nok. Trægehedsmomentet ligger på ca. halvdelen af det, der kræves for en limtræsbjælke samtidig med, at elasticitetsmodulet for flangeene svarer til almindeligt konstruktionstræ og livet (i masonit) meget mindre.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.