Lizzardo
Jeg er i gang med at planlægge mit næste byggeri, men jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal gøre over de lidt større åbninger....

Bygningen er 22,8 x 11 m
Stammen bliver bygget i 195x45
Selvbærende spær på cc 120
Pladetag

2 åbninger på 30x30
1 åbning på 25x23
1 åbning på 16x23

Er det nok at skrue 2 stk. 195 bjælker ovenover, eller skal jeg bruge limtræ?
Og som et opfølgende spørgsmål, hvad skal jeg understøtte dem med?

Tegningerne er ikke 100% præcise, men de giver en idé om, hvordan det kommer til at se ud

Taknemmelig for al hjælp

Senest redigeret:
Det bliver ret betragtelige snelaster med en så stor bygning. Over de tre store åbninger i langfacaden skal du bruge limtræ. Uden en nøjagtig tegning, hvor tagstolernes placering fremgår, må man se på de mest ugunstige situationer. Jeg foreslår dimensionen 90x270 mm i samtlige tilfælde. Den smalle port på gavlen bør ikke have nogen taglaster, hvis der ligger en tagstol ovenover. Der er det tilstrækkeligt med 45x195 træ.

Lizzardo
J justusandersson sagde:
Det bliver ret store snelaster med en så stor bygning. Over de tre store åbninger i langfacaden skal du bruge limtræ. Uden en præcis tegning, der viser tagstolernes placering, må man se på de mest ugunstige situationer. Jeg foreslår dimensionen 90x270 mm i alle tilfælde. Den smalle port på gavlen bør ikke have nogen taglaster, hvis der er en tagstol ovenover. Der er det nok med 45x195 træ.
Tak for svar, havde på fornemmelsen at det bliver lidt limtræ.
90x270 passer, så det er ikke noget problem.
Jeg tænker mig så en hel lang bjælke over de store porte, da der kun er 1m imellem dem.
Hvad tror du om reglarne, der holder limtræet, ville det fungere med dobbelte sammenkoblede på hver side og i midten?

Jeg ved ikke, hvordan du har tænkt dig væggenes konstruktion, men det vigtige er, at reglerne bliver ordentligt opstrammet (med kortlingar) i den svage retning. Med de laster, der er aktuelle, bør der sidde kortlingar med 1200 mm afstand. Gør det det, så er det tilstrækkeligt med enkle 45x195 regler (C 24).

Lizzardo
J justusandersson sagde:
Jeg ved ikke, hvordan du har forestillet dig væggenes konstruktion, men det vigtige er, at reglerne bliver ordentligt opstivet (med kortlægtere) i den svage retning. Med de laster, der er aktuelle, bør der sidde kortlægtere med 1200 mm afstand. Gør det det, så er det tilstrækkeligt med enkle 45x195 regler (C 24).
Tænkte mig en ret basic konstruktion.
Sålbænk, regler cc 600, stående rem og en liggende ovenover, alt i 45x195.
Så det behøver altså kortlægtes cc 1200 i hvert fag i væggen?

Det er absolut nødvendigt. Hver tagstolsunderstøtning har en last i størrelsesordenen 20 kN dvs ca 2000 kg samtidig med at væggens højde er 3,5 m. Et alternativ er at bruge kvadratiske stolper, men det bliver nok ikke billigere.

Lizzardo
Ok, kanon.
Tak så meget for hjælpen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.