Jeg sidder med Sketchup og tænkte modellere vores planlagte gæstehus på landet i Roslagen. Lavede en lignende model for nogle år siden, da vi byggede en altan, og det fungerede meget godt.

Det bliver et 25 kvm Attefallhus med saddeltag, to rum og hems. Ingen sanitetsfaciliteter, det skal gøres i hovedhuset.

Tænkte have modellen som grundlag for at få forslag fra byggefirmaer.

Men det ville være godt at sætte "rigtige" dimensioner på bjælker og sådan, selvfølgelig. Huset bliver 3.7x6.45 udvendigt, og vi tænkte, at 15 cm skulle være nok til væggenes tykkelse. Isolering skal der selvfølgelig være, men ikke til arktisk vinter, vi bor der kun om sommeren...

Hvad jeg gerne vil vide, er hvilke dimensioner man normalt bruger til:
- Skeletværk i ydervæggene med 60 cm afstand på stående bjælker (45x70, 45x95 eller 45x120)
- Syller i gulvkonstruktionen med 3 langsgående syller (45x170, 45x195 eller 45x220)
- Tværbjælker i gulvet, spændvidde ca. 1.8m i bjælkesko på syllerne (45x145, 45x170 eller 45x195)

Taget skal være åbent indvendigt (intet loft eller loftsrum), så vi tænkte at tage en limtræsbjælke som tagås lagt i gavlene samt i skillevæggen mellem de to rum. Spændvidden bliver da ca. 3.7 + 2.7 m for de to dele. Så tænkte vi, at i stedet for spær montere tagbjælker mellem bjælken og væggenes overside. Skal man måske have to spær (en i hver gavl) og så bærende søjler i skillevæggen?

Hvilken dimension synes passende for:
- Limtræsbjælken i tagryggen
- Tagbjælkerne

Taknemmelig for alle tips. :)

PS: Findes der nogen hjemmeside med dimensioneringshjælp til sådanne spørgsmål? DS

I væggen skal du have mindst 45*95, men hvis du ønsker mere isolering, tag større. Bundkarmen bliver lige så bred som vægskinnerne. Gulvet skal være mindst 45*120 C18, men jeg anbefaler større, for det er ikke sjovt med kolde gulv.

Angående taget har jeg regnet snezone 2 og betontagsten med isolering og indvendig beklædning.

Har du sådan et tag kraves følgende dimensioner:
Pæle i ydervægge: 120*45 C14
Pæle i midten 90*90 GL28 h konstruktionsvirke
Træbjælke i kip: 220*45 C24
Tagspær: 45*120 C14

Her kan du selv regne lidt:

http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering

http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering

Jeg fandt en byggevejledning til et skur i Alt om Fritidshuse nr. 4 2013 (s. 56-57).
Desværre ser det ikke ud til, at der findes nogen webversion af denne tidskrifts artikler, så jeg kan ikke linke...

Der er ikke angivet hovedmål for hytten, men det ser ud til at være noget i stil med 3,5x4,3 m, muligvis længere og smallere.

De har i hvert fald angivet trædimensioner:
- bærelinjer og åser i gulvet 45x170
- vægge 45x95
- tagbjælke (rygning) 2 sammenlimede 45x220
- opbæringsstøtte (søjler) for tagbjælken 90x95 (2 sammenlimede 45x95)
- tagbjælker med opdeling 600 mm 45x170 <= ret så groft synes jeg. Er det ikke nok med 120?

I mit tilfælde bliver bredden på stommen 3628 mm, dvs. tagbjælkerne skal spænde over 1814 mm i sideled med 25 graders hældning. Bør kunne gå med 45x120, eller bliver det for lidt rum til isolering?

Jeg målte lige i taget på eksisterende hytte (Västkuststugan) og spær her er bygget med 120 mm højt tømmer selvom spændvidden er 5 m, dvs. hvert ben spænder 2,5 m.
Så burde det vel række med 120 til mit Attefall-byggeri også??

Det er jo det, du foreslår, men hvad betyder C14 for noget?

Hvis man tager sådan noget profileret plade (ser ud som tagsten) som beklædning på taget, bliver det vel lettere og dermed endnu sikrere med 45x120, ikke sandt?

De her dimensionerings-links leder til sider, hvor man skal logge ind og angive navn osv., og det har jeg ikke så stor lyst til, jeg får allerede nok spam-mails.... :(

Svært det med dimensionering, men jeg vil jo ikke optimere for lav pris, blot tage noget, som efter "tommelregler" vil fungere...
Samtidigt vil jeg ikke sløse med højdemålene, da det gælder om at komme under 4m fra jorden som max.

Bo Berglund sagde:
Jeg fandt en byggevejledning på et friggebod i Alt om Fritidshuse nr 4 2013 (side 56-57).
Desværre ser det ikke ud til at være nogen webversion af denne tidnings artikler så jeg kan ikke linke...

Der har man ikke angivet hovedmål for hytten, men det ser ud til at være noget i stil med 3.5x4.3m, muligvis længere og smallere.

De har angivet trækdimensioner i hvert fald:
- bærende bjælker og åse i gulvet 45x170
- vægge 45x95
- tagbjælke (rygning) 2 sammenlimede 45x220
- støtte (søjle) for tagbjælke 90x95 (2 sammenlimede 45x95)
- tagbjælker med delingen 600 mm 45x170 <= ganske så groft synes jeg. Er det ikke nok med 120?

I mit tilfælde bliver bredden på rammen 3628 mm, altså skal tagbjælkerne spænde over 1814 mm i sideled med 25 graders hældning. Bør vel gå med 45x120, eller bliver der for lidt plads til isolering da?

Jeg målte netop i taget på eksisterende hytte (Västkuststugan) og spærkonstruktionen her er bygget med 120 mm højtræ, selvom spændvidden er 5 m, altså spænder hvert ben 2.5 m.
Så burde det vel række med 120 for mit Attefall-byggeri også??

Det er jo det du foreslår, men hvad betyder C14 for noget?

Hvis man tager sådan noget profilleret plade (ser ud som tagsten) som beklædning på taget, så bliver det vel lettere og dermed endnu sikrere med 45x120, eller hvad?

Disse dimensionerings-links fører til sider hvor man skal logge ind og angive navn mm og det har jeg ikke så stor lyst til, får tilstrækkeligt med spam-mails alligevel.... :(

Vanskeligt dette med dimensionering, men jeg vil jo ikke optimere for lave omkostninger men blot tage noget som ifølge "tommelfingerregler" vil fungere...
Samtidig vil jeg ikke sløse med højdemålene, da det gælder om at komme under 4m fra jorden som max.
Nogle hurtige overvejelser og svar fra min side:

C14, C24 osv er styrkeklassificering på træet. Højere tal betyder højere styrke. Plejer at være stemplet på dem. Hos byggmax er det normalt C14 reglar mens hos mere velassorterede byggemarkeder så har de ofte både C14 og C24, nogle gange endnu højere klassificeringer.

25 grader synes at være en mærkelig hældning, normalt er at tage udgangspunkt i "lige dele". Dvs 14 grader (1:4), 18 grader (1:3), 22 grader (1:2,5), 27 grader (1:2) osv.
Der findes naturligvis ingen hindringer for at have netop 25 grader, hvis man ønsker det.

Jeg synes du skal bruge 145mm reglar som tagbjælker, om ikke andet så for isoleringens skyld, husk på at du mister en del som skal være luftspalte. Tror det kræves, hvis du vil have tungt tag også (tegl eller betonpannor).

Eftersom du har midterstøtte på din rygningsbjælke så behøver du ikke bruge limtræ, det går fint med en almindelig 220mm høj regel.

Yderligere en ting at tænke på er, at du sparer minimalt med penge ved at spare på regelvirket. Dette er en forsvindende lille del af omkostningerne for hele huset alligevel, særligt hvis du lejer arbejdet ud.

Det var det jeg mente med min kommentar om dimensioneringen.
Pengene er ikke et problem, men det skal holde samtidig med, at jeg ikke sløser for meget i højden, skal jo have sovehems også indenfor 4m...

Jeg ville have satset på at undvære søjlen i midten om muligt, hvis I i fremtiden vil ændre plantegningen, så er det dejligt at slippe for at bekymre sig om en søjle midt i hytten. I mit friggebod brugte jeg en 90x315 limtræsbjælke; den stikker en smule ned under tagspærene, men det synes jeg bare er flot. Jeg tror, spændvidden er lige over 5 meter...

Lang, smal bygning med hvidmalede vægge og træbjælker. Gulvet er dækket med papir. En støvsuger og arbejdslys er synlige til højre.

du kan læse om mit byggeri her:
http://www.byggla.se/Projekt/Losvirkesfriggebod/?category=164
hvis du er interesseret.

Tak for linket til dit projekt!
Har også haft overvejelser om, hvordan man håndterer TV-montagen...
Din løsning ser jo smart ud!

Derimod er der ikke noget problem med tagryggens oplæg. Jeg sætter en stolpe i hver gavl og en i skillevæggen omtrent i midten af huset. Det er kun den ene halvdel, der har fuld lofthøjde, soveværelset får loft og ovenpå bliver der sovehems til børnene. Indgang til hemsen på den ene side, så der bliver fuld skillevægshøjde, hvor stolpen placeres (to sammenlimede 45x95 bjælker).

Jeg kæmper videre med min model i Sketchup...

Nu har jeg skiftet tagbjælkerne ud med 45x145, så der kan være mere isolering.
Derudover har jeg spredt dem ud, så der er en "tagstol" på hver anden stående bjælke i væggen, det virkede som overkill med tagbjælker hver 600 mm.

Jeg arbejder mod 4000 mm totalhøjde, så nu vil jeg gerne vide, hvor meget tagbeklædningen bygger på kipshøjden målt fra det færdigspånede tag?
Er der nogen, der har en tommelfingerregel for dette?

Med dette mål kan jeg sænke taget lige så meget som nødvendigt, og så må jeg se, hvordan hemsrummet bliver...

Endnu et spørgsmål fra en nybegynder:

Jeg skal have en sovehems oven på soveværelset i den ene ende af huset. Så jeg undrer mig over, hvordan man skal dimensionere gulvet i sovehemsen?
Indvendige mål på selve huset er 6440x3390mm og soveværelset bliver 2700x3390 mm med 2100 mm lofthøjde.
Dvs. jeg må vel sætte bjælker langs huset fra væggens top til gavlvæggen?

Er det nok med 45x120 eller måske endda 45x95 for disse, hvis jeg sætter dem med 600 mm deling? De spænder jo kun 2.7m og der bliver 22mm gulvspån ovenpå samt en OSB-plade nedenunder.

Og hvordan fastgør man bjælkerne mod gavlvæggen?
Kan man skrue en regel horisontalt på væggen direkte ind i reglerne på "den anden side" af vægpladen (OSB)?
Det ville jo være det enkleste, og så kan man jo fjerne gulvet senere, hvis man vil bygge det hele om...

Forstår I, hvordan jeg mener uden en tegning?
Kunne "skitse det op" hvordan jeg tænker og vise det...

• Synes
malu1820
  • Laddar…
Fandt følgende hjælpeside på nettet hvor man kan dimensionere tag, bjælkelag mm:
Byggbeskrivningar-dimensionering
Fik nogle alternativer for taget og soveloftets gulv.
Rapporterer for at hjælpe eventuelle læsere som har fundet denne tråd ved søgninger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.