Hej kære forumvenDirekte til spørgsmålet: Skal forlænge huset med 4 meter til sommer og vil have, at hele forlængelsen skal være et eneste stort rum...Det betyder, at jeg ville have brug for spær med en fri spændvidde på næsten 8 meter...Da jeg skal fortsætte med de samme spær, som vi nu har, bliver det rammespær. Vores tagvinkel er 45 grader (!) og rammen skal fungere som gulv på første sal. Jeg har her på forummet fundet ud af, at den bedste måde at aflaste spærene er med en tværgående IPE-bjælke med påsvejsede fladjern...Men hvordan skal jeg kunne dimensionere den korrekt? Findes der nogle gode formler/programmer til dette, eller er det endda sådan, at nogen her på forummet kan hjælpe mig? Bjælken skal være 4,3 meter.

Hjælp!

Jeg kontaktede en konstruktør, da jeg satte en bjælke ind i vores udbygning. Det er meget vigtigt, at en sådan bjælke ikke bliver underdimensioneret. Jeg anbefaler dig at gøre det samme.

Hvis man af en eller anden grund har brug for at forstærke en eksisterende bjælke, kan man svejse forstærkningsplader på, men jeg synes ikke, man skal gøre dette for en ny bjælke. Det er bedre at vælge en bjælke, der allerede holder fra starten. Det er lettere at beregne.

En IPE-bjælke bliver ret høj samtidig med, at den er lidt ustabil i sideled, hvis den ikke er ordentligt afstivet. Hvad jeg forstår, så burde det være en fordel, hvis bjælkehøjden ikke blev så høj. Med tanke på dette burde HEA eller HEB være mere passende.

HEA-200 eller HEB-180 i stål S275JR burde kunne fungere ifølge mine beregninger.

Vi synes ikke at have tænkt på samme måde?

Jeg finder intet i det opr spørgsmålet som taler om en 3-støttebalk?
Har jeg misset noget?

Jeg opfattede problemet som at man ønskede spær der er 8 m lange og som skulle støttes på midten af en stålbjælke med længde 4,3 m (sandsynligvis fri længde, dvs oplægningslængde tillægges).
Lastene bør da blive (med tidligere grunddata) 3,55 * 8*0,6= 17kN/m
Hvilket nok giver en større bjælke...
Eller tænker jeg forkert nu?

Fed udregning Stefan E!
Sådan kan jeg godt lide...!:)
Anaitis; når du skriver 3-støttebjælke, er dit spørgsmål så om bjælken skal understøttes på 3 steder...? Min tanke var, at den kun skulle understøttes i dens ender, dvs. dens hele længde er 4,3 m, hvoraf 0,2 x 2 understøttes af væggene...
Hvorfor jeg spurgte om en IPE-bjælke var fordi jeg blev tippet om det her på forummet...selvfølgelig ville jeg blive glad, hvis jeg kunne skjule den helt i mellemetagen!

Min kommentar om 3-støtte bjælke lagde jeg ind, fordi det var sådan han havde regnet, dvs. beregningsforudsætningerne måske ikke er rigtige.
Når det gælder belastningerne, undrede jeg mig over, om han havde regnet rigtigt der.

Huset skulle forlænges 4m. Huset er 8m bredt. Normale rammetagspær klarer ikke en spændvidde på 8m uden underrammen skal støttes tæt ved husets midte. I dette tilfælde ville underrammen blive støttet af en stålbjælke, der går vinkelret på tagspærene. Stålbjælken bliver 4,3m lang og hviler på en støtte i hver ende, dvs. stålbjælken er en to-støttebjælke.

Tagspærene placeres med 1,2m centrumafstand. Mellem hver tagspær placeres en gulvbjælke. Gulvbjælkerne hviler på husets langsider og stålbjælken i midten, dvs. gulvbjælkerne er tre-støttebjælker. Tagspærens underramme hviler også på husets langsider og stålbjælken i midten, men det er lidt mere kompliceret, da det er en del af tagspæret. Jeg gjorde således, at jeg omdannede huset til et toplanshus i stedet for et 1½-planshus. Jeg forudsatte dermed, at tagspæret og gulvbjælkerne mellem tagspærene ikke belaster stålbjælken mere end et mellemloft i et toplanshus. Jeg undersøgte dette en del, og jeg synes, det virker OK at regne sådan. At finde ud af, hvor stor last tagspæret presser på stålbjælken med, kan være lidt vanskeligt at finde frem. Et mellemloft i et toplanshus er belastet helt ud til ydervæggene, et tagspær har ikke belastning helt ud til ydervæggene, da taghøjden er for lav der.

Loftet (mellemloftet) er belastet med en overfladelast på 3,55kN/m2. Linjelasten, der virker på ydervæggene, bliver da 3,55kN/m2*0,375*4m=5,325kN/m. Linjelasten, der belaster stålbjælken, bliver da 3,55kN/m2*1,25*4m=17,75kN/m. Så tilføjes stålbjælkens vægt. Dvs. mellemloftet betragtes som en kontinuerlig bjælke på tre støttepunkter, der hviler på ydervæggene og stålbjælken.

3,55*8*0,6=17kN/m ?
Hvis 3,55 er overfladelasten i kN/m2, 8 er husets bredde i m, 0,6 er centrumafstand for gulvbjælkerne i m, bliver enheden kN. Dette skulle jo være den resulterende last, der virker på en gulvbjælke, men hvordan kommer den ind i billedet?

At skjule stålbjælken helt i mellemloftet kunne måske lade sig gøre, men det føles lidt kompliceret, da hele tagspæret påvirkes.

Man kan jo f.eks. have 2 eller 3 stålbjælker i stedet for en, så bliver hver stålbjælke mindre.

Stefan_E sagde:
3,55*8*0,6=17kN/m ?
Om 3,55 er ytlasten i kN/m2, 8 er husets bredde i m, 0,6 er centrumafstand for gulvbjælkerne i m, bliver enheden kN. Dette ville jo være resulterende last som virker på en gulvbjælke, men hvordan kommer den ind i billedet?
Jo, hvad Anaitis mente er nok, at 60% af 3,55*8 belaster stålbjælken og giver en linjelast. Hvilket er ret tæt på sandheden, hvis gulvbjælkerne antages at være kontinuerlige fra ydervæg til ydervæg. Da bliver enheden også kN/m.

Jeg har også et spørgsmål vedrørende IPE-bjælke
Jeg skal bygge en maskinhal og jeg overvejer, hvor kraftig en bjælke jeg har brug for
Maskinhallen har målene 15m bred og 24m lang snezone 2 og vind 25
Jeg skal skære bjælkerne, så taghældningen bliver 28° og derefter svejse dem sammen i kip og på søjletoppen 100*100*8 kkr med et fremspring på 500mm
Hvor store tagbjælker bør jeg bruge 240IPE eller kan jeg gå ned til 180-200
Mvh

Du må nok uddybe det lidt mere........en hal på 15x24 m er temmelig stor. Hvad bærer taget/nocken? Skal du have en form for stolper? Hvis ikke, så ser jeg jo direkte en form for tagstolskonstruktion for mig.

S Stefan1972 sagde:
Du må nok udvikle det lidt mere........en hal på 15x24 m er ret stor. Hvad bærer taget/nocken? Skal du have nogen form for stolper? Hvis ikke så ser jeg jo direkte nogen form for tagkonstruktion foran mig.
Bare stolper på langsiderne og gavlene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.