Er i øjeblikket ved at bygge hus med en stor hustilvirker og var på pladsbesøg i dag. Det er et stommrest hus med færdige ydervægge. Indervægge bygges på plsts.
Jeg tror, at tømrerne har begået en stor fejl, der kan resultere i alvorlige fugtskader? Så vidt jeg har forstået, er det meget vigtigt, at dampspærren slutter tæt overalt. De har ikke bukket dampspærren ud fra ydervæggene, da de monterede forskalling og indervægge. Det bliver jo aldrig tæt ud til ydervæggen, når de så bukker plasten op under loftgipsen. Værst bliver det på kortsiden sv forskallingen.
Der bliver en 1,5 cm åbning direkte ud i isoleringen i ydervæggene. Dette er i mellembjælkelaget i et toetagers hus.
Hvordan plejer man at gøre? Har de lagt forskalling på den forkerte side af dampspærren? Vil gerne have mere fakta på hånden, før jeg ringer til dem i morgen. Se vedhæftede billeder.
Diffusionsspærren har to opgaver i et moderne hus, dels at forhindre kondens i skalets isolering, dels at sikre, at huset opfylder tæthedskravene. At diffusionsspærren er ordentligt forseglet er vigtigere med hensyn til tæthedskravet end kondensrisikoen. Når man bygger huse i flere plan, og den øverste etage skal være færdig fra starten, opstår der altid problemer omkring fastgørelsen af mellemdækket i ydervæggene. I teorien skal diffusionsspærren først sættes tæt på ydervæggens inderside, derefter laver man huller for at fastgøre gulvbjælkerne til mellemdækket i ydervæggens reglkonstruktion. Dette er dog meget upraktisk. Det er enklere at gøre hele reglkonstruktionen færdig og derefter isolere og sætte diffusionsspærren op. Nogle gange folder man folien ud på mellemdækkets over- og underside og accepterer, at der er en åbning i diffusionsspærren inde i mellemdækket. Mellemdækket isoleres normalt til fuld højde nærmest ydervæggen. At have det helt åbent langs mellemdækkets kanter er forkert. Risikoen for rådskader på grund af dette er dog ret lille.
Huset blev leveret med færdige ydervægge beklædt med et lag gips med diffusionsspærreplast under gipsen. Plastikken var bukket over kanten på gipsen. Se billeder. Så har de ikke bøjet plastikken ud, inden de monterede indervægge og glespanel Fejl?
Mellemetage kom i færdige moduler.
De har gjort det samme på overetagen, men der er det lidt bedre, da plastikken i loftet sidder under glespanelet.
Problemet er værst i mellemetagen på enderne af glespanelet mellem hver gles bræt dannes en åbning på 1,5 cm, når de bukker plastikken under loftgipsen.
Plastikken burde være bukket op, inden glesen ikke?
Det ville jo ikke være helt tæt alligevel.
Hvordan plejer dette at løses?
Plejer man at tape mellem hver gles bræt?
Det bliver jo ikke tæt mellem regel og plastikken, selvom det lå under glesen.
Huset skal trykprøves. Gøres det før eller efter loftgipsen er monteret? Så burde de jo lægge mærke til dette problem.
Det andet problem er, at de ikke har bukket plastikken ud under eller over indervægge.
Så plastikken skal skæres af ved hver væg for at kunne bøjes ned under parketten eller loftgipsen.
Sådan ser det ud hvis man bukker plastikken op mod glespanelet
Billedet er taget over plastikken ind mod væggen.
Havde jeg gjort dette, så havde jeg bukket plastikken op inden glespanelet og tapet den mod reglen i mellemetagen.
Som udenforstående er det lidt svært at få overblik, men det er jo altid et problem med byggesæt. Saks og tape er nok det, der gælder. Prøvetryk før alle overflader (undtagen maling og tapet) er på plads er formålsløs og ligger næppe i byggerens interesse.
Har fået information om, at trykprøvning skal udføres.
Troede de ville gøre det inden løsull sprøjtes?? Og indretning monteres?
Men hvis det gøres så sent som før overfladelag, efter al gips er monteret, hvordan skal de så kunne fikse utætheder?
Så kan de aldrig udbedre og tætne huller.
Nej ikke fået nogle detalje tegninger da vi køber nøglefærdigt hus. Tænkte bare at tjekke om det er rigtigt eller forkert udført og se hvordan det skulle have været udført. Så jeg ved hvad jeg skal sige til håndværkerne.
Jeg er ingen ekspert på trykprøvninger, men der findes regler for det (i SS-EN 13829). Når man gør det, afhænger af byggemetoden. Alt, hvad der har betydning for tætheden, bør rimeligvis være på plads. Har du købt et nøglefærdigt hus, er det byggerens ansvar at gøre de forbedringer, der kræves for en godkendelse.
Nej inte fået nogen detail tegning da vi køber nøglefærdigt hus. Tænkte bare tjekke om det er rigtigt eller forkert udført og se hvordan det skulle have været udført. Så jeg ved, hvad jeg skal sige til tømrerne.
Så er det nemmeste at bede dem vise dig deres tegninger og den detalje. Har du ingen byggeleder? Klart det er forkert, det vil give meget høje værdier ved trykprøvningen. Og trykprøvningen skal ske, når el og vvs er klar, og inden løsul.
Problemet er, at Byggledaren og snedkerne er de samme.
Hvordan skulle de have gjort? Så jeg kan spørge, hvorfor de ikke har gjort sådan, og hvad deres plan er for at få det tæt.
Skal al taggips være på plads inden trykprøvning?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.