Hej hej

Har begyndt at rive i min vaskerum, fjernet lidt gips og isolering, så så jeg, at der (hvad jeg tror) er plastik på den forkerte side, ca. 30 cm, som er foldet op fra pladen, Huset er bygget i 1978, plade på jord.. se billede (blev en lille rød pil), der ser man, (indefra og ud) diffspærre - isolering - asfaboard - isolering - tegl (ifølge byggepapirerne), det jeg undrer mig over er den plastikbit, der stikker op mod asfaboarden, nederst. Lukker den ikke lidt fugt inde, som ender i isoleringen?

Mvh:
Jonas

• Vægkonstruktion med isolering og plade, opadvendt plastik ved asfaboard markeret med rød pil, fra et hus bygget i 1978.
I betragtning af at den kun går 30 cm op, tror jeg ikke, det er et problem. Man har sandsynligvis lagt plast under dine sylar for at de ikke skal have direkte kontakt med betonpladen og derefter foldet den op, så den også beskytter sylarne mod væde udefra.

Tror ikke den vil give dig nogle problemer, hvordan ser reglerne ud? Har du tegn på fugtskader der? For hvis du ikke har det, så har det jo fungeret i 30 år uden problemer.

Ja lidt tendens til fugt er der, isoleringen var våd nederst, og reglen er sort, det er bare overfladisk, for hvis man stikker ned i træet så er det fint under overfladen. Det var derfor jeg blev tvivlende over plasten.

Mikael_L
Men var diffspærren helt dækkende mod indersiden?
Og mod væggens yderside plast 3 dm op?

Det burde slet ikke betyder nogen specielle problemer, da fugtig indeluft ikke kan komme ind i væggen og kondensere der ...

Du har nok noget andet galt, der fugter op inde i din væg.

Ericc
Det er nok syllplasten, en armeret plast plejede de at have dengang. Så heftede de den op i stedet for at skære den. Det er klart, at hvis syllen bliver for fugtig, så ligger den i en "plastbalje" som det er nu. Jeg tror problemet er for fugtig plade, hvordan ser det ud på ydersiden af bryggerset mod pladen?

Mikael_L: Japp, Diifspärr hela insidan, bakom gipset,
Ericc: Jeg har ikke tænkt på, hvordan det ser der, skal skovle lidt sne væk og tjekke,
var inde på "plastbaljan", har der kommet ind den mindste fugt, så har den meget svært ved at komme ud,
Plade på jord bygget i -70'erne er jo ikke den bedste konstruktion, hvad man kan læse sig til... :-(

Mikael_L
Ja, denne tråd glemte jeg næsten.

Ja, jeg tror ikke, at plastens opvikkeling et par dm mod "ydersiden" skal spille nogen rolle.

På indersiden skal der være plast, tæt og fint, for at forhindre varm luft med meget fugt (i form af vanddamp) i at komme ud i væggen og der kondensere til vand og gøre alt vådt.

Mod ydersiden skal det ikke være diffustæt, så den lille mængde fugt, der slipper ind, uanset hvor omhyggelig man er, kan "dampe ud" den vej. Men at der er diffustæt plast på 10% af vægfladen bør ikke spille nogen rolle, så lille en margin har man ikke med den konstruktion.

Så jeg tror, du har et andet problem. F.eks. at det kommer nedefra via dårlig (eller manglende) syltning, fra indersiden på grund af manglende diffustæt lag og måske understøttet af forkert justeret ventilation, så du har overtryk i huset. Eller du har en lækkende ledning i væggen, eller det kommer udefra gennem en utæthed i facade, tag eller ved hammerbåndet.

Men fugtigt skal det ikke blive inde i væggen; reglarne skal ikke få sorte pletter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.