Hej

Jeg skal omlægge nogle rør og undrer mig over, hvad der giver mindst indvirkning på styrken i gulv/loft bjælkerne (45*215 cc600).

Jeg har 2 valg, som jeg ser det;

Enten 4 stk. 28mm huller i hver bjælke eller 2 stk. 34mm huller i hver.

Hvilket alternativ er bedst?
Hvilken cc mellem hullerne?

Jeg vil være nødt til at bore hul i ca. 8 bjælker, kan det blive et problem?

Tak for svar

Huller i centrum af reglen påvirker styrken marginalt. Flere små huller, lidt fra hinanden er nok bedre end 2 store.

Mikael_L
I lofter/gulve plejer det at hedde bjælker ;-) (bjælkelag du ved)

Jeg stemmer for 4 stk 28mm placeret midt i bjælken og gerne tæt på lejret (ydervæggen?). Skulle tro, at der bør være mindst 10 cm mellem hullerne for at bjælken ikke skal flække op langs hullerne pga det skærende moment ved last. Ellers ville en lille stykke sømplade mellem hvert hul formentlig også beskytte mod flækning.

• Spikplatta med metallpigge, bruges til at forstærke bjælker og forhindre splintring ved at sprede belastningen mellem huller i træstrukturen.
Enig med den foregående taler, man plejer at sige, at der er 0 belastning i midten af en bjælke, hverken træk- eller trykkræfter. Helt klart mindst belastning med hullerne i midten.

Mikael_L
Jeg overvejer lidt;...

HVIS man laver hullerne lige ved understøtningen, burde det så ikke være sådan, at man kunne lave "kæmpestore" huller uden at styrken bringes i fare?

Midt i spændet er bøjekræfterne jo størst på bjælken, men tættest ved understøtningen er der vel i princippet kun en lodret rettet forskydningskraft.

Er der nogen, der støtter mig i denne mening/refleksion?

pfl0g: Lav ikke et stort hul før mindst nogle flere er enige !!! :) :rolleyes:

Denne tekst kommer fra Login side - TräGuiden

Man bør være restriktiv med udsparinger og huller i en bærende bjælke. Udsparinger eller huller, der ikke er redegjort for på tegningen, skal godkendes af ansvarlig konstruktør, før de udføres på arbejdspladsen. Hvis der hersker tvivl, bør en kontrolberegning udføres. Ved koordinering af skelet og installationer for vvs og el kan hulboringer undgås. Anvisningerne her er tommelfingerregler og vedrører bjælker af konstruktionstræ. Producenter af limtræsbjælker, letbjælker, finertræsbjælker og samvirkningselementer har egne anvisninger for udsparinger og huller.

Ved oplagring kan visse udsparinger eller huller laves i bjælkens overdel, se tabellen. I bjælkens underdel bør udsparinger og huller undgås langs hele bjælken. Hvis ingen udsparinger samtidig laves i bjælkens overdel, kan visse mindre huller tillades i underdelen. Hullernes underkant skal dog placeres mindst 40 mm fra bjælkens underkant.

Huller bør ikke have større diameter end 40 mm. De bør placeres i en minimumsafstand fra oplaget, svarende til mindst halve bjælkens højde, h/2. Hvis mere end et hul skal bores, skal centerafstanden mellem hullerne være mindst 300 mm.

Huller med en diameter, der er mindre end 20 mm, kan placeres tættere på hinanden - dog med mindst 60 mm centerafstand. Højst fire huller må placeres i række, og der bør ikke være en knast direkte under den påtænkte hulboring. Ved maksimal udnyttelse bør man overveje at forstærke bjælken med lasker af for eksempel krydsfiner eller konstruktionstræ.

Huller med større diameter end 40 mm bør placeres med centrum midt i bjælken (h/2 = neutralaksen), men ikke tættere på oplaget end den dobbelte højde af bjælken (≥ 2h) og ikke nær feltmidten, hvor bøjebevægelsen er størst. Huldiameteren må ikke overstige halvdelen af bjælkens højde (h/2). Hvis det kræves både udsparing ved oplag i bjælkens overdel og huller i underdelen, må udsparingshøjden ikke overstige h/4, og huldiameteren må ikke overstige h/10. Udsparingens længde må ikke overskride værdien i tabellen. Hvis tabelværdierne overskrides, skal der foretages forstærkningsforanstaltninger.

Hulboring bør ikke foretages inden for en sikkerhedsafstand på 75 mm fra undergulvet af hensyn til risikoen for, at ledninger, der trækkes gennem de aktuelle hulboringer, kan beskadiges ved en fremtidig reparation. Hvis denne sikkerhedsafstand ikke kan opretholdes, bør ledningerne beskyttes med for eksempel plade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.