11,915 læst ·
27 svar
12k læst
27 svar
Det regner ind - jeg forstår ikke hvorfra!
Systematisk fejlfinding, jo jeg ved. Men jeg havde håbet at slippe for det 
Desuden er jeg ikke sikker på, at man finder det, selvom jeg river panelet ned, men det er bare en tanke jeg har haft, og derfor har jeg trukket mig fra at gøre det. Ekstra surt er det, at vi malede facaden om i sommer, og da benyttede jeg lejligheden til at undersøge gavlen ekstra grundigt, men fandt ingen åbenlyse fejl.
Men det er måske smartest at pakke den ene halvdel af facaden ind i plastik først? Har jeg held, rammer jeg rigtigt og kan så reducere området efterhånden....
Desuden er jeg ikke sikker på, at man finder det, selvom jeg river panelet ned, men det er bare en tanke jeg har haft, og derfor har jeg trukket mig fra at gøre det. Ekstra surt er det, at vi malede facaden om i sommer, og da benyttede jeg lejligheden til at undersøge gavlen ekstra grundigt, men fandt ingen åbenlyse fejl.
Men det er måske smartest at pakke den ene halvdel af facaden ind i plastik først? Har jeg held, rammer jeg rigtigt og kan så reducere området efterhånden....
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Tror nok, som også antydet, at regnvand finder vej ind gennem panelet.mexitegel sagde:
Hvis det indtrængende vand derefter ikke kan løbe ud den rigtige vej, ser du lækagen inde.
Et par tanker:
Hvad er det for en type panel?
Brædder vrider sig og søm kryber, så efterhånden opstår der lækager.
Hvor gammel er panelet? Det kan jo simpelthen have tjent ud.
Vinduerne ovenover tilbygningen, er de korrekt monteret?
Med rigtigt monterede og tætnede underbleg?
Et lille hul i det nederste hjørne af et vindue kan nok slippe betydelige mængder vand ind.
En måde at redde situationen på kan være at tætne langs panelbrædder og vinduesfoder/-salninger med blød fugemasse.
Acrylfuge får man jo næsten gratis nu om dage
Panelen er gammel, huset er bygget i '47, og jeg vil tro, at den er blevet skiftet én gang siden da, da det er sydgavlen. Det er almindelig stående panel med lister som lægte (hvad hedder det på fagudtryk?).KnockOnWood sagde:Hvad er det for en type panel?
Brædder kan slå sig, og søm kan krybe, så med tiden opstår der utætheder.
Hvor gammel er panelen? Den kan jo simpelthen have udtjent sin tjeneste.
Vinduerne ovenfor tilbygningen, er de korrekt monteret?
Med rigtig monterede og tætnede underblek?
Et lille hul i det nederste hjørne af et vindue kan nok lukke betydelige mængder vand ind.
En måde at redde situationen på kan være at tætne langs panelbrædder og vinduesfoder/-inklemlinger med blød fugemasse.
Acrylfuge får man jo næsten gratis nu om dage![]()
Korrekt monterede vinduer, ja det ved jeg ikke. Begge blev skiftet i sommer, fordi de gamle havde gjort deres. Underblek sidder der, men hvad mener du med tætnede? Det lækker lige så meget nu som før.
Jeg tror sommeren er reddet....
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Tilslutning vinduesbeslag - foder eller indfatning kan jo løses på lidt forskellige måder.mexitegel sagde:Panelen er gammel, huset er bygget -47 og jeg skulle tro, at den er skiftet en gang siden da, da det er sydgavl. Det er almindelig stående panel med lister som lås (hvad hedder det på fagsprog?).
Korrekt monterede vinduer, ja det ved jeg ikke. Begge blev skiftet i sommer, for de gamle havde gjort deres. Underbeslag sidder der, men hvad mener du med tætnede? Det lækker lige så meget nu som før.
Jeg tror sommeren er reddet....![]()
Med opbukket pladekanter og beslaget monteret mellem foderne kan der jo blive en sprække.
Og bøjning af beslaget kan give et lækkende "inderhjørne", hvis man har klippet beslaget for langt ind.
Men det kan tætnes med akrylfuge.
Tror i øvrigt, at din paneltype hedder låselistepanel, og er ganske utæt.
Held og lykke med lækejagten!
Giv ikke op bare! Udefugen koster 29:95 på Byggmax
Hej!
Måske ingen løsning på problemet, men da jeg lagde nyt tag på garagen, som er forbundet til husgavlen, blev jeg anbefalet at bruge to ståndskiveplader for at gøre det tæt. Først en "L-plade" mellem tag og væg under tagpappen og derefter en yderligere en ståndskiveplade mellem tag og væg præcis som på dit billede.
/Krister
Måske ingen løsning på problemet, men da jeg lagde nyt tag på garagen, som er forbundet til husgavlen, blev jeg anbefalet at bruge to ståndskiveplader for at gøre det tæt. Først en "L-plade" mellem tag og væg under tagpappen og derefter en yderligere en ståndskiveplade mellem tag og væg præcis som på dit billede.
/Krister
Virker det lige så godt med denne? http://www.bauhaus.se/probau-akrylfog-vit-0-3-l.htmlKnockOnWood sagde:
Tak for alle svar og idéer forresten, nu kan jeg jo ikke give op
Åh, steget i pris! Jeg købte mine for 3,90 kr. En kasse. Sidder latexfog i hele lejligheden (og bag og i væggene) haha 
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Inde: IndefugKattvovven sagde:
Ude: Udefug
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41204-byggmax-innefog-latexfog.html
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Ja, det var jo det, jeg gerne ville have hjælp til at finde ud af
for det stod ikke i beskrivelsen, hvad jeg kunne udlede. Det må blive en tur til Bauhaus og høre ad ganske enkelt.
Medlem
· Västernorrlands län
· 45 indlæg
Spørger på en gammel tråd, løste det sig og i så fald hvordan? Aner, at jeg kan have et lignende problem...mexitegel sagde:
Klik her for at svare