Hej Bygghus,
Jeg er for nylig flyttet ind i et hus, hvor det blev nævnt, at der regner ind gennem spalteventil ved ekstremvejr via to vinduer på stueetagen. Noget som sælgeren skulle udbedre før overtagelsen - noget der har vist sig ikke at være gjort, og der regner ikke ind gennem spalteventil, men vandet kommer ind i overkanten af vinduet.
Det har også vist sig, at sælger har haft problemet i lang tid - og prøvet blandt andet at male facaden om (med teorien om, at væggen skulle "suge" vandet ind). Han har også skiftet vinduesblikkene på vinduer på overetagen. Skyldsspørgsmålet og sådan til side - så er jeg mest ivrig efter at løse problemet.

For nylig har jeg haft en skadetekniker på stedet, som anbefalede at skifte vinduesblikkene på overetagen - noget min blikkenslager var skeptisk over for.

Problemet
Vi har to ikke åbnebare vinduer mod vest på stueetagen. Ved vestenvind i kombination med regn samles der vand ovenfor karmen. Så meget, at det drypper ind (ved stormen hans handler det om ca. 1-2 liter).
To vinduer på gulmalet hus med en stige op mod muren, set udefra.
Vand samler sig over vinduet og drypper derefter ind - desværre meget tæt mellem hul og karm.
Nærbillede af hvidt vindue med fugtproblem ved vindueskarmen, synlig mellemrum mellem karm og væg, antyder potentielle vandlækageproblemer.

Monteringen af vinduerne udefra.
Vindue med regndråber og vandansamling over vindueskarmen set udefra.

Sælgeren har tidligere malet facaden om samt skiftet vinduesblikkene på vinduerne på overetagen.
Som tidligere nævnt, så mener skadeteknikeren, at blikkene fortsat er forkerte - hvilket min blikkenslager var skeptisk over for - men de skal skiftes.

Prøvede løsninger
I dag skulle det regne og blæse, så jeg tænkte, det ville være en god lejlighed til at teste lidt.
Jeg prøvede at sætte en sådan afgrænsning til flydespartelmasse under vinduesblikket for at forhindre vandet - den blev selvfølgelig våd, og vandet regnede stadig ind. Derimod benyttede jeg lejligheden til at tage et billede udefra ved en midlertidig pause i regnen, hvor det ser meget tørt ud under vinduet på overetagen.
Gult murstenshus med to vinduer på førstesal, taget om natten. Buske foran huset, spotlight lyser op mod tagudhæng. Fasaden af hus med to vinduer, aftenvue. Det nederste vindue har regnpletter og en tændt lampe indvendigt, som lyser rummet op.

Jeg overvejer at bore et ca. 5 cm hul op på indersiden for bedre at kunne se mellem indervæggen og facaden - men det føles som et ret stort projekt.

Har I nogen teorier/ideer?
 
P
Dine markiser sidder i vejen, så jeg kan ikke rigtig se, hvordan pladerne omkring overkant vindue sidder..
Du har en murstensvæg, og vinduet bør sidde indenfor facadeteglet, da vand kan løbe indenfor teglet og så ende ovenkant vindue...

Eller er det en massiv murstensvægkonstruktion?
 
  • Synes
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
C
Efter at et antal "proffer" havde været her og undersøgt, spekuleret og kløet sig i hovedet over mine tag-/væglækager (som også kun opstod ved visse vejrforhold) tog jeg vandslangen frem og simulerede lidt uvejr. Det kan jeg anbefale, det blev ret hurtigt klart, hvordan og hvor vandet trænger ind. En mand udenfor, der systematisk vander forskellige mistænkte steder, og en mand indenfor, der holder øje med, hvornår og hvor der begynder at komme vand ind.
 
  • Synes
pacman42 og 1 anden
  • Laddar…
Det ses lidt dårligt på dine billeder, men det ser ud som om du kun har vinkelplader for oven og ingen rigtige overbeslag. Så bliver det sådan her, hvis slagregnen mættes af facaden. Markiserne forværrer måske problemet, hvis der samler sig vand ovenpå, som derefter presses ind af lufttrykket ved blæst og regn.

Havde selv dette problem med et vindue om sommeren, men jeg har umalet pudset facade, så det bliver endnu værre.
 
En anden ting når det gælder vinduesbænke er, at man vil have, at de skal have tilstrækkelig hældning og tilstrækkeligt udhæng, så vandet ikke løber på facaden, det ville være dumt, hvis man har en facade, der binder fugt. Som sagt lidt svært at se på dine billeder, så jeg siger ikke, at dine vinduesbænke er forkerte.
Hus AMA siger 40 mm ved pudset facade, hvis jeg ikke tager fejl.

https://static.byggtjanst.se/amadocs/ANY_2-21_sid52-55.pdf

https://www.teknikhandboken.se/wp-content/uploads/2023/03/JT-.5214.jpg
 
@Rejäl - Det er ikke en massiv teglkonstruktion. Men mellem tegl og huskroppen er der et luftspalte. Tilføjet yderligere billeder af markisens montage.

Som jeg har forstået fra sælgeren, har problemet været der også inden vinduerne blev udskiftet i 2019 (på stueetagen). Vinduerne på overetagen er formodentlig fra 70'erne.

I går, da det regnede ind, er det tydeligt, at vandet ikke kommer fra "hele" væggen, da fugemassen kun er våd i punkter.
Vandskade omkring vindue med afskallet maling og fugtskader, synlige cirkler markerer problemområder rundt om vinduesrammen, muligt lækage fra oven.

Husfacade med nyt vindue og markise, foto viser også reflekteret udsigt med nabohus, problem med lækkende vinduesbleer nævnes i teksten. Vindue med markise installeret over det på et hus med gul teglvæg og metalramme. Himlen er grå med skyer i baggrunden. Vindue med monteret markise og fuge mod murstensvæg; problem med utæthed.

@cpalm - Det var præcis det, skadebehandleren gjorde (4000 kr for en fyr, der spuler vand..). Det lakkede ind, da han sprøjtede mod vinduesblikket på overetagen. Det kan selvfølgelig være, at det er den "let" vej ind - intet der siger, at der ikke kan være lækage flere steder.

@FG - Præcis, i overkant af vinduerne sidder et blik mod teglstenene som er fyldt med silikone (eller lignende), min personlige teori er, at vand presses ind der. Skadebehandleren anbefalede at udskifte vinduesblikkene med mindst 50 mm udstik - hvilket blikkenslageren er i gang med at fikse. Han har været her og målt, men ikke monteret de nye. Blikkenslagere er lidt som politikere, man ved, at de findes, men man har aldrig set dem :)
 
P
Som jeg ser det, kan vinduesblikene føre til øget vand på facaden, da de ikke rækker 40 mm udenfor færdig facade..
Men det er nok ikke det, der forårsager indtrængningen, men du har brug for at få et overblik, der slutter tæt mod stommen indenfor murstenen, der sidder over vinduet, så vandet, der kommer på indersiden af murstenen, ledes ud og ikke løber mod vindueskarmen, som det ser ud til at gøre hos dig…
 
  • Synes
InsidersUnited
  • Laddar…
C
J Jacobbbbbb sagde:
Det kan iofs være sådan, at det er den "enkle" vej ind - intet der siger, at der ikke er lækage flere steder.
Sådan kan det bestemt være. I mit tilfælde lækkede det flere steder. Men det er let at punktmarkere med en smal stråle og på den måde lokalisere præcis, hvor vandet trænger ind. Udfordringen er, at det ofte løber ind et sted og ud et helt andet, samt at det kan tage nogle sekunder, før det kommer ud på indersiden. Så det er noget, man må tage hensyn til og tage sig tid til, så det bliver systematisk.
 
Ikke helt nemt det her med vand. Men din plade, der sidder øverst og er tæt med fugemasse, gør jo, at vandet kun kan komme ind i huset og ikke ud, hvis nu vandet kommer fra luftspalten. Sandsynligvis sidder vinduerne også for langt ud i facaden. Mit gæt er, at du har brug for at montere vinduerne længere ind og have en drænerende overkant, der leder eventuelt vand ud, men det er ikke altid så nemt at få gjort efterfølgende.

Sidder vinduerne i stueetagen længere ud end på overetagen?
 
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Överblecket ska ta fukt som kommer in i luftspalten bakom teglet (blå på bild) och leda fram det och ut ovan karmen. Har man satt karmen mitt i spalten så kommer denna fukten istället rinna "igenom" karmen och in.
Byggekomponentdiagram viser overbleckets placering og funktion til at lede fugt væk fra luftspalten bag murværket.
 
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Det spiller mindre rolle om hvor vandet kommer ind bag ved murstenene da mursten ikke er vandtæt og i regnfulde perioder så siver vandet igennem murstenene.. Det vigtige er at sikre op over hvert vindue for så vil det ikke fortsætte med at lække ind…
 
  • Synes
InsidersUnited
  • Laddar…
Opdatering på de ind regnede vinduer, sådan her efter efterårets første regn.

Blikkenslageren har været og skiftet vinduesblikkene ifølge Polygons instruktioner. Udstykket er ca. 70mm og sidder tæt mod facaden forneden. Dog ikke tætnet med fx silikone.

Nu sådan her efter første rigtige regn med vestlig vind kan vi konstatere, at det stadig trænger ind. Oplever at det er mindre mængder, men kan også være sådan, at det regner mindre.

Næste fejlsøgningssteg er at forsøge at forbedre silikonen rundt om vinduerne samt under vinduesblikkene på overetagen.

Som tidligere foreslået, så ville det nok være bedst at have en plade, der går op mellem den indre facade og selve murstensfacaden. Udfordringen er, at de eksisterende vinduer sidder så tæt i vindueshullet, at jeg er nødt til at skifte dem til en mindre variant, så afventer med at teste det.
 
The gift that keeps on giving…
Under sommeren tog jeg vandslangen og vandede vinduerne igen, da viste det sig at der kom vand ind mellem vinduets fastgørelse og pladearbejdet. Så jeg mistænkte at silikonefugen ikke var tæt nok, så har suppleret med yderligere silikone. Men nu i decemberregnen kan jeg konstatere at det ikke var tilstrækkeligt.

Næste skridt er at fylde blød fugemasse under vinduesble ved overetagen, men jeg tvivler på at det hjælper.

Begynder at løbe tør for idéer, snart ryger vinduerne på overetagen.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.