11,915 læst ·
27 svar
12k læst
27 svar
Det regner ind - jeg forstår ikke hvorfra!
I et hus vi har, findes der en lille tilbygning i kælderplanen med sit eget lille tag, der forbinder et lille stykke op ad væggen. Tilbygningen er desværre ikke lavet af dem, der havde alle kopperne i skabet, for der er en del mærkelige konstruktioner, men det største problem er, at det regner ind - og jeg kan ikke begribe, hvor det kommer fra!
Nu stiller jeg håbet til jer her i et sidste desperat forsøg.
Vandet kommer fra/ved syllen, men mere end det kan man ikke se.
Fra begyndelsen var pladen bare skåret ind i panelet, og jeg mistænkte, at det var der, det lækkede ind mellem panelbrættene. Sidste sommer brugte jeg en stund på at løsne panelet og stikke pladen ind under/bag panelet samt lægge ny tagpap, som fulgte med bag pladen. Men nej - det regner stadig ind! Det skal siges, at tagets hældning er utilstrækkelig, og det ser ud til, at problemet kun opstår ved lidt kraftigere regn. På tagpappen ligger der tagsten, og pladen ligger tæt mod stenene. Jeg tror ikke, der kan slås regn ind under pladen, men selv hvis det skulle ske, burde tagpappen forhindre det...
Et alternativ, jeg overvejer, er, om tilbygningen ikke er synderen, men at vandet kommer ind længere oppe. Men jeg kan ikke begribe, hvor det skulle være i så fald. Huset er fra '47, og det har regnet ind, så længe vi har haft huset, men nu har jeg irriteret mig længe nok over dette.
Alle tips og idéer om, hvor vandet kan finde ind, er mere end velkomne - for jeg får snart et nervesammenbrud over det her...
Vandet kommer fra/ved syllen, men mere end det kan man ikke se.
Fra begyndelsen var pladen bare skåret ind i panelet, og jeg mistænkte, at det var der, det lækkede ind mellem panelbrættene. Sidste sommer brugte jeg en stund på at løsne panelet og stikke pladen ind under/bag panelet samt lægge ny tagpap, som fulgte med bag pladen. Men nej - det regner stadig ind! Det skal siges, at tagets hældning er utilstrækkelig, og det ser ud til, at problemet kun opstår ved lidt kraftigere regn. På tagpappen ligger der tagsten, og pladen ligger tæt mod stenene. Jeg tror ikke, der kan slås regn ind under pladen, men selv hvis det skulle ske, burde tagpappen forhindre det...
Et alternativ, jeg overvejer, er, om tilbygningen ikke er synderen, men at vandet kommer ind længere oppe. Men jeg kan ikke begribe, hvor det skulle være i så fald. Huset er fra '47, og det har regnet ind, så længe vi har haft huset, men nu har jeg irriteret mig længe nok over dette.
Alle tips og idéer om, hvor vandet kan finde ind, er mere end velkomne - for jeg får snart et nervesammenbrud over det her...
Kræves der blæst for at der skal komme ind vand, eller kommer det ind, selvom det er vindstille? Nogle gange kan vind presse vand baglæns op langs taget.
Derefter er det nok sådan, at det ikke kun lækker, når det regner meget, men at ved små regnmængder bliver vandet i væggen.
Som du allerede er inde på, kan det meget vel være, at vandet kommer i væggen fra taget ovenfor.
Vi havde lækage ved et tagvindue som ingen kunne fikse, og da vi rev indvendigt for at renovere, viste det sig at vandet kom fra en sotarlucka fem meter længere op langs taget. Vandet løb ned langs en tagstol til tagvinduet.
Derefter er det nok sådan, at det ikke kun lækker, når det regner meget, men at ved små regnmængder bliver vandet i væggen.
Som du allerede er inde på, kan det meget vel være, at vandet kommer i væggen fra taget ovenfor.
Vi havde lækage ved et tagvindue som ingen kunne fikse, og da vi rev indvendigt for at renovere, viste det sig at vandet kom fra en sotarlucka fem meter længere op langs taget. Vandet løb ned langs en tagstol til tagvinduet.
Det er lidt svært at sige, hvordan vejret påvirker lækagen. Tidligere, før jeg ændrede pladen, var det kun, når det var rigtig dårligt vejr (regn og vind), at det ville regne ind. Efter at jeg ændrede pladen, gik hele efteråret med et par ordentlige efterårsvejre forbi uden lækage, og jeg troede da, at problemet var løst. Nu skal det siges, at vi ikke bor selv i huset, så det er lidt svært at gå ud fra andres observationer desværre.
Jeg ved, at vinden kan presse vand baglæns op, men det burde vel tagpappen, som ligger op under panelet, forhindre i så fald?
Der sidder to vinduer på samme gavl, hvor tilbygningen er, og dem begge udskiftede jeg i sommer, og der kunne jeg ikke forstå, at der var kommet vand ind.
Det er meget mærkeligt dette. Jeg tænkte, at jeg ville lægge en presenning over pladen og på hele taget på tilbygningen for at udelukke, at det presser vand op ved blæst i hvert fald.
Jeg ved, at vinden kan presse vand baglæns op, men det burde vel tagpappen, som ligger op under panelet, forhindre i så fald?
Der sidder to vinduer på samme gavl, hvor tilbygningen er, og dem begge udskiftede jeg i sommer, og der kunne jeg ikke forstå, at der var kommet vand ind.
Det er meget mærkeligt dette. Jeg tænkte, at jeg ville lægge en presenning over pladen og på hele taget på tilbygningen for at udelukke, at det presser vand op ved blæst i hvert fald.
Hvad er det for et tag ovenover den der del? med andre ord, længst oppe ovenover panelet?
Lækage er lumsk! Selv opdagede jeg en lille rille vand på gulvet i huset jeg bygger. Efter nogle fejlsøgningsture viste det sig, at det kom ind under dørtærsklen på balkondøren etagen ovenfor og løb derefter langs med ydre gipsens inderside nedad. Det så tæt og godt ud udefra, men ved nærmere eftersyn fandt jeg ud af, at tærskelpladen ikke var monteret klemt fast i det fræste spor. Falsen på pladen lå bare mod tærsklen nogle mm lavere. Det var alligevel uforklarligt, hvordan det kunne komme ind vand den vej, men med stormregn fra "rigtig" retning så viste fejlen sig. Tætnede med passende goja, så var problemet løst.
Konklusion: Er det ikke mere eller mindre lufttæt, så kan vand finde vej ind på de mest mærkelige måder. Nogle gange kræver det måske et uvejr, der kun rammer hver femte år for at det skal vise sig.
//LocTite
Konklusion: Er det ikke mere eller mindre lufttæt, så kan vand finde vej ind på de mest mærkelige måder. Nogle gange kræver det måske et uvejr, der kun rammer hver femte år for at det skal vise sig.
//LocTite
@Loctite: Ja, jeg begynder at mistænke dette. Var nede og kiggede lidt på elendigheden i går og indså, at tagpap nok ikke går så langt op som på skitsen. Hm! Den må jeg tage på mig
Tænkte lægge en presenning eller byggeplast på hele taget på tilbygningen og tape den fast på blikpladen, og så må det være sådan et antal regnvejre fremover. Bliver der forskel, ved jeg jo i hvert fald, at det ikke lækker længere oppe.....
Tak for alle tanker og ideer!
Tænkte lægge en presenning eller byggeplast på hele taget på tilbygningen og tape den fast på blikpladen, og så må det være sådan et antal regnvejre fremover. Bliver der forskel, ved jeg jo i hvert fald, at det ikke lækker længere oppe.....
Tak for alle tanker og ideer!
Jeg har haft det samme problem. Da var det pladen, der leder en del af det vand, der kommer på indersiden af den stående panel. Det gælder om at skabe et lille mellemrum mellem plade og panel. Alternativt lade tjærepappen gå ovenfor pladen, ca. 5 mm.
@grävaren: Det var interessant! Hvordan mener du, at pladen "ledte ind" vandet? Gik vandet på ydersiden af pladen mellem plade og panel og derefter over kanten på pladen under panelet mener du?
Jeg forstår vist ikke helt, hvordan du mener
Jeg forstår vist ikke helt, hvordan du mener
OK, det havde jeg ingen anelse om, at det kan være sådan
. Nu har jeg i hvert fald lagt en stribe med byggplast langs hele taget på udbygningen og sølvtejpet den fast i pladen. Så får vi se, om det gør nogen forskel i første omgang. Hvis det ikke bliver tæt, så må næste tiltag nok blive at løfte på panelet, som du foreslår gravemaskinen.
Gahhhggg! Det regner ind, trods byggplasten som har forseglet pladen. Med andre ord er det meget sandsynligt, at det kommer ind længere oppe. Jeg som havde håbet på at slippe for at rive panel ned i sommer....

Test plast det næste sted, se resultatet. Test igen. Så måske slipper du for at rive halvdelen af huset for et lille hul et eller andet sted.