41,432 læst ·
183 svar
41k læst
183 svar
Det mest holdbare lim til træ?
Da jeg byggede mit hus for nogle år siden, stillede kommunen ingen spørgsmål om trappen. Derimod var de interesserede i rækværket.P patriklarsson sagde:Det kan jeg ikke svare på, de afgør jo byggetilladelse fra sag til sag.
Der findes nok mange trapper, der er havnet mellem stolene, og der findes også mange byggerier, hvor de kræver ingeniører.
I en kommune der vedrører mig, kræver de dette fx når man bygger en overetage, hvilket plejer at være almindeligt i sager med trapper.
Dermed indgår også trappen i ansøgningen.
Eller tager jeg fejl?
Normalt set kigger en ingeniør på almindelig belastning, hvad angår køretøjer regnes en passager til 70kg, vi siger derfor, at den skal holde dette og 5 gange så meget, det er en almindelig sikkerhedsmargin. Det bliver 350kg. Man må dermed forudsætte, at trappen aldrig vil blive belastet med mere vægt, den skal således klare 3 personer på 115kg, som står i den samtidig.
Man må også forudsætte, at denne belastning skal klares inden for et areal, der svarer til en fodsål og på hele trinets overflade.
En fod er ret lille.
Jeg har svært ved at se, at denne trappe klarer en fod på 350kg yderst på trinnet, og af den grund tror jeg ikke, at en ingeniør har godkendt byggeriet.
Dermed heller ikke kommunen, hvis de har krævet en erklæring, hvilket jeg dermed forudsætter, at de ikke har.
Hvorpå jeg skrev, at det sandsynligvis ikke er i et en- eller flerboligshus den er placeret.
Meget snak her. Har du nogen anelse om hvad der gælder eller gætter du bare? Hvor findes kravet om at et trappetrin skal klare 350 kg på en flade af en fod?? Du må holde op med at gætte nu og frembringe gældende fakta.P patriklarsson sagde:Det kan jeg ikke svare på, de afgør jo byggetilladelsen fra tilfælde til tilfælde.
Der er nok mange trapper der er snublet mellem stolene, og der er også mange byggerier hvor de kræver konstruktører.
I en kommune der berører mig, kræver de dette fx når man bygger overetage, hvilket plejer at være almindeligt i tilfælde med trapper.
Dermed indgår også trappen i ansøgningen.
Eller er jeg forkert?
Normalt set kigger en konstruktør på almindeligt last, hvad angår køretøjer tælles en passager til 70 kg, vi siger derfor at den skal holde dette og 5 gange så meget, det er en almindelig sikkerhedsmargen. Det bliver 350 kg. Man må dermed forudsætte at trappen aldrig vil blive belastet med mere vægt, den skal således holde til 3 stk. 115 kg personer der står i den samtidig.
Man må også forudsætte at denne last skal holdes inden for et område der svarer til en fodsål og på hele trappetrinnets flade.
En fod er ret lille.
Jeg har svært ved at se at denne trappe klarer en fod på 350 kg yderst på trappetrinnet og af den grund tror jeg ikke at en konstruktør har godkendt byggeriet.
Dermed heller ikke kommunen, hvis de har krævet udtalelse, hvilket jeg dermed forudsætter at de ikke har.
Hvorpå jeg skrev at det sandsynligvis ikke er i et én- eller flerfamiliehus den er placeret.
Selvbygger
· Östergötland
· 1 837 indlæg
Selvbygger
· Östergötland
· 1 837 indlæg
Det er normale konstruktionsregler i Sverige, at holdbarheden er mindst 5 gange den normale belastning, køber man noget fra Kina er det sandsynligvis mindre, derfor kvaliteten. Det fungerer "for det meste".R roli sagde:
Kom gerne med modbeviser i stedet, så jeg slipper for at tage den bold.
Kender du en konstruktør?
En ven i Västerviks kommune måtte hyre en konstruktør for at tegne og derefter bygge en enkeltbil garage.
Det krav findes ikke i de kommuner, jeg opholder mig i som eksempel. Det er op til bygningsinspektøren og kan variere fra sag til sag.
Selvbygger
· Östergötland
· 1 837 indlæg
Jeg gætter. Har du nogen anelse?R roli sagde:
Jeg har ikke sagt, at der er et krav, men hvordan man konstruktionsmæssigt beregner.
Er målet fra vangestykket ud til kanten 300mm og en fod 10cm bred beregner man lastpunktet på 250mm og arealet for en fod, derefter tager man træs slags styrke, i dette tilfælde formentlig fyr, tilføjer tykkelse og dybde, de resterende beregninger indebærer folkeskolematematik.
Jeg kan ikke huske alt nu 20 år senere og har ikke behov for at sætte mig ind i det heller, men det kommer sikkert tilbage hurtigt, hvis jeg skulle få lyst.
De trapper, jeg har, bør klare 350 kg uden problemer, det er ikke specielt meget.
Sammenlign med en spær og de kræfter et tag udsættes for. Bare betonsten vejer rundt 3,5 ton/100 kvm.
Det skal derefter klare 15 ton snelast.
Så hvad er det, du undrer dig over?
Giv dig.P patriklarsson sagde:Din dobbeltmoral er komisk. Anmeldt for hvad? At jeg har andre meninger end dig? Der findes ingen konstruktør, som deler dine meninger? Hvis du har et certifikat på trappen fra bygningskontoret, kan du vel lægge en kopi op her?
Mine synspunkter er relevante med hensyn til konstruktionen af din trappe, og det er næppe kun dig, der skal føre en monolog her, især ikke med tanke på flere fejl, du kommer med, som kan inspirere andre til at gøre de samme fejl.
Jeg respekterer dine valg, og det er derfor, jeg synes, du skal stå ved dem som en mand uden at komme med påfund. Forstå dine valg, hvordan skal jeg kunne det, når jeg synes, de er forkerte?? Du overbeviser mig ikke. Jeg har ingen aggressioner imod dig, hvis du nu tror det, men du kommer nu med trusler? Tror du, at et eksempel som ovenstående, udmaler dig som en idiot? Der er mange mennesker, der dagligt udsætter andre for fare uden at tænke sig om eller endda bryde sig. Af den grund findes der love og regler, dermed interessant at se, om dit byggeri opfylder disse? Vi havde ikke behøvet at tage det til sin spids, hvis du bare havde lyttet til mere erfarne meninger, hvilke du er ligeglad med![]()
Selvbygger
· Östergötland
· 1 837 indlæg
Bare for sjov fandt jeg ud af at en fod har ca. 73cm2 kontaktflade. Dermed bliver 350kg under 5kg/cm.
Det kan vi forudsætte at de fleste hårdere træsorter kan tåle, da et trægulv af pindestol skal klare højere vægt. Dermed vil holdbarheden afgøres af fastgørelserne og de bærende dele i konstruktionen.
Der er forskel på at have en trappe man kan gå roligt og forsigtigt på, sammenlignet med en trappe man kan stå og hoppe på. Man behøver ikke at gøre det, men det kan ske, derfor tager en konstruktør højde for det i sine beregninger.
Det er sikkert lidt forskelligt mellem forskellige konstruktørers meninger, men i bund og grund er det samme skole/lære.
Alt der fremstilles bygger på disse teorier, og ved man ikke hvad man gør, ja så går det som med broen i Indien.
Man kan også konstruere et tag der klarer sommerhalvåret eller dage uden vejr og vind, det fungerer indtil videre men opfylder heller ikke de regler der findes.
Jeg synes spørgsmålet er ret irrelevant i tråden, men jeg bryder mig heller ikke om TS' ubehagelige attitude. Der er folk her med betydeligt mere erfaring, som måske udtaler sig af en grund. At så tage det ilde op er den forkerte vej at gå.
Det kan vi forudsætte at de fleste hårdere træsorter kan tåle, da et trægulv af pindestol skal klare højere vægt. Dermed vil holdbarheden afgøres af fastgørelserne og de bærende dele i konstruktionen.
Der er forskel på at have en trappe man kan gå roligt og forsigtigt på, sammenlignet med en trappe man kan stå og hoppe på. Man behøver ikke at gøre det, men det kan ske, derfor tager en konstruktør højde for det i sine beregninger.
Det er sikkert lidt forskelligt mellem forskellige konstruktørers meninger, men i bund og grund er det samme skole/lære.
Alt der fremstilles bygger på disse teorier, og ved man ikke hvad man gør, ja så går det som med broen i Indien.
Man kan også konstruere et tag der klarer sommerhalvåret eller dage uden vejr og vind, det fungerer indtil videre men opfylder heller ikke de regler der findes.
Jeg synes spørgsmålet er ret irrelevant i tråden, men jeg bryder mig heller ikke om TS' ubehagelige attitude. Der er folk her med betydeligt mere erfaring, som måske udtaler sig af en grund. At så tage det ilde op er den forkerte vej at gå.
Hvad er der galt med dig? Fjols..P patriklarsson sagde:Bare for sjov fandt jeg ud af, at en fod har ca 73cm2 kontaktflade. Dermed bliver 350kg under 5kg/cm.
Det kan vi forudsætte, at de fleste hårdere træsorter kan tåle, da et trægulv af pinnestol skal kunne modstå højere vægt.
Dermed vil holdbarheden blive bestemt af fastgørelser og de bærende dele i konstruktionen.
Der er forskel på at have en trappe, man kan gå stille og roligt på, sammenlignet med en trappe, man kan stå og hoppe på.
Man behøver ikke gøre det, men det kan ske, derfor tager en konstruktør højde for det med sine beregninger.
Der er sikkert lidt forskel mellem forskellige konstruktørers meninger, men i bund og grund er det den samme skole/lære.
Alt, hvad der fremstilles, bygger på disse teorier, og ved man ikke, hvad man gør, ja så går det som med broen i Indien.
Man kan også konstruere et tag, der klarer sommerhalvåret eller dage uden vejr og vind, det fungerer indtil videre, men opfylder heller ikke de regler, der findes.
Jeg synes, spørgsmålet er ret irrelevant i tråden, men jeg kan heller ikke lide TS' ubehagelige attitude.
Der er folk her med betydeligt mere erfaring, som måske udtaler sig af en grund.
At blive fornærmet er den forkerte vej at gå.
Nu var det ret længe siden jeg gik i skole, men det der stemmer meget dårligt med min erindring.P patriklarsson sagde:
Derudover undrer jeg mig over, hvad TS har gjort, som har gjort dig nærmest besat af at angribe ham. Bevares, en lidt dårlig attitude i mødet fra ham i starten, men nu har du overtaget den rolle med stor overlegenhed. Det er på tide at slippe det her og komme videre nu.
Selvbygger
· Östergötland
· 1 837 indlæg
Hep sagde:
Nu var det ret længe siden, jeg gik i skolen, men det der stemmer meget dårligt med mit erindringsbillede.
Så undrer jeg, hvad TS har gjort, der har fået dig nærmest besat i at give dig på ham. Jo, lidt dårlig attitude i imødegåelsen fra ham i starten, men nu har du taget over den rolle med stor styrke. På tide at slippe det her og komme videre nu.
Jeg kan ikke lide attituden?
Har ikke skrevet noget negativt om TS, andet end at jeg ser adskillige mangler i konstruktionen og får til svar, at der absolut ikke findes nogen.
Hvorpå TS vil anmelde mig efter et eksempel på, hvad der kunne ske ved en fejlkonstruktion og derefter kommer med trusler som, "håber at noget sker for dig" osv.
Jeg tager det absolut ikke ilde op, men synes at jeg kan vise, at jeg ved, hvad jeg snakker om, indtil det modsatte er bevist.
Visst.. lave lidt sjov med ts er ok men du virker til at have alvorlige problemer.P patriklarsson sagde:[media]
Jeg kan ikke lide attituden?
Har ikke skrevet noget negativt om TS mere end at jeg ser adskillige mangler i konstruktionen og får til svar at der absolut ikke findes nogen.
Hvorpå TS vil anmelde mig efter et eksempel på hvad der kunne ske ved en fejlkontruktion og derefter kommer med trusler som, "håber at noget sker dig" osv.
Jeg tager det absolut ikke ilde op, men synes jeg kan vise at jeg ved hvad jeg snakker om, indtil det modsatte er bevist.
Få dig et liv.
Jeg fuldstændig ELSKER alle disse tråde om dimensionering!
Så mange selvudnævnte eksperter, overbeviste om deres egen ufejlbarlighed.
Sjældent eller aldrig er der noget andet end meninger, fremsat som fakta.
Aldrig nogen henvisning til gældende normer og regler. Bare vilkårlige gæt.
Behøver at bestille mere popcorn til næste forestilling!
Så mange selvudnævnte eksperter, overbeviste om deres egen ufejlbarlighed.
Sjældent eller aldrig er der noget andet end meninger, fremsat som fakta.
Aldrig nogen henvisning til gældende normer og regler. Bare vilkårlige gæt.
Behøver at bestille mere popcorn til næste forestilling!
Selvbygger
· Östergötland
· 1 837 indlæg
Hvor ligger det, du oplever som et problem?raveper sagde:
TS kan åbenbart ikke tage spøg, heller ikke spørgsmålende kommentarer.
At jeg tager op konstruktions/tilladelses spørgsmål skyldes, at TS nægter alt men har arbejdet en del i byggebranchen? Hvilket for mig er bekymrende.
Jeg ville satse på et andet erhverv.
Tak, i lige måde?? (Jeg er meget tilfreds med mit liv)!