P
Jeg synes forresten også, at du har bygget en flot trappe, glemte at sige det. :-)

Nå, selvfølgelig vil selv en ordentlig bygget trappe i eg blive påvirket af en sådan belastning. Men den vil ikke knække sådan.

Og jeg tror ikke på dig, når du siger, at du kan stå yderst på dine trin og småhoppe uden at det svajer. Det vil jeg se på video, når det sker i så fald! :-)

Til emnet: mange tvinger langs hele vejen, og hold øje med, at den tvinges sammen helt lige. Måske tvinge nedad også.

• Synes
senap og 1 anden
  • Laddar…
Hep Hep sagde:
For at vende tilbage til spørgsmålet. Hvis du skal lime og får rene overflader uden revner, så er almindelig trælim nok til at gøre trappen lige så holdbar som før. Udfordringen er at få en så ren samling, at den både bliver holdbar og usynlig. Med tanke på trappens konstruktion, synes jeg det ser lettere ud at udskifte det ødelagte trin. Hvis det kan gøres så simpelt, som jeg synes det ser ud, er det mindst risikabelt og ikke mere arbejde.
Jeg må simpelthen prøve. Virker det ikke, så udskifter jeg selvfølgelig trin. Den eneste grund til i stedet at forsøge at samle det, er fordi et nyt trin bliver så forskelligt i slid.

Men for at vende tilbage til limningen. Nogen foreslog at tage trinnet af og trække brudfladen fra hinanden for at få en jævnere limning. Måske er det at foretrække (selvom det er en smule modstræbende) fremfor at forsøge nøje at få lim ned i den eksisterende revne? Naturligvis med 3-4 tvinger og lade det hærde et par dage bare for at være på den sikre side.

Tak for din input.

• Synes
Pettet
  • Laddar…
Mulvaden sagde:
Jeg synes for resten også, at du har bygget en flot trappe, jeg glemte at sige det. :)

Nej, selvfølgelig vil en solidt bygget trappe i eg også tage skade af sådan en belastning. Men den vil ikke gå i stykker sådan.

Og jeg tror ikke på dig, når du siger, at du kan stå yderst på dine trin og småhoppe uden, at det svajer. Det vil jeg gerne se på film, hvis det sker! :)

Til emnet: mange tvinger langs hele vejen, og hold øje med at den bliver tvunget helt lige. Måske tvinge nedad også.
Tak.
Nej, 10 cm eg ville nok ikke brække.
Derimod tager du fejl med svajet. Stod netop yderst på trappen og svajhop. De bevæger sig IKKE. Jeg orker faktisk ikke at filme. Du må stole på mit ord ;)

Regnede lidt på hvilken kraft trinnet blev udsat for ved impact. Med diverse antagelser lander man i et område af en last svarende til mindst vægten 1500 kg i omkring 1/100 sekund.

• Synes
Kungen_283746 og 1 anden
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Regnede lidt på hvor meget kraft trappetrinnet blev udsat for ved impact. Med diverse antagelser så lander man i en omegn af en last svarende til mindst vægten 1500 kg i nogen 1/100-dels sekund.
Ja det var sådan en der hvad man tror usandsynlig hændelse. Renoverer facade og vinduer og havde linoliemalet vinduer på førstesalen og stillet håndvægten (40 cm vindueskarm) på indersiden ovenover trappen for at vinduet ikke skulle blæse op. Og nogle dage senere er jeg på ydersiden og maler og hjernen kobler fra da jeg skubbede lidt på vinduet for at komme til med penslen. Det blev KA-BOOOM på indersiden og jeg vidste allerede da at det på en eller anden måde ville være noget lort at bevidne. Trappetrinnet havde fået et direkte hit på yderkanten af trinnet. Ikke det mindste overrasket over at træet ikke havde klaret det. Altid får man lidt hjerneslip engang imellem. I hvert fald i min alder ;)

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Sidder denne trappe udendørs med regn og ruskevejr, kan du glemme almindeligt hvidlim.
Er det ude, skal du skifte til polyuretanlim.
Protte

prototypen prototypen sagde:
Sidder denne trappe udendørs med regn og rusk, så kan du glemme almindelig hvidlim.
Er det ude, må du skifte til polyuretanlim.
Protte
prototypen prototypen sagde:
Sidder denne trappe udendørs med regn og rusk, så kan du glemme almindelig hvidlim.
Er det ude, må du skifte til polyuretanlim.
Protte
Alt regn og rusk sker uden for trappens domän ;)

Bliv ikke vred, men jeg bekræfter, at udhænget er for stort i din trappe med dette materiale og denne trin-tykkelse. Men til sagen:
Hvorfor vil du ikke udskifte denne grad? Det er den nemmeste måde. Men hvis du insisterer på at reparere det, bliver du nødt til at bryde trinnet helt for at kunne lime det ordentligt. Og desuden ville jeg bruge lange skruer (omkring 3 cm kortere end dybden på trinnet - 6mm i diameter), skruet ind fra bagkanten. For en bedre effekt kan du bore en forsænkning til skruehovedet og proppe det med en træprop. Det ville være en god idé at buffe alle trin på denne måde.

Diagram af en skrue monteret i et trappetrin, med skruens hoved forsænket og planeret med en træplugg som afslutning.

• Synes
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
P
Jeg er ked af det, men: De her trin ser ikke friske ud. Bor du i Stockholm? Tør du vædde på, at jeg ved første forsøg kan stampe dem af? Noget jeg ikke er i nærheden af overhovedet på en valgfri normal trappe, skal siges. Noget der skulle være umuligt, ville jeg hævde.

edit (glemte)
Jeg ville benytte lejligheden til at skifte alle trinene til noget bedre. Med en form for besvær øverst som konsekvens, der er værd at tage. Tag et billede af den del, hvis du vil have hjælp til løsningen der.

• En nærbillede af en trappe med trætrin, der ser slidte og usikre ud mod en mørk væg. Trappen ser ud til at trænge til reparation eller udskiftning.
Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
Mikael Karlsson4999 og 1 anden
  • Laddar…
Samtlige trin på billedet ser jo ud til at være bøjede.. fibrene orker ikke at bære i længden. Det bliver en udmattelse.

Man kan tabe et glas i klinker som holder. Men næste gang man prikker til det, så eksploderer det.

Bare fordi det har fungeret indtil nu, betyder det ikke, at det er rigtigt. Lyt til dem, der løfter noget fornuftigt, i stedet for at afvise det, der smuldrer på din stolthed.

At du endda viser billeder af vanger med skruer indikerer også, at du ikke helt har forstået det, der er blevet fremlagt?

• Synes
  • Elsker
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Det stærkeste og mest pålidelige lim på markedet er Aerodux 185, men det er ikke billigt.

D DanMicke sagde:
Ingen behøver bekymre sig om holdbarheden. Uanset overhæng, støtte fra vognstykkene og træets længderetning i konstruktionen er det en helt igennem stabil trappe med fuld bærevidde og ikke den mindste 'svigt' i trinene. Teori er én ting, men 15 års empirisk forskning har vist, at intet af ovenstående er et problem. Hvis teorien siger, at en humlebi ikke kan flyve, så skal teorien åbenbart revideres.

Den, der læser indlæggene, ser, at jeg spørger om passende lim, og at jeg oprindeligt planlagde at støtte op med vinkeljern. Da det blev påpeget, at en limfuge 'bliver stærkere end det øvrige træ', kom diskussionen ind på, om det i så fald ville være nok bare at lime, hvis det blev udført på en optimal måde.

At indsætte et nyt trin er naturligvis en mulighed, som jeg hele tiden har været fuldt bevidst om. Men hvis en reparation skulle du, ville jeg slippe for et afvigende udseende på trappetrinnet, da det er hvid linolie med slid over 15 år på de øvrige.

Det, der tilføjer noget i de seneste indlæg, er i så fald anbefalingen om at tage delene fra hinanden og trække dem fra hinanden for at få lim på alle overflader. Måske er det bedst for at få en stærk fuge, selvom det er imod at adskille alt, som nu hænger sammen?

Og jeg kan stadig overveje at styrke op med vinklet fladjern, hvis det trods alt er sådan, at limfugen IKKE svarer til styrken i det originale trappetrin.
Test Karlssons klister, da du er inde på empiriske oplevelser.

• Haha
  • Elsker
senap og 3 andre
  • Laddar…
S Skyflakes sagde:
Test Karlssons klister eftersom du er inde på empiriske oplevelser.
Lugt ikke for meget på det ;)

D DanMicke sagde:
Ikke holdbar!?!? Gem dine fornærmelser. Den har to 10 cm bjælker forstærket på undersiden med 5mm jernskinner, og jeg vejende 90 kg har gået op og ned ad den i 15 år. At den ikke klarede en 10 kg massiv håndvægt fra 2m højde kan man tilgive. Det er en dødflot og god trappe. Jeg frabeder mig indlæg, der ikke tilføjer noget til selve spørgsmålet.
Jeg er ikke fornærmende, men på dette forum er vi ærlige for at bidrage med konstruktiv fremdrift.
Trappen har æstetisk tiltalende elementer, men er fejlkonstrueret fra et materialeteknisk perspektiv. Skulle nogen komme til skade ved et brud i et trappetrin, risikerer du en retssag for legemsbeskadigelse. Der findes byggetekniske regler, man skal følge, selvom man bor i Knohult og har egne inspirerende ide’er!

• Synes
hosselompan og 2 andre
  • Laddar…
D DanMicke sagde:
Og heller for den del ikke behøver anskaffe andet end et anstændigt 'almindeligt' hvidt trælim? Alle enige om dette? :)
Med lidt ujævne limflader og manglende skår ville jeg have brugt PU-lim. Har limet en ret "spinkel" stol, der fik "lignende" skade i en ret hårdt belastet del, og det holder stadig efter mange år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.