Den der trappe ser ikke holdbar ud. Tegn en ulykkesforsikring.
Har du bygget trappen kan du vel udskifte det ødelagte bræt, men sørg for at opsætte et advarselsskilt ”Max 70 kg”
Ikke holdbar!?!? Spar dine fornærmelser. Den har to 10 cm bjælker forstærket på undersiden med 5mm jernskinner, og jeg vejende 90 kg har gået op og ned ad den i 15 år. At den ikke klarede en 10 kg massiv håndvægt fra 2m højde er den undskyldt. Det er en d-jæveligt flot og god trappe. Betakker mig for indlæg, der ikke tilføjer noget til selve spørgsmålet.
Inte holdbar!?!? Spar dine uforskammetheder. Den har to 10 cm bjælker forstærket på undersiden med 5mm jernskinner, og jeg vejende 90 kg har vandret op og ned ad den i 15 år. At den ikke klarede en 10 kg massiv håndvægt fra 2m højde er den undskyldt. Det er en j-vligt flot og god trappe. Betakker mig for indlæg som ikke tilføjer noget til spørgsmålet i sig.
Men du ser vel, at du har et for stort udhæng på trin og trin har jo træk lagt, så det er svagest i den retning det nu gik af på. Klar designfejl ifølge mig.
Skal du trygt hoppe op og ned ad denne trappe uden at risikere, at dine 90 kilo knækker trinnet igen, er det sandsynligvis et nyt trin, der skal til. Måske hvis du fjerner trinnet, trækker de to dele fra hinanden, så du kan fylde brudfladen helt og derefter lime med limknæktar. Ville dog mene, at der skal en forstærkning til fra trappenæsen i hele trinnets dybde for at opnå tilstrækkelig styrke.
Enig med den forrige taler om designfejl. Dine trin er muligvis okay, men ikke i kombination med dine vangstykket, som ikke giver støtte fra andet end halvdelen af trinnet, hvilket gør, at al belastning, der rammer direkte på trappenæsen, genererer præcis dette resultat.
Ingen behøver bekymre sig om holdbarheden. Uanset udhæng, støtte fra vangerne og træets længderetning i konstruktionen er det en gennemgående solid trappe med fuld bæreevne og ikke den mindste 'slingren' i trinene. Teori er én ting, men 15 års empirisk forskning har vist, at intet af ovenstående er et problem. Hvis teorien siger, at en humlebi ikke kan flyve, så skal teorien åbenbart revideres.
Den, der læser indlæggene, ser, at jeg spørger angående passende lim, og at jeg oprindeligt planlagde at støtte op med vinkler. Da det blev påpeget, at en limfuge 'bliver stærkere end det øvrige træ', drejede diskussionen sig om, hvorvidt det i så fald ville være tilstrækkeligt kun at lime, hvis det blev udført på en optimal måde.
At indsætte et nyt trin er naturligvis en mulighed, jeg hele tiden har været fuldt bevidst om. Men hvis en reparation ville være tilstrækkelig, ville jeg undgå et afvigende udseende på trappetrinnet, da de er hvid linolie med slid over 15 år på de andre.
Det, der tilføjer noget i de seneste indlæg, er i så fald anbefalingen om at tage delene af og skille dem ad for at påføre lim på alle overflader. Måske er det bedst for at få en stærk fuge, selvom det strider mod at skille alt ad, der nu hænger sammen?
Og jeg kan stadig overveje at styrke op med vinklet pladejern, hvis det trods alt viser sig, at limfugen IKKE svarer til bæreevnen i det originale trappetrin.
Tager du skridtet væk så erstat det med et nyt i stedet for at lime. Ikke fordi en limfigur gør Skridtet svagere (snarere tværtimod) men fordi det er lettere at fikse overfladen.
Er det muligt for dig at bytte plads på det beskadigede trin med det nederste trin? Hvis du bliver nødt til at styrke det beskadigede trin nedenunder, vil reparationen være mindre synlig, hvis det reparerede trin sidder nederst.
Kan nok være enig i, at udhænget ser lidt stort ud, men samtidig så fungerer det jo...
Jeg ville have tilføjet en trekant under det limede trin for at få lidt mere overflade at lime på... kan du også sætte trinnet længst nede, så ses det jo ikke...
Enig med den foregående taler om designfejl. Dine trin er muligvis okay, men ikke i kombination med dine vangstykkers konstruktion, som kun giver støtte fra halvdelen af trinet, hvilket gør, at al belastningen på trappenæsen genererer netop dette resultat
Enig (bortset fra den sidste, fejlagtige, men almindelige brug af ordet "udkomst")
Jeg vil gerne se en film, hvor TS står på kanten af trinnet og gynger lidt let. Og så hopper til og lander på en fod.. Jo, din trappe har ikke givet op gennem årene, men vi kan alle se, at den er forkert konstrueret.
Hvad angår det, du undrer dig over, så virker det sikkert med lim. Du kan i hvert fald teste det til at begynde med. Du burde kunne få meget godt tryk med tvinger langs hele længden. Hvis det ikke bliver godt, så er det bare at skifte brættet.
Lige så godt at vise hele konstruktionen, og uanset alt andet der tages op i tråden, så er det en igennem stabil, holdbar og flot konstruktion, som har været en igennem tryg og ikke-svigtende trappe for mig i 15 år. Jeg havde en vision om en flydende trappe og gennemførte den.
Jeg tager imod tips omkring limningen, og hvis fugen er lige så stærk som træet, så burde en optimalt gennemført limning svare til det, der allerede fungerer. Hvis jeg vil styrke op, overvejer jeg altså at skabe to vinkeljern, der er fastgjort på bagsiden af de to bjælker med vridning, så jernet løber horisontalt ud under trinnet. Stort set vil sådan en forstærkning være skjult, spørgsmålet er, om den bliver nødvendig.
Jeg er for øvrigt stolt over mit design. Bjælkerne er malet med grå limfarve og derefter gnedet med fortyndet linoliefarve, hvilket giver dem det lidt 'antikke' udseende (læste om malerteknik fra 1700-tallet tror jeg det var). Trinnene er hvidlinoliebehandlede.
Vangstykkene er ikke problemet med dit design. Det er det alt for store udhænget på stigen på så spinkelt træ. Jo, et sådan slag kan få meget til at gå i stykker, men havde du bygget bedre, havde den også klaret det.
Jeg tror ikke nogen tvivler på at vangstykkene holder, det folk bekymrer sig for er netop at trappen skal knække på samme måde som den har gjort nu, træet er ikke særlig stærkt i den retning.
Hvilke værktøjer har du? Jeg ville nok have fræset et spor på undersiden og indfældet et stykke træ i den anden retning, ud over at lime der hvor det er brækket af.
Vangstykkene er ikke problemet med dit design. Det er det alt for store udspring på trinnet på så svagt træ. Visst, et sådan slag kan få meget til at gå i stykker, men havde du bygget bedre, havde det holdt til det.
Suk. Hvis du slipper en kompakt 10 kg jernhantel fra en vindueskarm 3 m op, så den rammer et trin af træ, tror jeg ikke det havde set godt ud, selv hvis det var 10 cm Eg. Mit træ er beviseligt ikke 'svagt', jeg kan stå ude på trinnet uden den mindste bøjning. Grunden til afskæringen er, at man ellers slår tæerne, når man går på trappen. Og de har som sagt vist sig at være tilstrækkelige. Som sagt... ...flyver humlebien, så er det godt med det .
For at vende tilbage til spørgsmålet. Hvis du skal lime og får rene overflader uden sprækker, så er almindelig trælim tilstrækkelig til at gøre trappen lige så holdbar som før. Udfordringen er at få en så ren samling, at det både bliver holdbart og usynligt. Med tanke på trappens konstruktion, så synes jeg, det ser enklere ud at udskifte det ødelagte trin. Hvis det kan gøres så enkelt, som jeg synes, det ser ud, så er der mindst risiko og ikke mere arbejde.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.