P patriklarsson sagde:
Det skal så kunne klare 15 ton snetryk.
Atter slynger du omkring dig oplysninger, som du ikke har en anelse om. Som ovenfor, et tag skal kunne klare 15 ton snetryk…???…
Hvor får du det fra??? Der er normer, der siger, hvordan man skal beregne det, og hvor tagets geografiske placering er en indgående oplysning, der bestemmer, hvilken snezone der gælder. Derefter er der yderligere en række parametre, der bestemmer, hvilken belastning man skal bruge for at dimensionere sit tag/tagstol. Det samme gælder trapper, dvs. der er normer, der fortæller, hvad der gælder ved dimensionering.

Og hvad vil jeg så sige med dette. Jo, man skal have ”varmt om fødderne”, inden man kritiserer og/eller fortæller nogen anden, hvad der gælder, eller hvordan man skal gøre eller burde have gjort. At blot slynge noget ud uden at vide, hvad der gælder, hjælper ikke nogen.

P patriklarsson sagde:
[media]
Jeg kan ikke lide attituden?
Har ikke skrevet noget negativt om TS mere end at jeg ser flere mangler i konstruktionen og får til svar, at der absolut ikke er nogen.
Hvorpå TS vil anmelde mig efter et eksempel på, hvad der kunne ske ved en fejlkonstuktion og derefter kommer med trusler som, "håber at noget sker for dig" osv.
Jeg tager absolut ikke ilde op, men synes at jeg kan vise, at jeg ved, hvad jeg taler om, indtil det modsatte er bevist.
Stor forskel på mineelevator og en trappe mellem to plan, hvilket jeg gætter på, at du ved. Du skrev om normaltilfældet og beviser det med et ekstremtilfælde.

Men skidt pyt. Til forskel fra dig og TS slipper jeg det her og laver noget sjovere. Noget jeg kan anbefale.

R roli sagde:
Igen slynger du oplysninger ud, som du ikke har en anelse om. Som ovenfor, et tag skal klare 15 tons snelast…???…
Hvor får du det fra??? Der findes normer, der siger, hvordan man skal beregne, og hvor tagets geografiske placering er en indgående oplysning, der bestemmer hvilken snerisiko der gælder. Derefter er der et antal parametre, der bestemmer hvilken belastning man skal anvende til at dimensionere sit tag/tagkonstruktion. Det samme gælder trapper, altså der findes normer, der fortæller hvad der gælder ved dimensionering.

Og hvad vil jeg så sige med dette. Jo, man skal have ”varmt om fødderne” før man kritiserer og/eller fortæller nogen anden hvad der gælder, eller hvordan man skal gøre eller burde have gjort. At blot slynge noget ud uden at vide, hvad der gælder, hjælper ikke nogen.
Du tager fejl, jeg har bestemt en anelse; det var et eksempel med snelast 1,5 men det kan variere mellem 10-55 ton/100 kvm afhængigt af hvor i Sverige og hvilken snelast 1,0-5,5 man har.
Nu tror jeg ikke, at nogen ville ønske at køre en 10 biler (udbredt last) op på taget. Men det er, hvad det skal kunne tåle.
Det samme gælder for trapper, de skal klare betydeligt mere, end hvad de normalt udsættes for.
Forstår du ikke det, så har du ingen anelse.
Kom med relevant fakta selv i stedet for antagelser?

Senest redigeret:
  • Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Hep Hep sagde:
Stor forskel på minehejs og en trappe mellem to planer, hvilket jeg gætter på, at du ved. Du skrev om normaltilfældet og beviser det med et ekstremtilfælde.

Men pyt med det. I modsætning til dig og TS, lader jeg det her ligge og gør noget sjovere. Noget, jeg kan anbefale.
Konstruktionsmæssigt er der ingen større forskel, da man beregner på samme måde i de fleste tilfælde, eller ved du bedre?
Du er velkommen til at lade det ligge, hvis du ikke kan argumentere.

Ja, til forskel fra dine 350 kg på en fots overflade så kan jeg sige, at trapper i villaer dimensioneres for boliglast, dvs. 2 kN/m². Skulle det derimod være en trappe i offentlige rum, så dimensioneres den for evakueringslast, som er 4 kN/m².

MrJay
Nu er der gået 4 dage, så jeg antager trappetrinnet er limet, klart og testet?

• Synes
patriklarsson
  • Laddar…
R roli sagde:
Ja, till forskel fra dine 350 kg på en fods overflade, så kan jeg sige, at trapper i villaer dimensioneres for boligbelastning, dvs 2 kN/m². Skulle det derimod være en trappe i offentlige rum, så dimensioneres den for evakueringsbelastning, som er 4 kN/m².
Du mener altså, at hvis 4 trappetrin svarer til 1 kvm = 204kg/kvm skal et trappetrin kunne tåle 51kg?
OK! Det lyder helt rimeligt??

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Tror du mig ikke, så må du vel komme med "bedre oplysninger"....

R roli sagde:
Tror du mig inte så får du väl komma med "bättre uppgifter"....
Nej jeg tror dig ikke, eftersom hver eneste trappe ville kollapse ifølge dine påstande, da hver eneste voksen person vejer over 50kg.

richardtenggren
P patriklarsson sagde:
Konstruktionsmæssigt er det ingen større forskel, da man regner på samme måde i de fleste tilfælde, eller ved du bedre? Du er velkommen til at droppe det, hvis du ikke kan argumentere.
Du kan jo begynde med at læse Maskindirektivet, da det er gratis og kan give dig en reality check :)
https://www.av.se/globalassets/file...-efter-29-dec-2009-foreskrifter-afs2008-3.pdf

Vi bruger os oftest af 1,25 eller 1,5 ifølge maskindirektivet, men jeg arbejder ikke inden for byggeri. Så at alle skulle regne med sikkerhedsfaktor 5 passer dog ikke. Jeg har lavet nogle opgaver, der tangerede eurocode, der har jeg fået at vide, at jeg skal regne med 1,5x, men det var nok en forenkling af det hele, køb EN 109x hvis du er nysgerrig.

Netop de opgaver skete at være i netop gruvemiljø også. :)

Det er sket, at jeg har regnet på vindbelastning, og min opfattelse er, at det er flere faktorer, der udgør selve sikkerhedsfaktoren inden for byggestandarder.

Netop for trapper findes der sandsynligvis flere standarder, jeg har EN14122-3, men den har en industriel anvendelse, og den siger således;
Designretningslinjer for konstruktion af trapper og trin med fokus på ufaktorerede laster ved forskellige gåbredsder, herunder detaljer om belastningsfordeling.

• Synes
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
En rød-hvid stribet popcornboks fyldt med popcorn, nogle kerner spildt ved siden af.

• Haha
  • Synes
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren sagde:
Du kan jo begynde med at læse Maskindirektivet, da det er gratis og kan give dig en reality check :)
[link]

Vi bruger oftest 1,25 eller 1,5 ifølge maskindirektivet, men da arbejder jeg ikke inden for byggeri. Så at alle skulle regne med sikkerhedsfaktor 5 passer dog ikke.
Jeg har lavet noget arbejde, der tangeret eurocode, da har jeg fået at jeg skal regne på 1,5x, men det var nok en forenkling af det hele, køb EN 109x hvis du er nysgerrig.
Netop de opgaver var tilfældigvis også i netop gruvemiljø. :)

Det er sket, at jeg har regnet på vindlast også, og min opfattelse er, at det er et antal faktorer, der udgør selve sikkerhedsfaktoren inden for bygstandarder.

Netop for trapper findes der sandsynligvis flere standarder, jeg har EN14122-3, men den har en industriel anvendelse og siger sådan her;
[billede]
Altså 153kg uden eller 510kg konstrueret til last, og hvis trappens luftbårne bredde er under 1200mm, skal lasten beregnes centreret som en kvadratdecimeter med den ene side mod trappetrinlets kant.
Nu forudsætter jeg, at dette gælder for trapper, hvor trinnet har en fastgørelse i hver sin ende og ikke mod midten som TS, da bør det beregnes ifølge tilfælde 2, det mest ugunstige sted, nemlig det ene ydre hjørne.

Ser intet mærkeligt i dette, sikkerhedsfaktoren bliver da 2,18 eller 7,28.
Jeg kan kun henvise til det, jeg lærte i skolen for 20 år siden, og da regnede vi altid med sikkerhedsfaktor 5. Jeg forstår naturligvis, at det ikke altid er sådan.
Sjovt at lære mere, jeg antager, at trappen i dette tilfælde opfylder denne standard?

Senest redigeret:
  • Synes
Dilato
  • Laddar…
Vred tråd dette.

Alt for en trappe, der har 2 åbenlyse mangler med en tosset afskræning ved vangstykket og langt udhæng i ugunstig retning. Havde trinnene været i krydsfiner, havde det aldrig været et problem.

En risikokonstruktion hvor svagheden er blevet tydelig.

Så kan det forstærkes nedenunder ved at f.eks. lime en plade. Jeg ville nok have limet midlertidigt for senere at skifte alle trinene til nye i f.eks. møbelkrydsfiner, som tåler belastningen bedre.

• Synes
Roger Fundin og 6 andre
  • Laddar…
P
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Livlig tråd dette.

Alt for en trappe som har 2 åbenbare mangler med en tosset afskæring af vangstykket og langt udspring i ugunstig retning. Havde trinnene været i krydsfiner, havde det aldrig været et problem.

En risikokonstruktion hvor svagheden er blevet tydelig.

Så kan det forstærkes nedefra ved fx at lime en plade.
Jeg havde nok limet midlertidigt for senere at skifte alle trinene til nogle i fx møbelkrydsfiner, som bedre tåler belastningen.
Et meget godt indlæg til sidst, som fanger stort set alt teknisk, som man har brug for at forstå.

Vi burde lave en anden tråd om det, der gik galt ellers med denne tråd. Eller forresten, måske skal vi glemme den, nu når jeg tænker over det.

Eller… så opretter vi en ny tråd (hvis den ikke allerede findes), hvor vi lægger op ting, vi har bygget, som ikke lever op til standarden. Det vil vi alle lære meget af, tror jeg. En tråd hvor man ligesom TS afslører sig selv, hvor man viser, hvordan man har tænkt? Jeg skal rode frem nogle synder for fanden, som jeg har på billede.

• Synes
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Mulvaden sagde:
Jeg synes i øvrigt også, at du har bygget en flot trappe, glemte at sige det. :)

Nej, selvfølgelig vil selv en kraftigt bygget trappe i eg få stryg af sådan en snäll. Men den vil ikke gå i stykker sådan.

Og jeg tror ikke på dig, når du siger, at du kan stå yderst på dine trin og småhoppe uden at det svajer. Det vil jeg gerne se på film, når det sker i så fald! :)

Til emnet: mange tvinger hele vejen, og sørg for, at den tvinges sammen helt lige. Måske også tvinge nedad.
Jeg synes ikke, at trappen er flot. Men jeg respekterer andres designidealer, og smag er bekendt som bagen, og tråden handler ikke om æstetik men om lim.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.