Hej!

Har forsøgt at google mig frem og tilbage, og min forståelse er, at når der er W-formation på spær, er de selvbærende?
Vi er ved at lave 2 små soveværelser om til ét større soveværelse samt det lille soveværelse til en Walk-in-closet. (der er en lille mini gang med 2 døre til hvert af soveværelserne i dag)
Plantegning der viser vægge i et hus; røde linjer indikerer vægge, der skal fjernes, og grønne linjer viser den nye væg med åbning.
Vi bliver nødt til at flytte væggen ca. 30-40 cm. Se vedhæftet skitse, hvor jeg har tegnet rødt på det, der skal rives, og grønt på den nye.

Har også lagt nogle skitser fra HomebyMe med, hvordan vi tænker.
3D-visualisering af indretning med soveværelse, walk-in closet og en stue med sofa og tv. Viser layout efter vægændring. 3D-plantegning viser en åben gulvplan med et soveværelse, walk-in-closet og stue, med blåfigur til skala.
Tog billeder på loftet af, hvordan spærerne ser ud. Vi vil som sagt ikke engang fjerne væggen, da en ny væg med en åbning vil blive sat op. Men tænker mest, om man frit kan rive den første væg og så bygge den nye, eller om vi skal tage det sikre før det usikre og afstive den nye væg og så tage den gamle ned? Har også vedhæftet nogle billeder af selve gangen, hvor vi er begyndt at fjerne MDF'en fra; ja, der er MDF på alle væggene i stedet for gipsplader.

Vedhæfter lidt billeder, som forhåbentlig er til hjælp for den kyndige :)

Tak på forhånd!

• Plantegning af et hus, der viser forskellige værelser med dimensioner. Områder markeret til renovering inkluderer sovrum, entré og stue.
  • Tagkonstruktion med w-formede spær, rå trækonstruktion på loftet med synlige træbjælker og loftsplader, samt en metalantenne.
  • Loft med synlige træspær og isolering ses, del af en byggeomlægning der vurderer bærende strukturer.
  • Luftfoto af hus og have, med en sektion af taget markeret med rødt og grønt som indikerer områder til renovering eller ændring.
  • To dørkarme med fjernet MDF-vægge, åbner til to rum. Byggematerialer ligger på gulvet.
  • En væg under renovering, delvist demonteret med synlig trækonstruktion og en hvid dør i baggrunden. Lyst rum med et gulv af træ.
D daskind sagde:
Hej!

Har forsøgt at google mig frem og tilbage og min forståelse når det er W-formation på spær er de selvbærende?
Vi er i gang med at lave om 2 små soveværelser til et større soveværelse samt det lille soveværelse til et Walk-in-closet. (det er en lille minihal med 2 døre til henholdsvis soveværelse i dag)
[billede]
Vi kommer til at skulle flytte væggen ca. 30-40cm. Se vedlagte skitse, hvor jeg har tegnet i rødt på de som skal rives og grønt på den nye.

Har også lagt med nogle skitser fra HomebyMe hvordan vi tænker.
[billede][billede]
Fotograferede oppe på loftet hvordan spærene ser ud. Vi vil jo som sagt ikke fjerne væggen da en ny væg med en åbning ryger op. Men tænker mest om man kan frit rive den første væg og så bygge den nye eller skal vi tage det sikre for det usikre og regle den nye væg op inden vi tager den gamle ned? Har også vedlagt nogle billeder på selve hallen vi er begyndt at pille MDF'en fra, ja det er MDF på alle vægge i stedet for gipsplader.

Vedlægger lidt billeder som forhåbentlig er til hjælp for den kyndige :)

Tak på forhånd!
Formentlig ikke bærende. Men har du ingen sektionsoptegninger eller andre optegninger på huset?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Under forudsætning af, at det er et enplanshus, og at tagstolsbillederne viser vinden over det aktuelle rum, så er væggen ikke bærende.

• Synes
daskind og 1 anden
  • Laddar…
Ingenjören Ingenjören sagde:
Under forudsætning af at det er et etplanshus, og at spærbillederne viser loftet over det aktuelle rum, så er væggen ikke bærende.
Hej! Ja præcis det er et etplanshus, og det jeg viste, var præcis ovenfor rummet på billedet med spær. Men spær skal altså ikke have støtte / væg under sig da?

D daskind sagde:
Men spærfødderne behøver altså ikke støtte / væg under sig da?
Normalt ikke. Men det kan være godt at kigge på husets tegninger.

• Synes
daskind
  • Laddar…
K Kane sagde:
Normalt ikke. Men det kan være godt at kigge på husplanerne.
Tak for de hurtige svar! :) Jeg vil kigge, hvad jeg finder blandt papirerne, når jeg kommer hjem.

K Kane sagde:
Normalt ikke. Men det kan være godt at kigge på husets tegninger.
Fandt disse, bliver du noget klogere ud fra dem? :)

Det er jo den højre del, de gælder for. Synes at være 1200 mellem spær, 3 stk?

• Teknisk tegning af et tagstol design med mål og specifikationer, der viser afstanden mellem tagstolene, især fokus på højre del.
  • Bygningstegning med fokus på højre del. Viser takstole med 1200 mm mellemrum, 3 stykker. Tekst om limtræ og spærdimensioner til højre.
  • Synes
Ingenjören
  • Laddar…
Ja det hjælper. Som du kan se på spærtegningen, er opgaverne indtegnet i enden på hver side. Det er de flade regler under selve spæret, der er 170mm brede. Mærket med 1 og 7.
Det er disse, der bærer taget, så din skillevæg er ikke bærende.

• Synes
Ingenjören og 1 anden
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Ja det hjælper. Som du ser på tagspærtegningen så er oplæggene tegnet i enden på hver side. Det er de flade reglar under selve tagspæret som er 170mm brede. Mærket med 1 og 7.
Det er disse som bærer taget så din skillevæg er ikke bærende.
Stort tak for informationen!😍🙏🏻 de flade reglar under tagspærene, hvor kunne du se, at de er 170mm?

Hvis du kigger på målskæden, der er tegnet under hanebjælken på den øverste tegning, så finder du målet der.

• Synes
daskind
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Hvis du kigger på målkæden, der er tegnet under spær på den øverste tegning, finder du målet der.
Tak for alle de kloge råd og svar! :)

• Synes
Ingenjören
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.