Har forsøgt at google mig frem og tilbage, og min forståelse er, at når der er W-formation på spær, er de selvbærende?
Vi er ved at lave 2 små soveværelser om til ét større soveværelse samt det lille soveværelse til en Walk-in-closet. (der er en lille mini gang med 2 døre til hvert af soveværelserne i dag)
Vi bliver nødt til at flytte væggen ca. 30-40 cm. Se vedhæftet skitse, hvor jeg har tegnet rødt på det, der skal rives, og grønt på den nye.
Har også lagt nogle skitser fra HomebyMe med, hvordan vi tænker.
Tog billeder på loftet af, hvordan spærerne ser ud. Vi vil som sagt ikke engang fjerne væggen, da en ny væg med en åbning vil blive sat op. Men tænker mest, om man frit kan rive den første væg og så bygge den nye, eller om vi skal tage det sikre før det usikre og afstive den nye væg og så tage den gamle ned? Har også vedhæftet nogle billeder af selve gangen, hvor vi er begyndt at fjerne MDF'en fra; ja, der er MDF på alle væggene i stedet for gipsplader.
Vedhæfter lidt billeder, som forhåbentlig er til hjælp for den kyndige
Har forsøgt at google mig frem og tilbage og min forståelse når det er W-formation på spær er de selvbærende?
Vi er i gang med at lave om 2 små soveværelser til et større soveværelse samt det lille soveværelse til et Walk-in-closet. (det er en lille minihal med 2 døre til henholdsvis soveværelse i dag)
[billede]
Vi kommer til at skulle flytte væggen ca. 30-40cm. Se vedlagte skitse, hvor jeg har tegnet i rødt på de som skal rives og grønt på den nye.
Har også lagt med nogle skitser fra HomebyMe hvordan vi tænker.
[billede][billede]
Fotograferede oppe på loftet hvordan spærene ser ud. Vi vil jo som sagt ikke fjerne væggen da en ny væg med en åbning ryger op. Men tænker mest om man kan frit rive den første væg og så bygge den nye eller skal vi tage det sikre for det usikre og regle den nye væg op inden vi tager den gamle ned? Har også vedlagt nogle billeder på selve hallen vi er begyndt at pille MDF'en fra, ja det er MDF på alle vægge i stedet for gipsplader.
Vedlægger lidt billeder som forhåbentlig er til hjælp for den kyndige
Tak på forhånd!
Formentlig ikke bærende. Men har du ingen sektionsoptegninger eller andre optegninger på huset?
Under forudsætning af at det er et etplanshus, og at spærbillederne viser loftet over det aktuelle rum, så er væggen ikke bærende.
Hej! Ja præcis det er et etplanshus, og det jeg viste, var præcis ovenfor rummet på billedet med spær. Men spær skal altså ikke have støtte / væg under sig da?
Ja det hjælper. Som du kan se på spærtegningen, er opgaverne indtegnet i enden på hver side. Det er de flade regler under selve spæret, der er 170mm brede. Mærket med 1 og 7.
Det er disse, der bærer taget, så din skillevæg er ikke bærende.
Ja det hjælper. Som du ser på tagspærtegningen så er oplæggene tegnet i enden på hver side. Det er de flade reglar under selve tagspæret som er 170mm brede. Mærket med 1 og 7.
Det er disse som bærer taget så din skillevæg er ikke bærende.
Stort tak for informationen!😍🙏🏻 de flade reglar under tagspærene, hvor kunne du se, at de er 170mm?