4,883 læst ·
26 svar
5k læst
26 svar
Det er ikke muligt at bygge garage på den rigtige måde
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 indlæg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2,329 indlæg
Hvis du vælger en luftvarmepumpe, der ikke affugter, kan du supplere med et lille FTX-system som PAX EOS 100 for at få luftcirkulation i garagen året rundt.J Johan Larsson9794 sagde:
Garager er komplicerede miljøer, og mange ældre huse, hvor man parkerede bilen, har faktisk mindre fugtproblemer langs væggene fx.
Men så er det måske bedst med FTX, der har indbygget varmeelement?Ossian K Olsson sagde:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 indlæg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2,329 indlæg
Ja, det må du regne på. Et indbygget varmeelement (som fx PAX eos 100 på 400 w) er jo direkte el, som derfor bruger meget strøm. Med andre ord gætter jeg på, at en luftvarmepumpe betaler sig ret hurtigt.J Johan Larsson9794 sagde:
Har du anden varme i garagen, som fx vandbåren varme, kan det jo være anderledes.
En varmepumpe kan enten varme eller affugte, men den kan aldrig gøre begge ting samtidig. Desuden tror jeg, at man kan være ret sikker på, at et produkt bygget til et specifikt formål er betydeligt bedre og mere effektivt. Dvs. en affugter er højst sandsynligt bedre til affugtning end en varmepumpe indstillet på affugtningsfunktion.J Johan Larsson9794 sagde:
Men burde vel gå med en luft-luft eftersom i et garage så er vel planløsningen ret åben og luften kan cirkulere ret godt så burde vel ikke være nogen større risiko for skimmel. Så holder vel luftfugtigheden nede med en luft-luft.
Bygger man garagen med vand og afløb og med vådrumsstandard for at kunne vaske bilen, så behøves der et kraftfuldt affugtningsaggregat som f.eks. dette: https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-sw59fw-made-in-sweden/ for at alt skal nå at blive tørt til næste dag. Som sagt så både affugter og opvarmer disse, så det bliver ekstra varmt i garagen til næste dag.
Vi vil snart støbe fundamentet til vores nye hus og har nogle overvejelser omkring afløb/rende/brønd. Forudsætningerne er en dobbeltgarage på knap 50 kvm, integreret i hovedbygningen, lige så velisoleret som resten af huset (med to nogenlunde isolerede garageporte) og med gulvvarme indstøbt i fundamentet. Vi regner med at holde det som koldest på 16-18 plusgrader om vinteren.
Overvejer om man skal have 1) en rende mellem de to parkeringspladser med fald fra sidevæggene og ind mod renden, 2) to render; en rende under hver parkeringsplads med plant gulv mellem bilerne, men lokalt fald under bilerne, eller 3) plant gulv i hele garagen, men en centralt placeret gammeldags firkantet/rund brønd med lokalt fald kun omkring brønden. Eller mulighed 4) som jeg måske slet ikke har tænkt på..?
Overvejer om man skal have 1) en rende mellem de to parkeringspladser med fald fra sidevæggene og ind mod renden, 2) to render; en rende under hver parkeringsplads med plant gulv mellem bilerne, men lokalt fald under bilerne, eller 3) plant gulv i hele garagen, men en centralt placeret gammeldags firkantet/rund brønd med lokalt fald kun omkring brønden. Eller mulighed 4) som jeg måske slet ikke har tænkt på..?
Har en brønd i midten mellem de to bilpladser og ville nok synes, en rende under hver bil med lokalt fald ville være at foretrække, hvis jeg bygger en ny garage engang.H Hodie sagde:Vi kommer snart til at støbe plade til nyt hus og har lidt overvejelser om afløb/rende/brønd. Forudsætningerne er dobbeltgarage på knap 50 kvm, integreret i hovedbygningen, lige så velisoleret som resten af huset (med to nogenlunde isolerede garageporte) og med gulvvarme indstøbt i pladen. Sigter nok på at holde det som koldest 16-18 plusgrader om vinteren.
Overvejer om man skal have 1) en rende mellem de to parkeringspladser med fald fra sidevæggene og ind mod renden, 2) to render; en rende under hver parkeringsplads med plant gulv mellem bilerne men lokalt fald under bilerne eller 3) plant gulv i hele garagen men en centralt placeret hæderlig gammel firkantet/rund brønd med lokalt fald kun omkring brønden. Eller alternativ 4) som jeg måske ikke engang har tænkt på..?
Klik her for at svare