En ting som forvirrer mig er garage og da især opvarmede garage. Jeg troede, det var en no brainer og er ret sikker på, at det ikke er helt usædvanligt at have garage. Men det ser ud til, at det ikke er muligt at bygge garage på den rigtige måde, og overvejer derfor om ikke alle har garage med fugtskader i.

Helst skal man ikke have garage, for det skaber rust på bilen. Så trækker man en masse sne og skidt ind, hvilket skader hele konstruktionen. Man kan heller ikke have isoleret, for så skabes der endnu mere fugt. Men på den måde at man har isoleret, så skal man ikke have dampspærre, men man skal alligevel have dampspærre. Det kan være godt med afløb for alt vand, der kommer ind. Men samtidig er det ikke nødvendigt. Nogle gange kan man have brug for ventilation, men det er generelt ret overvurderet, fordi dørene har naturlig ventilation.

• Synes
VildaVillan og 2 andre
  • Laddar…
Mja...mine tips:
- Parkerer du bilen i varmgarage, skal den tørre helt op, før du tager den ud igen, dvs. hvis den bruges hver dag om vinteren, har den det bedre i en carport eller udendørs
- Bygger du en isoleret varmgarage på den moderne gipsmåde med træregelvæg, gipsplader og isolering, skal du have dampspærre, men så skal garagen være opvarmet, kan ikke stå kold
- Afledning anbefaler jeg, og hvis garagen er over 45 eller 54 m2, kan aldrig huske hvilket, så skal der være olieudskiller. Garageafløb tilsluttes regnvand.
- En garage har brug for ventilation, mindst naturlig ventilation med ventil i hver ende oppe/nede, men så afhænger det af, hvor avanceret det er, og hvad man vil koste på det; der er intet, der forhindrer udsugnings-FTX-udsugningsvarmepumpe osv.
- En uventileret, uopvarmet koldgarage bliver et fugtkammer, uanset hvordan man bærer sig ad.

Fotografen Fotografen sagde:
Mja... mine tips:
- Stiller du bilen i varmgarage skal den tørre ud helt, inden du tager den ud igen, dvs bruges den hver dag om vinteren har den det bedre i carport eller ude
- Bygger du en isoleret varmgarage på den moderne gipsmåde med træregelvæg, gipsplader og isolering skal du have dampspærre, men da skal garagen være opvarmet, kan ikke stilles koldt
- Afløb anbefaler da jeg, og er garagen over 45 eller 54 m2, husker aldrig hvilket, så skal den have olieudskiller. Garageafløb kobles til regnvand.
- En garage behøver ventilation, mindst selvtræk med ventil i hver ende oppe/nede, men så afhænger det af, hvor avanceret det er, og hvad man vil koste på, findes intet, der hindrer udsugnings-FTX-udsugningsvarmepumpe osv
- En uventileret uopvarmet koldgarage bliver et fugtkammer, uanset hvordan man bærer sig ad.
Men dette med dampspærre er mindre godt, når det er varmere ude end i garagen? Da har fugten ingen steder at tage hen.

J Johan Larsson9794 sagde:
Fast det här med ångspärr är mindre bra när det är varmare ute än i garaget? Då får ju fukten ingenstans att ta vägen.
Ja præcis. Det er derfor et dampspærergarage ikke kan stå koldt om vinteren, mindst 10-12 grader. Så kommer man forbi de perioder, om foråret, hvor det bliver varmere udenfor end inde. Det plejer da at være 5-7 grader ude, og 0 til nogle plusgrader indendørs. Hav varmen på og hold 10-12.

Jeg byggede nyt hus for 3 år siden og fik langt om længe gennemført brønde i garagen i suterræn plan, 3 styk, en under hver bil og en til varmepumpen og håndvasken.
70 kvm og ingen olieudskiller.
Tilluft gennem væggen og fra luft til varmepumpen.
Gulvvarme i hele pladen og knastør garage.
Altid mindst 20 grader varmt.

• Synes
Fotografen
  • Laddar…
Ja, præcis. Det er derfor, et dampspærregarage ikke kan stå koldt om vinteren, mindst 10-12 grader. Så undgår man de perioder, om foråret, det vil blive varmere ude end inde. Det plejer at være 5-7 grader ude, og 0 til nogle plusgrader indendørs.
Ok men det her med afløb. Det er vel kun til for at lede vand væk fra indersiden? Det kan man vel løse ved at have hældning eller ved at "mejsle" en rende, der går ud?

Der bliver jo ikke mere vand at føre væk, bare fordi det er en garage i stedet for en carport.

Jo det virker, men leder du det ud under porten bliver det isglat udenfor, fastfrosset port osv.

• Synes
Argastesnickaren
  • Laddar…
Det afhænger jo også meget af, hvor tykt man isolerer. Jeg tror ikke, at så mange isolerer permanentboligmæssigt.

Hvis man ikke kører en øko-varm bil, er der ret meget varme akkumuleret i drivlinje, udstødningssystem, kabine osv.

Men en affugter er måske ikke forkert.

Der, hvor porten sidder, har jeg lagt en smule hældning udad både indenfor og udenfor, så hvis det regner og blæser mod huset, skal det ikke løbe ind, men blive udenfor.

Jo det funkar, men leder du ud det under porten bliver det skøjtebane udenfor, fastfrossen port osv.
God pointe.

Ok men hvis jeg forstår det rigtigt, så er det egentlig fugten i forbindelse med den store sneophobning, der kan opstå om vinteren, som er den største synder?

Har garagen sin egen luftvarmepumpe, så er det vel ret enkelt håndteret? Luftvarmepumpen affugter vel ret effektivt?

Man kan, hvis det er nødvendigt, også bryde betonen op for at installere en rende uden afløb? Fx denne https://www.purus.se/purusranna-avdunstning-guide

Kommentar?

J Johan Larsson9794 sagde:
Ok men om jeg forstår sagen rigtigt, så er det egentlig fugten i forbindelse med den store sneophobning, der kan opstå om vinteren, som er den største synder?

Har garagen sin egen luftvarmepumpe, så er dette vel ret enkelt at håndtere? Luftvarmepumpen affugter vel ret så effektivt?

Man kan, hvis det er nødvendigt, også bryde betonen op for at installere en rende uden udløb? F.eks. denne [link]

Kommentar?
Så har du fugten i garagen i længere tid, end hvis du kan (må lov) at sætte en brønd i garagen.
Bygger man nyt, så er det lettere at løse problemet direkte i stedet for bagefter.
Rustproblemer er værst ved ca. 7-8 grader med høj fugtighed, så det værste sted at have en bil er jo i en kold garage med lidt isolering og med dårlig ventilation.

• Synes
TommyC
  • Laddar…
A Argastesnickaren sagde:
Då har du kvar fukten i garagen under længere tid end hvis du kan (får lov) at sætte en brønd i garagen.
Bygger man nyt er det lettere at løse problemer direkte i stedet for bagefter.
Rustproblemer er værst ved ca. 7-8 grader med høj fugtighed så det værste sted at have en bil er jo et koldt garage med lidt isolering og med dårlig ventilation.
Tanken er at have varmgarage. Bekymrer mig mere om skimmel i garage end rust på bilen. Garagen sidder sammen med huset så vigtigt at fugten holdes i skak.

Varm op garagen og sæt en ordentlig affugter ind. Kommer altid under 50% hver nat, selv ved en ekstremt våd bil. Har aldrig haft problemer med hverken rust eller fugt.

• Synes
Johan Larsson9794
  • Laddar…
M moo7e sagde:
Varm op garagen og sæt en ordentlig affugter ind. Kommer altid under 50% hver nat, selv ved ekstremt våd bil. Har aldrig haft problemer med hverken rust eller fugt.
Må man have separat affugter? Klarer luftvarmepumpen ikke affugtning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.