N
Hej!

Som et privat projekt forsøger jeg at skabe et hus, der er den generelt bedste løsning konstruktionsmæssigt set fra et økonomisk perspektiv på lang sigt. Jeg forstår, at dette spørgsmål ikke er let, da det afhænger af så mange forskellige faktorer. De faktorer, jeg tænker på først og fremmest, er U-værdi, hvilke alternativer til energi der findes på stedet, og hvor i landet det er og så videre. Jeg har brug for lidt hjælp til, hvordan jeg kan gå til værks for at finde ud af og bevise, hvilken den bedste konstruktionsløsning (vægge, tag, plade, detaljer, ventilation osv.) ville vinde en sådan sammenligning.

Mål: Lave en rapport hvor målet er at analysere hvilken generel konstruktionsløsning med tilhørende energisystem ville være bedst, hvis huset skal kunne bygges hvor som helst i landet. Kort sagt, den konstruktionsløsning som koster mindst efter sig 20 år vinder.

Metode: Denne metodevalg forestiller jeg mig.
1. Jeg tænker mig, at det letteste burde være at bruge et værktøj såsom BV2 til at beregne energiforbruget for forskellige konstruktionsløsninger i forskellige dele af landet. Dette multipliceres derefter med gennemsnitsprisen for el over et år.

2. Beregne byggeomkostningen for de konstruktionsløsninger, jeg har beregnet i punkt 1.

3. Summere derefter omkostningerne for disse over lad os sige 10 og 20 år for at på den måde få et klart billede over omkostningen for disse huse i et længere perspektiv.

Spørgsmål.

1. Hvis I har nogen måde for mig at beregne disse dele på en nem måde, alternativt om der findes nogle allerede givne studier inden for området.

2. Hvilke konstruktionsløsninger ville I sammenligne, hvis I gjorde denne test?

Hvis jeg har misset noget, som ville være af interesse i en sådan undersøgelse, må I gerne sige til.

Rent spontant føles det svært at hente konstruktionsløsninger med elregningen. Enkelt set så burde en rektangulær sadeltagskonstruktion med spændvidder beregnet til C24 træ med køkken og badeværelse samlet for kortest mulige trækning nok altid overgå snedighed.

• Synes
NyfikenIngenjör
  • Laddar…
Din model er alt for endimensionel. Ligesom det ikke er muligt at beregne en optimal plantegning ved hjælp af en ligning, er det heller ikke muligt at bestemme en optimal konstruktion på lignende måde. Du skal først tegne et hus med en bestemt plantegning, vinduesplaceringer, verdenshjørneorientering mm, og derefter teste det med forskellige udførelser og lokalisationer. Tænk på, at rumtemperatur ikke er den eneste parameter for et godt indeklima. Læs hvad der står i BBR om Termisk klima i afsnit 6:4. I det hele taget skal du opfylde reglerne i BBR om tilgængelighed, brandsikring mm. som begrænser materialevalget.

• Synes
NyfikenIngenjör
  • Laddar…
Dette føles som et speciale og nogen, der ikke selv vil gøre arbejdet med at læse og sammenfatte rapporter.. :rolleyes:

• Synes
SågspånPappspikEternit og 2 andre
  • Laddar…
N
Violina Violina sagde:
Detta känns som ett examensarbete och någon som inte vill göra jobbet själv med att läsa och sammanställa rapporter.. :rolleyes:
Ja det kan man tro men jeg har faktisk allerede taget min bygningingeniøreksamen og skrev da om et helt andet emne. Men du får vel tro, hvad du vil så klart.

N
J justusandersson sagde:
Din model er alt for endimensionel. Ligesom det ikke er muligt at beregne en optimal planløsning med hjælp af en ligning, er det heller ikke muligt at bestemme en optimal konstruktion på samme måde. Du skal først tegne et hus med en bestemt planløsning, vinduesplaceringer, orientering i forhold til verdenshjørnerne, osv., og derefter teste det med forskellige udførelser og lokaliseringer. Husk, at rumtemperatur ikke er den eneste parameter for et godt rumklima. Læs hvad der står i BBR om Termisk klima i afsnit 6:4. I det hele taget skal du opfylde reglerne i BBR om tilgængelighed, brandsikring mm., som begrænser materialevalget.
Jeg forstår absolut, hvad du mener, og tror, at en afgrænsning er på sin plads. Ved at specificere klimazone samt Atemp gør det lettere. Hvis man kan få energidata fra et antal konstruktionsløsninger på denne måde, så tror jeg ikke, det er noget problem at derefter lave en LCC-analyse af denne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.