Bygger garage og skal sætte panel på gavlene. Men jeg vil gerne have "delt" gavlpanel, fordi jeg synes det ser pænt ud og for at spare penge på træet. Forsøger at finde forskellige måder at gøre dette på, så det bliver gjort rigtigt. Jeg vil helst ikke have modellen, hvor den øvre del er skudt frem i forhold til den nedre, selvom det er "bedre". Hvis jeg får et korrekt navn på "delt panel" (se billede) kan jeg måske finde ideer på nettet om, hvordan dette kan gøres.
Tak for svar!
Glemte at skrive, at jeg helst ikke vil have en løsning med plade. Vil gerne have, at alt er i træ - i det mindste det, der ses. Er det muligt?
Tak for svar!
Glemte at skrive, at jeg helst ikke vil have en løsning med metal. Vil gerne have, at alt er i træ - i det mindste det, som ses. Går det?
Jeg er helt enig med dig i, at træ er pænere. Det bliver jo som et vindbræt. Meget almindeligt på ældre huse, inkl. vores. Dog har jeg ikke selv sat det på, så jeg har ikke den fulde styr på konstruktionen, men ville tro, at princippet minder ret meget om Etis tegning, men at den nederste lægte skal skråskæres i den rigtige vinkel, så brættet får så meget støtte som muligt. Selv vindbrættet bør også skråskæres med den rigtige vinkel indad, så det kommer så langt ind som muligt.
Hvis du tænker på at male vindbrættet i en kontrastfarve, er et godt tip at male det, inden du sætter det på. Med bræddebeklædning el. lignende bliver det ellers meget afdækning med tape. Vælg også den bedste træsort i bunken til vindbrættet. Så holder det i årtier.
Selvfølgelig kan du gøre det, men det kræver et større forarbejde, men giver ingen holdbarhed over tid...
Her skal du save en større vinkel ..
Mal enderne efter alle kunstens regler,,,, inden du monterer op....
Her med vandbræt og vær omhyggelig ved maleriet
Eti..
Men bliver det ikke "sikrere" hvis man vinkler vandbrættet udad, så det får samme funktion som pladen?
I hvert fald - skal der være luft mellem panelbrædderne og vandbrættet som billedet viser?
Og i så fald hvor meget?
Så det skal ikke være nogen luft overhovedet mellem panel og vattbräda?
Denne model indebærer altså, at jeg bare sammenføjer de to paneoverflader med en tværgående bræt?
Problemet er, at du får flere paneler med endetræ, som vil trække fugt op og sprække i endetræet. Har du akrylatmaling, rådner antageligvis panelens endetræ på sigt. Man plejer jo at få panelet så helt som muligt. Årsagen til forskydningerne i niveau er jo at beskytte endetræet og slippe for plade. Personligt synes jeg, at kappet panel med midjer etc. er meget grimt. Typisk monteringshus med elementer. Men det er selvfølgelig min mening.
Hej Zingo.. Så bliver også godt ,
men vær omhyggelig med at stryge grundigt
med farveløs lazyr på enderne af panelet, så holder de betydeligt længere.
ligeledes hele vandbrættet stryger du med lazyr, inden du maler..
Eti..
Zingos variant er hvad jeg mener med vattbräda. Sådan ser det ud på vores hus. Jeg vil sige, at det er den pæne og traditionelle måde. Endetræet på den øverste del af panelen skal slutte nogle mm over vattbrädan for ikke at suge så meget vand. Vattbrädan er selvfølgelig udsat, men dens endetræ er jo beskyttet. Den bør også fastgøres, så den nemt kan udskiftes.
Vores vattbrädor er stadig i god stand efter 20 år og kan nok holde lige så længe endnu. Måske kortere levetid end plade, men alligevel ret længe... Panelen er malet med slamfärg, så den nemt kan tørre ud, og vattbrädan med linoljefärg.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.