Hej. Fatter mig kort..
Gammelt hus og skråtag i rum på overetagen, hvor de har lavet lige vægge halvvejs op for at få opbevaringsplads langs rummet. Nu skal en væg væk og der ligger et langt ventilationsrør i eternit, det skal væk, men jeg skal dele det, skal jeg save eller slå det af? Havde tænkt at save, men ved ikke hvilket klinge jeg skal bruge i tigerens tilfælde. Eller om jeg skal banke det i stykker med en hammer, ved ikke hvor hårdt det er og hvad der støver mest.

Staffans2000
Banke du.

Det er ikke sådan, at væggen I fjerner er der for at stive tagspærene?

Jeg tror ikke det er noget bærende, det er bare et stort og et lille rum på etagen. Det store har skråtag helt ned til gulvet. Skal se om jeg lykkes med at få op et par billeder...

A ankan678 sagde:
Jeg tror ikke, det er noget bærende, det er bare et stort og et lille rum på etagen. Det store har skråtag helt ned til gulvet. Skal se, om jeg lykkes med at få op et par billeder...
Kig på konstruktionsplanerne fra da huset blev bygget. Hvis væggene er med der, er det ikke sikkert, at man bare kan fjerne dem.

Har i mit hus stående plankvægge mellem beboelsesområde og skunkrum, og de har bestemt en funktion for spærkonstruktionerne.

Men de væggene er ikke bare at fjerne.
Som tidligere skrevet, har de væggene ofte en bærende funktion i loftsbjælkerne.

Vil du have, at det støver en smule mindre, skal du nok slå i stykker i stedet for at save. Du kan jo desuden vikle et vådt lagen eller lignende rundt om hele røret, inden du deler det.

tak, jeg slår nok det i stykker så. godt tip med vådt lagen så man ikke får i sig asbest..

et billede er rum ved siden af, og det andet billede er den der væg. ca. 2 meter lang. dog bliver der stadig 1 meter væg tilbage mellem rummene. tegninger findes ej. husets alder ukendt ser ud til kun at være vægplade og brædder, ingen reglar i væggen.

• Et rum med lilla tæppe og skråt loft. En let væg adskiller rummene; intet synligt skelet i væggen. Billedet viser også et vindue og en kost.
  • En træbeklædt væg med skrå bjælker og en del af et isoleringsrør synlig i et mørkt rum. Ingen reglar i væggen, kun brædder og plader.
Hej igen. Jeg havde tænkt på at rive en del af væggen på skunkvæggen, mange siger, at det kan være en bærende væg, så nu har jeg nogle spørgsmål til. Huset er ca. 10m. Overetagen har to rum, et er på 7 meter, og det lille på 3. Det store rum har skråtag langt ned, måske 50cm lige væg. Og det lille har måske 1,5m lige væg. Begge skunkene har små døre og bruges som opbevaring. Den væg, jeg vil have ned, er ca. 2 meter. 1 meter vil blive efterladt som det er.
Spørgsmål 1. Væggen er stående fer og not brædder på 34mm, kan dette være bærende?

• Et skråloft med trævægge, et lille vindue og en reol i et rum med skrå vægge, set fra en vinkel, hvor en delvis åben dør ses.
  • En nærbillede af en trævæg med lodrette plankebrædder, der viser samlingen mellem væggen og taget i et loftsrum.
Er bygget sådan her

• Skitse af huskonstruktion med skråtag, et rum i midten og markeret væg, med teksten "væg bort" og "katvind" ved siden af.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.