Jeg skal bygge et garderobeskab med hængende skydedøre.
Jeg vil ikke hænge dørene direkte i loftet, dvs. jeg vil ikke have, at vægten af garderobedørene skal belaste loftsbjælkerne.
Derfor er min plan at bygge et omvendt U. Den ovenliggende regel tænkte jeg at lave som en limtræs søjle 70x70 eller 90x90. Siderne bliver almindelige 45-regler.
Hvad bliver nedbøjningen med en 70-eller 90-søjle?
Spændvidden er 260 cm, og dørene vejer måske 40 kg stykket. Det er tre døre.
Jeg vil ikke hænge dørene direkte i loftet, dvs. jeg vil ikke have, at vægten af garderobedørene skal belaste loftsbjælkerne.
Derfor er min plan at bygge et omvendt U. Den ovenliggende regel tænkte jeg at lave som en limtræs søjle 70x70 eller 90x90. Siderne bliver almindelige 45-regler.
Hvad bliver nedbøjningen med en 70-eller 90-søjle?
Spændvidden er 260 cm, og dørene vejer måske 40 kg stykket. Det er tre døre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det får blive 90x90, det giver ca. 5 mm nedbøjning. Stil limtræsøjlen, så lamellerne står på højkant.
Der er ikke noget galt med den idé, men jeg undrer mig over, om ikke almindeligt regeltræ vendt med 'ryggen' opad giver mindre nedbøjningD Derbyboy sagde:Jeg skal bygge et garderobeskab med hængende skydedøre.
Derfor er min plan at bygge et omvendt U. Den ovenliggende regel tænkte jeg at køre en limtræssøjle 70x70 alt 90x90. Siderne bliver almindelige 45-regler.
Hvad bliver nedbøjningen med en 70 alt 90-søjle?
Spændvidden er 260 cm og dørene vejer måske 40 kg stykket. Det er tre døre.
Egentlig vil det nok ikke give nogen nedbøjning, da limtræsøjler kommer i forkant (ud mod rummet) og skråt skruer op i loftet (råspont og huntonit). I bagerste kant af søjlen kan jeg bruge vinkler, da de ikke er synlige udefra garderoben.
Kan man omregne 5 mm i mit tilfælde til kg?
Det jeg ønsker at reducere er belastningen på gulvbjælken, og derfor kan jeg ofre lidt af garderobens højde.
Et andet alternativ eller måske en yderligere foranstaltning kunne være at i midten af spændvidden fastgøre en stolpe i bagkant på en 90x90 limtræ.
Altså de to skinner er 42 mm, hvilket betyder, at jeg "bag" skinnerne kunne stille en søjle på 90-42=48mm.
Kan man omregne 5 mm i mit tilfælde til kg?
Det jeg ønsker at reducere er belastningen på gulvbjælken, og derfor kan jeg ofre lidt af garderobens højde.
Et andet alternativ eller måske en yderligere foranstaltning kunne være at i midten af spændvidden fastgøre en stolpe i bagkant på en 90x90 limtræ.
Altså de to skinner er 42 mm, hvilket betyder, at jeg "bag" skinnerne kunne stille en søjle på 90-42=48mm.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
45x120 C 24 giver også 5 mm. For at komme under 5 mm behøves 45x145, hvilket TS nok ikke har plads til.F fribygg sagde:
Kan du forklare lidt nærmere?D Derbyboy sagde:
Tak Justus
5mm bliver så abstrakt for mig, og eftersom jeg vil fastgøre søjlen i loftet, vil jeg aldrig få en nedbøjning. Eller den virkelige nedbøjning bliver jo noget andet end 5mm, eftersom søjlen interagerer med hele loftet.
Dørene vejer tilsammen 3x40 kg=120kg. Havde jeg undladt min liggende søjle, ville loftbjælkerne altså blive belastet med 120 kg. Hvor mange kilo bliver loftbjælkerne belastet med, hvis jeg hænger dørene i søjlen? Dermed kan jeg relatere handlingen til fordelen.
Håber I forstår, måske roder jeg rundt i det for mig selv (som sædvanligt).
5mm bliver så abstrakt for mig, og eftersom jeg vil fastgøre søjlen i loftet, vil jeg aldrig få en nedbøjning. Eller den virkelige nedbøjning bliver jo noget andet end 5mm, eftersom søjlen interagerer med hele loftet.
Dørene vejer tilsammen 3x40 kg=120kg. Havde jeg undladt min liggende søjle, ville loftbjælkerne altså blive belastet med 120 kg. Hvor mange kilo bliver loftbjælkerne belastet med, hvis jeg hænger dørene i søjlen? Dermed kan jeg relatere handlingen til fordelen.
Håber I forstår, måske roder jeg rundt i det for mig selv (som sædvanligt).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis den liggende limtræsøjle plus de tre døre kun er fastgjort i loftsbjælkerne, og man forestiller sig det hele centreret over tre bjælker, så bliver belastningen på midterbjælken 65 kg og på de omkringliggende bjælker hver 32,5 kg. Beregn med at søjlen vejer 10 kg. Det er ret ubetydelige belastninger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis dine tagbjælker tilhører et bjælkelag, der også på oversiden bruges til boligformål, vil de have en udstrakt last på ca. 180 kg per meter (ved c/c 600). At øge med 50 kg på en del af strækningen er ikke dramatisk, det afhænger af spændvidde og bjælkedimensioner.
Det er et etplanshus (papttag) med egenfremstillede tagbjælker (type kerto) med en spændvidde på 6m.
Hvert kg tæller således. Jeg bliver nervøs bare ved tanken om at belaste bjælkerne yderligere, derfor tænker jeg, at min løsning bliver god, dvs. at lægge en limtræssøjle.
Hvert kg tæller således. Jeg bliver nervøs bare ved tanken om at belaste bjælkerne yderligere, derfor tænker jeg, at min løsning bliver god, dvs. at lægge en limtræssøjle.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, hvis du ikke vil belaste tagbjælkerne, er det bedre at stille konstruktionen på "gulvet".
Jo jeg har kigget på en sådan løsning også. Finder dog ingen gode beslag, som jeg finder passende.
Jeg tænker dog, at det ikke burde blive mange kilo, der belaster, hvis jeg:
1) bruger 90x90 liggende søjler
2) aflaster spændvidden med to søjler 65 cm fra henholdsvis yderkant/søjle Søjlerne vil ganske vist kun kunne støtte 48mm af den liggende søjle.
Ydersøjle (65 cm) søjle (130 cm) søjle (65 cm) ydersøjle.
Jeg synes ikke, ovenstående løsning skulle kunne betyde så mange kilo på tagbjælken.
Jeg tænker dog, at det ikke burde blive mange kilo, der belaster, hvis jeg:
1) bruger 90x90 liggende søjler
2) aflaster spændvidden med to søjler 65 cm fra henholdsvis yderkant/søjle Søjlerne vil ganske vist kun kunne støtte 48mm af den liggende søjle.
Ydersøjle (65 cm) søjle (130 cm) søjle (65 cm) ydersøjle.
Jeg synes ikke, ovenstående løsning skulle kunne betyde så mange kilo på tagbjælken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg har desværre svært ved at følge din argumentation. Hvilken løsning foretrækker du?
Klik her for at svare