Y
jeg tager chancen til at klage over at have købt høvlede lægter, som var vridne og bøjede, så jeg tvivler på, at min kommende væg bliver pæn som jeg havde tænkt. :(
 
Sådan ser den nuværende panel ud. Bygget -89. Sømet med to søm i hver overligger, som også holder grundpanelet.
Rød yderpanel fra 1989 med lodrette brædder og to søm per lister.
 
Yrrol sagde:
jeg tager chancen for at beklage mig over at have købt høvlede reglar, der var vredne og bøjede, så jeg betvivler, at min kommende væg bliver pæn som jeg havde tænkt mig. :(
Hvis de var vredne og bøjede allerede da du fik dem, ville jeg reklamere. Beijer måtte hente halvdelen af mine lock, da de ikke var i orden, hvilket de gjorde uden tøven.
 
Her skal der sidde en søm i bundbrættet og to i låget. Sømmen i låget skal ikke sidde i bundbrættet. Og brædderne skal sættes så bundbrættet får sin konkave side udad og lågbrættet så den konvekse kommer udad, når brædderne forsøger at rette årringene ud. ;)

Men jeg opfattede, at din nye panel ikke ser ud som på dette billede!?
 
Elkludde sagde:
jeg forsøger at sætte bundpanelet med så stort mellemrum, så lågspikene ikke fæstner i bundpanelet
fæst bundpanelet 63X 2,3 så det ikke revner så let, og forbore låget i enderne
OBS ingen sømpistol. spik med følelse
Forklar gerne tallene mere, for der følger jeg ikke med.....
 
thomasx sagde:
Her skal der sidde en søm i bundbrættet og to i låget. Sømmen i låget skal ikke sidde i bundbrættet. Og brædderne skal sættes, så bundbrættet får sin konkave side udad og lågebrættet så den konvekse kommer udad, når brædderne forsøger at rette årringene ud.

Men jeg opfattede, at din nye panel ikke ser ud så som på dette billede!?
Problemet med høvlede brædder er, at det ikke går at vælge ind- eller yderside, for de bliver altid konkave mod den uhøvlede side
man kan selvfølgelig sætte bundbrættet med uhøvlede udad samt låget med den høvlede udad !! :eek:
 
thomasx sagde:
Her skal der sidde en søm i bundbrættet og to i låget. Sømmet i låget skal ikke sidde i bundbrættet. Og brædderne skal sættes, så bundbrættet får sin konkave side udad, og lågebrættet så den konveks side kommer udad, når brædderne forsøger at rette åreringene ud. ;)

Men jeg opfattede, at din nye panel ikke ser ud som på dette billede!?
Sådan ser den nye ud:
Ny rødmalet facade med lodrette træpaneler.

Rød træbeklædning på en husfacade med et vindue, hvide karme og skygger fra træer, samt en stige op ad væggen.
 
Thoomas sagde:
Forklar gerne tallene mere, for der hænger jeg ikke med.....
2,1/2 " søm = 63 eller 60 mm lang X 2.3 mm tyk
 
  • Synes
Thoomas
  • Laddar…
Tak for alle tips!

Fortsæt med følgende til næste væg:

- Sørg for at sætte låg og grundpanel samtidig
- Sømmer grundpanelet i siksakmønster
- Olierer endetræet inden maling

Nogen der har tips til passende olie til endetræet, når jeg maler med falu rödfärg?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.