Nu når det er tid til at fortsætte med paneludskiftningen, ser jeg, at grundpanelbrædderne har slået sig en del. Hvad skyldes dette, og er det acceptabelt? Købte træet fra Beijer sidste sommer, og det er fra Martinsons.
Har du olieret og grundet dem på bagsiden?
Der findes forskellige meninger om, hvorvidt man skal bruge én søm for at lade brættet bevæge sig, eller to for at forsøge at forhindre det i at bevæge sig.
Det andet billede, det i skæv position, ser ikke ud som om brættet har slået sig, men at de er fastgjort sådan og går udenpå sålen.
Ellers ser det vel ikke helt unormalt ud, synes jeg. Træ opfører sig sådan og "forsøger" at rette årringene ud. Men som sagt, det kan hjælpe at have olieret/grundet også bagsiden.
Man kan også sætte to søm / skruer i hver kortende for at den ikke skal slå sig, ligesom når man lægger trallegulv! Da kan man dog få lidt sprækker i stedet, det foretrækker jeg, da får man lige brædder + at det bare er at male over sprækkerne så de ses mindre!
For min del sømmer jeg aldrig midt i panelet, det bliver svaghedspunkt, når man sætter låget på
at alle paneler bliver sådan skyldes at de er høvlet, de bliver altid konkave mod det uhøvlede
en fordel med uhøvlede er at man kan vende dem så det konvekse kommer ud
Læst på at to søm i hvert bræt betyder fejlslået panel som sprækker da den ikke kan bevæge sig. Præcis det er sket med den panel jeg nu monterer ned. Men jeg forudså ikke at panelet ville slå sig..... Den gamle ser lige og fin ud. :-/
For min del spiker jeg aldrig midt i panelet, det bliver brudanvisning, når man drar der låget til.
At alle paneler bliver sådan, skyldes at de er høvlede, de bliver altid konkave mod det uhøvlede.
En fordel med uhøvlede er at man kan vende dem så det konvekse kommer ud
Havde jeg vidst det, havde jeg købt uhøvlet. Nu er desværre alt allerede indkøbt.
Spiker du ikke centreret i en lodret linje, eller varierer du, hvor du sætter spiken på panelbrættet?
Man kan også sætte to søm / skruer i hver kortende for at den ikke skal slå sig, ligesom når man lægger tralldæk! Så kan man dog få lidt revner i stedet, det er at foretrække efter min mening, så får man lige brædder + at det bare er at male over revnerne så de ses mindre!
På min gamle panel er det tydeligt, at to søm i hver bræt har gjort, at de sprækker, og endetræet er rådnet, så det føles ikke helt i orden med løsningen at sætte to lige i enden, da det er den mest følsomme og udsatte del.
Det ser ud til, at jeg må leve med konkave brædder! Jeg håber, at de, der har ligget et år indendørs og tørret, ikke vil slå sig lige så meget.
Havde jeg vidst det, havde jeg købt uhøvlet. Nu er desværre alt allerede indkøbt.
Sømmer du ucentreret i en lodret linje eller varierer du, hvor du sætter sømmet på panelbrættet?
Jeg forsøger at sætte bundpanelet med så stort mellemrum, så lågets søm ikke fæster i bundpanelet
fæst bundpanelet 63X 2,3, så sprækker det ikke så let, og forboret låget i enderne
OBS ingen sømpistol. Søm med følelse
Bundenbrættet sømmes i siksak en på hver sømmestrimmel og så sørger man for at få på lågene hurtigst muligt og dem sømmer man så at sømmet ikke rammer bundenbrættet, da slår og revner det mindst.
Det burde ikke rådne i endeveden, selv om den er sprækket, så længe man faser enden nedad og sørger for, at enden ikke er i kontakt med jorden! På sommerhuset sidder der brædder, som er 20 år gamle nu... lidt sprækker (20 år er ingenting, hvis man gør et godt forarbejde og olierer ind, hvor det er følsomt), men vi sørger altid for at lade endeved-siden stå i olie natten over eller i hvert fald indbeder den i olie et par gange inden maling!