Er i gang med at renovere hallen, og vi blev enige om at udskifte klinkegulvet med nye klinker og parket. Så vi fjernede klinkepladerne og fliseklæberen. Dog bemærkede jeg, at betonen var ret porøs nogle steder, og mejslen gik nogle gange gennem betonen nogle steder. Ofte langs kanterne. Da vi tog en spånplade op i gulvet, kunne man se støbningen i tværsnit. Skal en støbning se sådan ud? Det føles som om, der er blevet sjusket. Kan tilføje, at vi har gulvvarme i hallen, som er vandbåren.
Her ses tværsnittet:
Her gik jeg gennem betonen, da jeg fjernede den, og gulvvarmerøret kan ses:
Hvad er problemet så? Selvfølgelig støber man ingen bærende hvælvinger med EPS, så at man kan lave huller med en mejsel nogle steder påvirker ikke bæreevnen.
EPS'en bruges som opfyldning og isolering.
Hvad er problemet så? Selvfølgelig støber man ingen bærende hvælvinger med EPS, så at man kan lave huller med en mejsel visse steder påvirker ikke bæreevnen.
EPS'en bruges som fyld og isolering.
Ok, tak for alle svarene. Så har jeg lært, hvad EPS er. Bjælkelaget er letbeton (tror jeg) da vi har en kælder.
Egentlig har jeg intet problem, jeg ville bare vide, hvorfor man byggede som man gjorde. Var dog lidt bekymret over, at gulvvarmeslangen enkelte steder lå 1 cm fra overfladen, og jeg var tæt på at sætte boremejslen i røret.