Hej.

Er i gang med at renovere hallen, og vi blev enige om at udskifte klinkegulvet med nye klinker og parket. Så vi fjernede klinkepladerne og fliseklæberen. Dog bemærkede jeg, at betonen var ret porøs nogle steder, og mejslen gik nogle gange gennem betonen nogle steder. Ofte langs kanterne. Da vi tog en spånplade op i gulvet, kunne man se støbningen i tværsnit. Skal en støbning se sådan ud? Det føles som om, der er blevet sjusket. Kan tilføje, at vi har gulvvarme i hallen, som er vandbåren.

Her ses tværsnittet:
Porøs betonlag i gulvkonstruktion, med synlige rør til vandbåren gulvvarme, afsløret efter fjernelse af klinker og spånplade i forbindelse med renovering.

Her gik jeg gennem betonen, da jeg fjernede den, og gulvvarmerøret kan ses:
Porøs beton i hallens gulv afslører vandbaseret gulvvarmerør, synligt efter fjernelse af klinker og spartel, med ujævn kant langs væggen.

Ser ud som EPS? Kan tage fejl, men mener den er lidt grovkornet, som sten-frigolit omtrent. Bør rimeligvis være mere porøs end almindelig beton.

Valkyr Valkyr sagde:
Ser ud som EPS? Kan tage fejl, men jeg mener den er lidt grovkornet, som sten-frigolit omtrent. Bør rimeligvis være mere porøs end almindelig beton.
Enig. Det ser ud som EPS.

Det er sikkert EPS. Dette skal man vise dem, som anbefaler EPS fremfor beton.
Hvad er underlaget?

• Synes
Valkyr
  • Laddar…
Hvad er problemet så? Selvfølgelig støber man ingen bærende hvælvinger med EPS, så at man kan lave huller med en mejsel nogle steder påvirker ikke bæreevnen.
EPS'en bruges som opfyldning og isolering.

• Synes
Valkyr
  • Laddar…
useless useless sagde:
Hvad er problemet så? Selvfølgelig støber man ingen bærende hvælvinger med EPS, så at man kan lave huller med en mejsel visse steder påvirker ikke bæreevnen.
EPS'en bruges som fyld og isolering.
Ok, tak for alle svarene. Så har jeg lært, hvad EPS er. Bjælkelaget er letbeton (tror jeg) da vi har en kælder.

Egentlig har jeg intet problem, jeg ville bare vide, hvorfor man byggede som man gjorde. Var dog lidt bekymret over, at gulvvarmeslangen enkelte steder lå 1 cm fra overfladen, og jeg var tæt på at sætte boremejslen i røret.

Synes ikke det ser ud som EPS.
Biler man i EPS, så frigøres "frigolitkulor".

EPS er direkte uegnet til at støbe gulvvarmeslange i pga. isoleringen.

Ser ud som nogen har blandet en egen variant af jordfugtig beton.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.