1,207 læst ·
3 svar
1k læst
3 svar
Hvordan redde en dårligt støbt stolpefæste?
Hej,
Det lille hegnprojekt inklusive låge har stødt på en hindring. To af tre stolpebeslag (se billede) blev støbt fast på en vellykket måde, men det tredje kan rokke. Naturligvis er det stolpen, der skal bære lågen, så det skal reddes. Det er selve beslaget, der sidder løst i betonklumpen. Følelsen er, at betonen ikke har grebet fast om jernet, der stikker ned.
Hvordan gør jeg det bedst?
Nu sidder der en klump på 30 kg. Skal jeg forsøge at trække jordbeslaget op og bore et lille hul og støbe igen? Med beton eller kemankre?
Eller skal jeg sprænge hele klumpen på en eller anden måde og starte forfra helt?
Det lille hegnprojekt inklusive låge har stødt på en hindring. To af tre stolpebeslag (se billede) blev støbt fast på en vellykket måde, men det tredje kan rokke. Naturligvis er det stolpen, der skal bære lågen, så det skal reddes. Det er selve beslaget, der sidder løst i betonklumpen. Følelsen er, at betonen ikke har grebet fast om jernet, der stikker ned.
Hvordan gør jeg det bedst?
Nu sidder der en klump på 30 kg. Skal jeg forsøge at trække jordbeslaget op og bore et lille hul og støbe igen? Med beton eller kemankre?
Eller skal jeg sprænge hele klumpen på en eller anden måde og starte forfra helt?
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 6 354 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 6,354 indlæg
Nu måske jeg har forstået forkert, men når det gælder porte, vil du vel helst støbe selve stolpen, hvor du hænger porten, ned måske 50 cm?
Hvis det "bare" er forankret i jorden, bliver der jo en enorm belastning på beslaget, når porten smækkes igen år efter år.
For at svare på spørgsmålet er der tidligere givet råd om at bruge anker masse. Men det gjaldt trædæk....
Tilføjelse: så nu at soklen kun er 30 kg, det tror jeg kun kan holde i længden for en meget let port..
Hvis det "bare" er forankret i jorden, bliver der jo en enorm belastning på beslaget, når porten smækkes igen år efter år.
For at svare på spørgsmålet er der tidligere givet råd om at bruge anker masse. Men det gjaldt trædæk....
Tilføjelse: så nu at soklen kun er 30 kg, det tror jeg kun kan holde i længden for en meget let port..
Tak! Ja, du er sikkert på det rigtige spor, for i bagklogskabens lys virker det klart mere fornuftigt at få selve stolpen lidt ned også.Farstatjej90 sagde:
Nu kanske jag har forstået forkert, men når det gælder porte vil du vel helst støbe selve stolpen, du hænger porten i, ned måske 50cm?
Hvis det "bare" er forankret i jorden, bliver der jo et kæmpe belastning på beslaget, når porten smækkes igen år efter år.
For at svare på spørgsmålet er der tidligere givet råd om at bruge ankermasse. Men det gjaldt trædæk....
Tilføjelse: så nu at soklen kun er 30kg, det tror jeg kun kan række i længden til en meget let port..
Dog er der, på trods af den måde jeg gjorde det på, ikke meget margen for at få plads til selve hegnet i stolpens højde, så den kunne ikke køres for langt ned i jorden.
Tror jeg lykkedes med at redde situationen. Borede to huller i bunden af jordbeslaget og videre ned i betonen. Brugte ankermasse og to gevindstænger som stivere.
Brugte også ankermasse rundt om foden på stolpebeslaget.
Vi får se, hvor længe det holder...
Klik her for at svare