Jeg er i gang med at renovere køkken/stue med åben planløsning på 2. sal, med loft ovenpå.
Jeg har tre spørgsmål. Tømreren havde arbejdet hurtigere end jeg havde ønsket, hvilket måske lyder mærkeligt at have problemer med. Men han har måske begået fejl.
Det der er sket er, at tømreren har revet et spisekammer ned og derfor efterladt et "hul" i væggen, hvor der på siderne fra før er en væg længere ind i rummet, som skjuler store dele af skråtaget/væggen.
Tømreren har så bygget en ny væg i linje med væggen på siderne for at få en jævn væg i hele rummet.
Den nye væg er isoleret, osb gips. Han har også gipset loftet. Tanken er, at væggene også skal gipses senere.
Jeg undrer mig over:
1. Tømreren efterlod ventilationsklappen åben bag den nye væg. Rigtigt eller forkert?
2. Bør der sættes plast/dampspærre bag al gipsen? Selv hvis jeg ikke gør alle rum nu. Tanken er, at i fremtiden isolere loftet, som i dag kun er 150-200mm savsmuld.
3. Hvordan bør jeg håndtere situationen med tømreren, der allerede har gipset loftet og bygget væggen? Hvis han har gjort noget forkert, kan jeg kræve, at han betaler for tiden at lave det om og gøre det rigtigt? Eller er det mig, der må bide i det sure æble og betale for at det bliver taget ned og sat op igen med dampspærre/lukket vent. klap?