Jeg skal lave om på badeværelsestaget for at reducere fugtbelastningen på loftet og har brug for råd om placering af dampspærren. Her på forummet er der mange varianter af, hvordan plasten er placeret, og jeg kan ikke finde ud af, hvad der er bedst.
Fakta:
Træhus 2 plan + kælder fra 1944 med ny loftisolering (ekofiber) ca. 30 cm. Delvis dampspærre i taget på overetagen mod loftet. Mekanisk udsugningsventilation tre steder i huset (3 badeværelser).
Badeværelsestaget sænkes ca. 15 cm for at få plads til LED-spots, som sandsynligvis indsættes i dåser.
Tagkonstruktionen bliver med passende reglar + lægter + gips.
Spørgsmålet er, hvordan jeg skal fastgøre plasten:
1. Hæftet i det gamle loft og trukket ned under vægprofiler og lægter mod væggen.
2. Mellem lægter og gips, med udskæring i plasten til LED-dåserne og limet kant.
3. Ovenover LED-dåserne, sandsynligvis ovenover reglarne.
Eller måske en anden mulighed?
Loftet bliver malet med vådrumsfarve for at være let at tørre af, men hullerne lader nok fugt slippe igennem til undertaget.
Det hælder mod alternativ 1, fordi det er så enkelt. For at ventilere undertaget tænkte jeg at bore nogle huller i spirorøret til udsugningsdysen, så der bliver lidt lufttransport fra undertaget også.
Hvad tror den samlede visdom her?