Vi overvejer at købe et hus med en facade af cedertræ. Beliggenheden er relativt udsat (stærk vind samt nærhed til havet). Kan man lade cederen være, eller skal den olieres (og i så fald hvor ofte)? Vi har ikke noget imod, at farven på facaden ændrer sig, men vi vil selvfølgelig gerne have, at facaden skal holde så længe som muligt.
 
Tak for linket! Det ser ud til, at man kan gøre begge dele, men der er ingen garantier for, at ubehandlet cedertræ ikke angribes af sort skimmel. Begynder man at oliere, skal det gentages hvert 4. år.
 
Det kan jo aldrig være forkert at overfladebehandle.. eller ? ???
 
Mit svar, da jeg købte mit cedertræ, var at olie de udsatte dele hver 4. år og de øvrige dele ca. hver 8. år. I olien som cederträväst sælger, findes der beskyttelse mod sortskimmel.
 
Synes det ser flot ud med ceder! Men hvordan ligger det prismæssigt?
 
Mine 170 m2 kostede omkring 400 kr/m2 inkl. olie og rustfri søm. Jeg har så med fer og not panel. Fjeldpanel er noget billigere.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.