A Andreas Lindahl sagde:
Størstedelen af træet i byggemarkeder er vel høvlet, så jeg tænkte, at det var nemmest at få fat på...
Selvfølgelig er det sådan, find et lokalt savværk i stedet..
 
F fribygg sagde:
Har du overvejet hvor meget mere tid og penge det koster at vedligeholde et bræt som er malet på begge sider (med noget andet end slamfarve eller tjære)
NU overvejer jeg det, haha! Det er en god pointe, helt klart!
 
Men hvis vi vender tilbage til selve konstruktionen: min tanke om at lægge et par solide reglar på l-støtterne og skrue stolperne i disse. Kan det fungere? Skrueskruve, eller bruge solide vinkelbeslag eller lignende. Eller lave udtag og tapper. Hvad bliver bedst. Og pænest?
 
A Andreas Lindahl sagde:
Hvad bliver bedst.
Det bliver bedst, hvis du laver ordentlige plintar.
Som alternativ kunne man jo overveje at bolte stolparna til L-støtternes ydersider.
 
  • Synes
Peter #11
  • Laddar…
Mm, ulempen er jo, at plintar tager en del af overfladen. Og bolte stolper på ydersiden bygger for meget den anden vej… Pokkers, hvor svært dette er…
 
A Andreas Lindahl sagde:
Mm, ulempen er jo, at sokler tager en del af arealet. Og at bolte stolper på ydersiden bygger for meget i den anden retning… Det er virkelig svært det her…
Soklerne behøver ikke at tage noget af arealet, du kan have sokler under jorden og bare lade galvaniserede sokkeljern stikke op gennem gruset og bolte stolperne i jernene.
 
Er stedet udsat for hårde vinde?
 
F fribygg sagde:
Plinterne behøver ikke tage noget af overfladen, du kan have plint under jorden og bare lade galvaniserede plintjern stikke op gennem gruset og bolt stolperne i jernene.
Ah, så forstår jeg. Så prøve at grave ned langs indersiden af l-støtterne (det er fyldmasser, makadam og grus) og støbe plinter så tæt som muligt. Er det nok at fastgøre plintjernene på indersiden af stolperne alene? Bolte lige igennem, selvfølgelig.
 
F fribygg sagde:
Er stedet udsat for stærke vinde?
Jo tak, det kan blæse temmelig godt fra vest. En mil fra havet, så nogle gange blæser det alt muligt...
 
A Andreas Lindahl sagde:
Ah, så forstår jeg. Så forsøge at grave ned langs med indersiden af l-støtterne (det er fyldmasser, makadam og grus) og støbe pæle så tæt som muligt. Er det nok kun at fastgøre pælejernene på indersiden af stolperne? Bolte lige igennem, naturligvis
Så kan jeg jo teoretisk placere stolpen delvist over l-støtterne og bolte den fast i pælestøtterne indefra
 
Jeg havde gjort næsten som du tænker 45X95 i bunden stående regler på det, men jeg havde lagt et lag syllpapp mellem beton og træ. Så havde jeg bygget væggen liggende på jorden, og så kan man skrue fra "undersiden" med det samme. Alternativt går det jo med 90X90 vinkeljern plus ankarskruv. Sætter man vinkeljern på begge sider, så bliver det rigtig stærkt.
 
  • Synes
Andreas Lindahl og 1 anden
  • Laddar…
M Mats sagde:
Jeg ville have gjort næsten som du tænker, 45X95 i bunden, stående reglar på det, men jeg ville have lagt et lag tætningspap mellem beton og træ. Så ville jeg have bygget væggen liggende på jorden, og så kan man skrue fra "undersiden" med det samme. Alternativt kan man bruge 90X90 vinkeljern plus ankerskruer. Hvis man sætter vinkeljern på begge sider, bliver det virkelig stærkt.
Godt forslag at skrue nedefra og så folde hver "væg" op. tak!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.