Hej.

Skal forsøge at skifte den rådne, uplejede entrétrappe herhjemme og troede i min naivitet, at det kun var selve rækværket, der var råddent, men med lidt trykprøvning med en skruetrækker kunne jeg også trykke lidt ind i stolpen.

Jeg går ud fra, at stolpen skal blive, da den garanteret bærer hele hjørnet, og det er lige så meget arbejde at skifte den helt som at udskifte beskadiget materiale?

Støtte op, skrue den gamle stolpe løs og skrue en ny fast, noget man skal gøre anderledes eller forbedre?

Oversigt
Rødt træhus med en veranda og hvidt rækværk, der trænger til udskiftning. Trætrappe fører fra grusstien til indgangen.

Råddent
Rådnetræ i hvid trappestolpe på veranda; skadet område ved beslag. Blomsterpotte og græsslåmaskine ses i baggrunden.

Råtner træstolpe og gelænder ved indgangstrappe, med grønne alger på trædæk, viser slitage og behov for renovering. Sandkasse i baggrunden. Rådden stolpe ved udendørs indgangsparti under træloft, med lyskilde vedhæftet og synlige vinkeljern. Klar blå himmel i baggrunden.

På loftet
Der kan man se vinkeljernet, som stolpen er skruet i, ikke set om der er mere, men så må jeg fjerne underbeklædningen for at se.
Loft med trækonstruktion og vinkeljern understøtter bjælker. Skruer holder strukturen sammen. Støv og isoleringsmateriale på gulvet. Træbjælke inde på loftet med tydelige knaster og skruer. Vinkelprofil og plet med mulig fugtskade vises.

Tillæg, det er w-spær

Ingen der har gjort noget lignende og kan komme med nogle hjælpsomme tips?

Rickard.
Er stolpen virkelig dårlig? Ser ud til kun at være plankerne på ydersiden, der er dårlige, de er sandsynligvis kun æstetiske.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.