L
Jeg har skrevet en tråd tidligere i dag, hvor jeg havde brug for råd om søjler i træ eller metal nær pejsen. Fik et meget godt forslag (se tråden her: https://www.byggahus.se/forum/threads/pelare-vid-vedspis-trae-eller-metall.433360/), men som betyder, at jeg skal flytte en bærende bjælke 75 cm længere ind mod væggen/mod skorstenen. Spørgsmålet er om bæringsevnen er tilstrækkelig..?? Jeg har forsøgt at blive klog på de programmer, der findes, men min grundviden holder ikke.. :surprised:

Engang var der en væg her, men den er blevet erstattet af en loftsbjælke og en søjle i rummet, der er placeret 160 cm fra højre væg. Strækningen mellem højre væg og frem til skorstenen/venstre væg er 470 cm lang. En del af væggen er tilbage (75 cm bred). Da den er af træ og ikke opfylder kravet om afstanden mellem pejs og brandsikker væg, ønsker vi i stedet for at forstærke med brandsikring at fjerne væggen. Det bliver også mere luftigt i køkkenet sådan.

Vi vil mure en søjle langs skorstenen, som den nye loftsbjælke kan hvile på (den gamle loftsbjælke er for kort og skal erstattes).

Vi vil tage gulvet op, skulle der ikke findes en linje / stenmur / fundering under den søjle, som min svoger har sat op, da køkkenet og rummet ved siden af blev slået sammen, understøtter jeg op med sten i krybekælderen netop der for at skabe mere bæring, men jeg går ud fra, at der allerede findes en linje som støtte under.

Jeg lægger flere billeder op nedenfor, her er en skitse af køkkenet oppefra. Ville sætte pris på, hvis nogen kunne hjælpe mig med beregningen eller tips om hvor jeg finder information, som også en ikke bygmester kan forstå :cool:

• Plantegning af et køkken med komfur, skorsten, eksisterende og ny murpille markeret samt bærende vægskitsering.
Senest redigeret:
L
Billeder fra køkkenet med søjle og trævæg, som vi vil rive ned og erstatte med en ny længere tagbjælke, der vil hvile på en opmuret søjle ved skorstenen/skorstenen.

• Køkken med trævæg og pelare, værktøj på gulvet og en rød kommode. Pelaren og væggen skal erstattes af en længere bjælke. Udsigt til vindue.
  • Køkken med trævæg, træloft og en central søjle, flere byggematerialer og værktøj rundt omkring, et vindue med udsigt udenfor.
  • Gamle køkken med en støbejernsovn og en trævæg ved siden af. Planer om at erstatte den med en ny tagbjælke.
  • Trævæg og loft i køkkenet med synlige plankesamlinger og en lille del af pudset væg til venstre. Planlagt renovering med ny tagbjælke.
  • Køkkenhjørne med trævæg og gammel brændeovn, ved siden af pelare som skal rives og erstattes med en ny tagbjælke ved skorstenen.
Skal man kunne regne på bjælkedimensioner, skal man vide mål, hvad der findes på etage ovenover, hvordan tagkonstruktionen ser ud, og hvilken snezone huset tilhører. Søjlen tror jeg er en dekoration.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
L
Det er et gammelt hus og har en klassisk tømmervæg med bjælker i loftet som man byggede på den tid (200 år gammelt). Taghældningen er stærk, anslår omkring 30°, der ligger plade på taget. Vi bor i snezone 2 (sydlige øland).

Søjlen er grim som synden men skal have en bærende funktion, så var tanken i hvert fald. Den er ikke sat op af os, men vi planlægger at erstatte den med en anden netop på det punkt hvor den befinder sig i dag. Den vil ikke forstyrre væsentligt da den bliver en naturlig afskiller ved køkkenbordet.

Overetagen er en normal overetage med boligareal. Huset fortsætter i samme mål mod vest med to sektioner til. Dels er huset tilbygget i tidens løb, men netop køkkenet er originalt. I torpargrunden er der linjer under alle vægge af betydning, den er tør og fin uden skader. Køkkenet har desuden fået nyt bjælkelag under en renovering for ca. 20 år siden.

Jeg er interesseret i at finde gamle bjælker, ved nogen hvor man kan få fat i sådant? Vi har skov, muligheden er måske der for at fælde et træ og tage det til savværket og få det opskåret..? Eller skal træ ligge og tørre længe før det bruges..? Kan også føle at man ikke kan få alt her i verden og kan nøjes med en almindelig firkantet bjælke... vi har travlt med andet i huset og kan ikke lægge alt for meget tid og kræfter på mindste detalje.

Har skrevet mål i cm.

• Plantegning af køkken med pejs og skorstensplacering, mål angivet i cm; pil viser bærende væg og ny pille. Tak hældning og indretning inkluderet.

Bedste svar

Jeg forsøger at holde mig kort, ellers bliver det nemt en roman, når det drejer sig om gamle huse. Spørg i stedet. Man kan ikke altid anvende moderne tankegange på så gamle huse. Konstruktionen er ofte overdimensioneret, men alligevel lidt svajende. Den nemmeste måde at få fat i en bjælke med solide mål, der passer ind udseendemæssigt, er at gå efter limtræ. I så fald kan du vælge en bjælke, der går hele vejen (510 cm) og som ikke behøver nogen pille. Ud fra et konstruktionsteknisk synspunkt er det ikke ideelt med piller, der ikke står midt på. I Småland findes der nok turbemange savværker, der kan save store dimensioner. Har du egen skov og kan fælde en gammel gran eller fyrretræ, så kan det blive meget godt tømmer. Byggetømmer behøver ikke være snedkørt. Det er nok med en temmelig kort tids lagring beskyttet mod regn efter savning. Du kan altid kigge ind hos Capellagården i Vickleby og spørge, om de kender til et godt savværk. Hvis tagkonstruktionen består af længdegående åse (så taget ikke belaster bjælken), bør en limtræsbjælke være mindst 140x315 mm. En bjælke af almindeligt tømmer af høj kvalitet (tæt, lige og få knaster) bør være mindst 150x330 mm. Dette er gæt ud fra de mål, du har angivet, og hvordan jeg tror, at overetagen ser ud. De bør kontrolleres mod virkeligheden. Bjælker skal helst ikke være kvadratiske i gennemskæring, men smalle og høje. Så bliver de meget stivere.

• Synes
LyckansHus
  • Laddar…
L
Tusind tak for udførligt svar! Vi har lidt ting at overveje nu :) Eventuelt vender jeg tilbage...

Da vi har meget lavt til loftet, er det ikke muligt med en bjælke i de dimensioner, du har angivet. Der er kun 2,07 meter i lofthøjde, en gammel gård med et 200-årigt bolighus, som delvist er blevet tilbygget gennem årene. Jeg kender det med, at kvadratiske er dårligere. Vi vil tilføje flere regler på overetagen, som hviler på ydervæggene (tømmer), det rum har ingen mellemvæg, nu er det 90 cc mellem bjælkerne, vi tilføjer så det bliver 45 cc. Det burde også forbedre hele bæringen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.