Er i gang med en bygge af en lgh og da vi rev en ikke-bærende væg, dukkede der en søjle op, som der ligger en bjælke på, bjælken er sammensat præcis over søjlen.

Søjlen står ca. 80-100 cm ud fra bef (ny-gammel) væg, så jeg er nødt til at fjerne/flytte søjlen. Rummets spændvidde er ca. 340 cm, og på den anden side af væggen fortsætter bjælken ca. 250 cm til næste søjle.
Byggeprojekt med synlig støttebjælke, søjle og redskaber. Vinduet i baggrunden.

En ven, der er tømrer, mente, at jeg skulle understøtte på begge sider, save søjlen væk, skrue en 3x8" på hver side, på højre side går man ind i muren og bruger den som opbakning (hen imod billedet), og på den anden side bliver det en stående søjle eventuelt 2 stk. 2x8" skruet i et L, så der bliver støtte både på bagsiden og i bjælkens retning, til venstre skal man selvfølgelig have stående søjler, der bygges ind i væggen, som støtter op begge bjælker.
Ser det her ud som en ok løsning?

Kan man ellers erstatte hele bjælken (frem til væggen)? Hvordan løser man den fra 100-vis af søm ovenfra?

Jeg tænkte en U-bjælke i stål 200x160x200, som man fører over bef bjælke som støttes af søjler.

Bjælken ligger der, fordi det tidligere har været en ydervæg, men senere har man bygget til huset med ca. 150 cm, og man har da åbnet op.
Huset har 1 1/2 etage med skråtag på førstesalen, hvor man har ca. 160 cm ude ved ydervæg.
Total længde på den fjernede ydervæg er ca. 9 m med 4 støttepunkter.

Der har du fået en rigtig udfordring på halsen! Man har brug for at se hele billedet for at kunne komme med noget fornuftigt. Altså tegninger, gerne nogle eksteriørfotos. Almindelige oplysninger som byggeår, oprindelige og tilbygning. Støttesystem. Hvordan har man løst udflytningen af ydervæggen rent konstruktivt? Er det en gavlvæg? Men det kan det vel ikke være, når den er 9 m lang. Retningen på tagpanelet er lidt forvirrende. Hvad er bjælkens dimensioner? Er det limtræ?

Nej det er en langside, er ingen første sal på udbygningen.
Byggeår ingen anelse 40-60 tallet
Balken er ca 17 bred og måske 20cm høj, er nok en savet stamme
Gulv/loft bjælkerne går langs med huset, som er ca 25m langt og nederst ca 8.5m bredt.

Jeg tror huset er bygget i etaper, muligvis at det har været en fjös/stald der, hvor jeg arbejder nu, da det er murede vægge overalt og andre dele af huset er helt i træ.
Første sal er også i træ, så det er nok heller ikke originalt...

Så tegninger på konstruktionen har jeg ikke.

At du ikke har konstruktionsplaner forstår jeg. Jeg tænkte mere på en plantegning. Spørgsmålet er hvad bjælken egentlig bærer hvis det ikke er etagedækket til overetagen? Det burde rimeligvis være tagkonstruktionen. Spørgsmålet er hvordan den finder vej ned? Har du en idé om det? Hvis kvaliteten på træet er passende, ville en sådan bjælke med en spændvidde på 3,4 meter kunne klare en last på ca. 8 kN/m, hvilket er ganske meget hvis den ikke skal tage nogen etagedæklast.

Skammer mig lidt over mine tegneevner, men her er 2 skitser over, hvordan huset er bygget

To håndtegnede skitser af et hus, vist fra to vinkler, groft skitseret med blyant på hvidt papir.

Du behøver ikke være genert. Skitsen forklarer meget. Alt bliver lidt klarere. Bjælken bærer altså taglaster og væggen over tilbygningen. Så er det vigtigt at vide, hvordan tagspærene ser ud.

spærerne er som op og nedvendte V med en bjælke liggende i husets længde ca. 150 cm ind fra ydervæggen, den øvre ydervæg altså, husets bredde i toppen er ca. 6 m

hvad de bjælker hviler på ved jeg ikke rigtig...
Nu når jeg tænker efter, så er der på overetagen 3 søjler, der sandsynligvis støtter dem, men om de går sammen med søjlen på nederetagen ved jeg ikke, men sandsynligvis er det nok sådan.
jeg kunne måle det, hvis det er vigtigt

Det bedste ville være et foto af en eller anden tagstol. Jeg tror, at bjælken er der for at opfange laster fra tagstolene og den tilbageværende del af ydervæggen på anden etage. Spørgsmålet er, hvilke taglaster der kan være aktuelle. Taghældningen er også interessant.

Er vel 1m sne på taget nu men skal se om jeg kan komme til lugen i hvert fald...
Så kan jeg måske også måle mig til taghældningen

Ja så er det jo sikkert men spørgsmålet er jo hvor meget last der er på den, søjlen er jo ikke grovere end måske 160x160 om endda det

Mere tegninger og nogle kragetæer Byggetegning med noter og kragetæer, der viser dimensioner og placeringer af vægge og tagstruktur.

Behøver det være så avanceret? :)
jeg skal jo bare flytte søjlen ca. 80 cm til siden og den eksisterende konstruktion har holdt i måske 50-60-70 år

hvis jeg får en lignende søjle til venstre i osb-væggen, så burde alt vel være fint, bortset fra at bjælken er skarvet over søjlen.
Kan bygge maksimalt 20 cm nedad fra den eksisterende bjælke, men helst mindre.

Jeg er ikke rigtig sikker på, at jeg følger med. Samlingen mellem bjælkerne bør hvile på en søjle. Havde samlingen ikke eksisteret, ville en flytning af søjlen mod midten snarere være en forbedring. Eller mener du, at du skal flytte søjlen mod højre og lade samlingen være uden støtte? Det kan gå, men da behøver man at kigge på den respektive bjælke, hvor lang den er, og hvor den har sine oplag.

Søjlen skal flyttes til venstre så langt det går, så den bliver indbygget.
Ved eldosorna er bjælken i loftet sammensat.
Renovering med bjælke i loftet ved el-dåser og en stige ved en rød søjle, der skal flyttes til venstre.

Det går ikke. Bjælken til højre kan ikke være uden støtte på ca. 2 meter. Så må du udskifte bjælken.

Det er jo ingen problemer med at arrangere støtte længst til venstre i billedet.
Til højre er der en muret/støbt væg, hvor bjælken går ind.

nye bjælker i 75x200 eller lignende på hver side af den eksisterende bjælke i loftet som skrues ordentligt og evt. en 75x200 på "plasken" under de tre sammenboltede bjælker og så støtte ned til gulvet på venstre side og ind bilad i murningen til højre
Burde det ikke være nok? Evt. et indfræset T-jern på hver side af samlingen på måske 1m længde

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.