Y
Trykimprægneret byggetræ har i dag så mange revner, at de næsten falder fra hinanden, før man overhovedet er nået hjem for at begynde at bygge.

Tænk at lave blomsterkasser og afskillere mellem græs og grus, men man mister gejsten, når man ved, at træet enten er eller snart bliver kraftigt revnet...

Vedrørende grus og græs afskillere overvejer jeg at montere en bræt ovenpå stokkene, som så skjuler revnerne set ovenfra i hvert fald, men så kan jeg måske lige så godt bruge byggregler.

Men er der nogen derude, der måske kender smarte alternativer? Eller et savværk kendt for materialer uden revner.

Jeg har lige i dag gjort færdig fire nye plantekasser i trykimprægneret træ. En ydre ramme på 1x4 meter og tre adskillende vægge. Jeg har brugt 45x195 C 24 træ i to rækker på højden. Tidligere har jeg brugt almindeligt konstruktionstræ som jeg har beklædt med underlagspap på indersiden, men det holder højst 6 år. Man skal op i trækkvalitet for at få et pænt resultat. Det kan betyde, at man skal rundt til forskellige brændegårde.

Y
Følger skuffet andres blomsterkasser af lokalt byggetømmer, hvor træet er revnet meget.

Du nævner at gå op i træ kvalitet. Er alt træ stemplet, så jeg skal søge efter en bestemt klassificering, og i så fald hvilken?

Grovere dimensioner (45x120 og opad) plejer at være styrkeklassificeret, hvilket også indirekte er en skønhedsklassificering. Normalt kan man vælge mellem C14 og C24. Den senere kvalitet er mere homogen og indeholder færre store knaster. Tyndere træ, f.eks. terrassebrædder, er skønhedsklassificeret. G4-1 til G4-4. Mængden og størrelsen af knaster er også en vigtig parameter der. G4-4 bør man helt undgå. En måde at omgå problemet på er at bruge smallere træ i flere lag,

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.