29,488 læst ·
28 svar
29k læst
28 svar
Byggmax isolering?
Har egentlig kun erfaring med isoleringen og tømmeret fra ByggMax. Tømmeret (specielt det trykkede) har i mange tilfælde været bedre end det, jeg har købt fra det lokale trælast. Det har i hvert fald ikke været værre.
Det eneste negative, jeg har at sige om isoleringen, er, at den lugter af fisk, hvis der kommer vand på den.
Det eneste negative, jeg har at sige om isoleringen, er, at den lugter af fisk, hvis der kommer vand på den.
Jeg som ikke havde tænkt mig at kommentere mere i denne tråd...
Jeg fører ingen hadkampagne mod Byggmax, og mine påstande er som jeg skriver tidligere i andre tråde rygter, men i andre tilfælde vel underbyggede med fakta, selvom jeg ikke udgiver mine kilder.
Jeg handler selv hos Byggmax nogle gange, men ikke med ting af ringere kvalitet.
Har købt trykbehandlet tømmer når min sædvanlige leverandør ikke havde de rigtige længder på lager.
Købte også afløbsrør en søndag, da min sædvanlige leverandør havde lukket. Dog måtte jeg selv skære det i måleboksen, da den unge medarbejder som arbejdede, ikke havde nogen anelse om, hvad 100mm afløbsrør var for noget.
Hvad angår min kritik af Byggmax, vil jeg give et eksempel på, hvordan Byggmax bevidst køber ind af ringe kvalitet:
De køber deres tagplast af Glasfiber og plast. (i hvert fald førhen)
De specialbestilte en virkelig billig plast for at kunne sælge billigt.
Leverandøren udviklede en sådan, der fremstilles på en Kibbutz i Israel, men nægtede at sætte deres navn på produktet, da de ikke ville forbindes med så dårlig kvalitet.
I forbindelse med det blev Byggmax advaret mod at opbevare den udendørs, da den ikke tåler UV-stråling.
Kilde: en bekendt til mig, som arbejder hos Glasfiber og plast. Mere end det tænker jeg ikke udlevere min bekendte af hensyn til ham.
Hvad angår isoleringen, så handlede jeg hos Faringe savværk i Vällingby, og der fik jeg meget god information om, hvad der adskilte deres kvalitet fra Byggmax. Det var længe siden, så jeg kan ikke huske detaljerne, men de havde helsider med annoncer om "skurken max", som senere blev politianmeldt ifølge min kontakt hos Faringe savværk.
Handler gerne hos Byggmax men sammenlign prisen på den rette måde kun.
Nogle eksempler:
Cellplast under en fundament skal være S100 kvalitet, Byggmax solgte tidligere S80 nu ved jeg ikke, hvad de sælger længere.
Armeringsnet er standard med 150x150 masker. Byggmax havde tidligere 200x200 masker.
Tømret har jeg ikke klaget på, men der gælder det om at vælge, da der ikke er særlig god orden i rummene, så hvis stykkerne var gode da de kom der, kan de meget vel blive skæve, når kunderne roder rundt blandt bunkerne.
Det jeg har mod Byggmax er, at de ofte sælger en lavere kvalitet, men markedsfører det som samme kvalitet som andre sælger.
Handler hvor i vil men vær kritisk og sammenlign.
Jeg fastholder: alt billigt er ikke lige godt automatisk.
Jeg fører ingen hadkampagne mod Byggmax, og mine påstande er som jeg skriver tidligere i andre tråde rygter, men i andre tilfælde vel underbyggede med fakta, selvom jeg ikke udgiver mine kilder.
Jeg handler selv hos Byggmax nogle gange, men ikke med ting af ringere kvalitet.
Har købt trykbehandlet tømmer når min sædvanlige leverandør ikke havde de rigtige længder på lager.
Købte også afløbsrør en søndag, da min sædvanlige leverandør havde lukket. Dog måtte jeg selv skære det i måleboksen, da den unge medarbejder som arbejdede, ikke havde nogen anelse om, hvad 100mm afløbsrør var for noget.
Hvad angår min kritik af Byggmax, vil jeg give et eksempel på, hvordan Byggmax bevidst køber ind af ringe kvalitet:
De køber deres tagplast af Glasfiber og plast. (i hvert fald førhen)
De specialbestilte en virkelig billig plast for at kunne sælge billigt.
Leverandøren udviklede en sådan, der fremstilles på en Kibbutz i Israel, men nægtede at sætte deres navn på produktet, da de ikke ville forbindes med så dårlig kvalitet.
I forbindelse med det blev Byggmax advaret mod at opbevare den udendørs, da den ikke tåler UV-stråling.
Kilde: en bekendt til mig, som arbejder hos Glasfiber og plast. Mere end det tænker jeg ikke udlevere min bekendte af hensyn til ham.
Hvad angår isoleringen, så handlede jeg hos Faringe savværk i Vällingby, og der fik jeg meget god information om, hvad der adskilte deres kvalitet fra Byggmax. Det var længe siden, så jeg kan ikke huske detaljerne, men de havde helsider med annoncer om "skurken max", som senere blev politianmeldt ifølge min kontakt hos Faringe savværk.
Handler gerne hos Byggmax men sammenlign prisen på den rette måde kun.
Nogle eksempler:
Cellplast under en fundament skal være S100 kvalitet, Byggmax solgte tidligere S80 nu ved jeg ikke, hvad de sælger længere.
Armeringsnet er standard med 150x150 masker. Byggmax havde tidligere 200x200 masker.
Tømret har jeg ikke klaget på, men der gælder det om at vælge, da der ikke er særlig god orden i rummene, så hvis stykkerne var gode da de kom der, kan de meget vel blive skæve, når kunderne roder rundt blandt bunkerne.
Det jeg har mod Byggmax er, at de ofte sælger en lavere kvalitet, men markedsfører det som samme kvalitet som andre sælger.
Handler hvor i vil men vær kritisk og sammenlign.
Jeg fastholder: alt billigt er ikke lige godt automatisk.
Komplettering: Udtalelser lige ud i luften? Måske kan nogle fremstå sådan, men det er jo enkelt for enhver at tjekke med egne øjne? Som eksempel: S80 kvalitet er dårligere end S100, men ved man intet om byggematerialer, tror man måske, det er det samme? Samme med armeringen. Som gulvspånene: jeg kan ikke huske, hvilken magasin det var, men det var, da jeg skulle lægge mine gulvspån, at jeg læste op og fandt en artikel om en test, hvor byggmax pladerne ikke levede op til målet. Det er frit for enhver at tro på mig eller ej.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
styrman1 sagde:skal være S100 kvalitet, Byggmax solgte tidligere S80 nu ved jeg ikke hvad de sælger længere. Armeringsmåtter er standard med 150x150 ruder. Byggmax havde tidligere 200x200 ruder. quote]
jeg kiggede hos beijer: [link]
jeg antager denne er tilsvarende byggmax Armeringsnet 5200 5 mm helnet 5.0x2.35m de tager 417 kr stk. det, som jeg tror er 150 mm ruder, tager de 555 kr stk. for
Byggmax tager for sin Art.nr 20905 - 4,85x2,25m, 5/200mm 249 kr men den er 15 cm kortere og 10 cm smallere
Det kan jo tænkes at byggmax er dårligere, men ikke nær så meget dårligere som prisen antyder (fordel Byggmax altså)
eftersom beijer sælger både 150mm og 200mm ruder så lader det jo til ikke at stemme overens med dit udsagn om, at 150mm er standard.
men det lader til som om 200mm er for enklere plader, ikke egnet til husgrunde eller garageplader, og det gør jo brugen ret begrænset...
Min erfaring er, at hvis man sammenligner nøjagtigt det samme produkt hos byggmax, så er det billigere hos byggmax (altså mindre pålæg hos byggmax), men de har desværre lagt sig lidt vel langt nede på skalaen da der findes flere forskellige kvaliteter at købe, som de har gjort i skumplasttilfældet også...
Der ligger nok en hel del i Styrmans påstande omkring byggmax artikler. Man får nogle gange det man betaler for, men ikke altid... Jeg har lavet en del prisjævnførelser på lignende produkter. Jmf. Beijer/K-Rauta/Byggmax. Der har Byggmax altid haft den laveste pris. Når det gælder diskussionen om isolering (type Ursa verses dyrere varianter), så gælder EU-standarden, selv om for eksempel Paroc er rarere at arbejde med, så er Ursan sammenlignelig i isoevne. Hvis nogen tvivler, så kan I som jeg gjorde kontakte producenterne og diskutere isoværdier 
Mener du mit indlæg?styrman1 sagde:Komplettering:
Udtalelser ud i det blå?
Visst kan vel en del fremstå som det, men det er jo enkelt for hvem som helst at tjekke med egne øjne?
Som eksempel:
S80 kvalitet er dårligere end S100, men ved man intet om byggematerialer, så tror man måske, det er det samme?
Det samme med armeringen.
Som gulvspånene: jeg kan ikke huske hvilken avis det var, men det var da jeg skulle lægge mine gulvspån, at jeg læste op og fandt en artikel om en test, hvor ByggMax plader ikke holdt mål.
Det står enhver frit for at tro på mig eller lade være.
Visst, det man kan se, kan man jo også sammenligne. Men hvis du påstår, at ByggMax beregner isoleringsværdier på en anden måde end alle andre, så bliver det jo sværere for os at afgøre, om det du skriver, er sandt eller ej. Og hvis disse oplysninger kun baseres på noget, du har hørt fra en konkurrent til ByggMax, kan man jo faktisk også stille spørgsmålstegn ved kilden. Eller hvad mener du selv? Hvis ByggMax sagde det samme om din leverandør, ville du så tro på dem uden videre?
Jeg har aldrig set anden isolering på Byggmax end den fra URSA, som kommer fra Spanien, således ikke noget "østland". Hvad angår isolering fra "noget østland", så produceres både Isover (Frankrig) og Rockwool (Danmark) bl.a. i Polen, hvor jeg plejer at handle byggematerialer nu og da. Mener du, at kvaliteten på svensksolgte Rockwool-produkter adskiller sig på nogen måde fra den i de øvrige 28 lande, hvor Rockwool sælges?styrman1 sagde:
Anden målenorm? Nå, det vil jeg gerne vide mere om.
Ingen hast, du kan altid finde fakta og vende tilbage.styrman1 sagde:
Har anvendt byggmax's Johns Manville isolering for 2x45 tilleggsisolering.
Hvis man sammenligner med den Isover 36-plade, som jeg købte i stedet ved sidste køb, virker Isover'en meget mere stabil at arbejde med. John Manville er slasket og svær at skære lige. Desuden giver den "bule" mellem sømreglarne og næsten rører panelet. Jeg bliver nødt til at lægge en "ekstra" sømregel bare for at få vindtætningsdugen på plads, så den ikke rører panelet og så jeg får fuld ventilation. Isover-pladen bukker ikke på samme måde.
Derudover ser det ud til, at Byggmax skifter mellem Knauf-isolation og Johns Manville. Uden at have testet ville jeg mistænke, at Knaufen holder Isover-standard... Så det kan sikkert variere afhængigt af hvilken isolering byggmax midlertidigt arbejder med.
Men der er vel ingen grund til at tro, at isoleringsværdierne skulle være forkerte??
Hvis man sammenligner med den Isover 36-plade, som jeg købte i stedet ved sidste køb, virker Isover'en meget mere stabil at arbejde med. John Manville er slasket og svær at skære lige. Desuden giver den "bule" mellem sømreglarne og næsten rører panelet. Jeg bliver nødt til at lægge en "ekstra" sømregel bare for at få vindtætningsdugen på plads, så den ikke rører panelet og så jeg får fuld ventilation. Isover-pladen bukker ikke på samme måde.
Derudover ser det ud til, at Byggmax skifter mellem Knauf-isolation og Johns Manville. Uden at have testet ville jeg mistænke, at Knaufen holder Isover-standard... Så det kan sikkert variere afhængigt af hvilken isolering byggmax midlertidigt arbejder med.
Men der er vel ingen grund til at tro, at isoleringsværdierne skulle være forkerte??
Jeg ved i hvert fald med sikkerhed, at BM isolering kan have mere ujævn kvalitet, for jeg har oplevet, at deres 120mm til tider på en rulle har været så tynd, at man kunne se igennem den, hvilket næppe kan give den rette værdi, hvis man måler der?? Dog kan man måske kompensere for dette ved at gå op et par dimensioner til samme pris som dyrere mærker?
Jeg købte deres isolering på rulle 45mm og syntes, at den havde meget lidt egen vilje. Pressede man den sammen, blev den flad som en pandekage, men derimod var jeg meget tilfreds med pladerne. Men der er jo også lidt prisforskel.
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 indlæg
Er ikke den største fan af Byggmax el cheapy. Men nogle ting er helt ok.
OSB pladerne er samme slags som beijer osv. er lidt billigere på byggmax, så hvorfor ikke?
Men isoleringen er nok det dårligste de har. Ursa isoleringen er ren skrammel, holder dårligt sammen og ujævn tykkelse, er næsten umulig at skære...man bliver mest sur af at arbejde med den.
Bruger roxull i stedet, et par kroner dyrere men faaaan så meget sjovere at arbejde med.
Nu er Byggmax ved at skifte ursa ud successivt mod et andet mærke, men formodentlig samme fabrik og andet mærke?!
OSB pladerne er samme slags som beijer osv. er lidt billigere på byggmax, så hvorfor ikke?
Men isoleringen er nok det dårligste de har. Ursa isoleringen er ren skrammel, holder dårligt sammen og ujævn tykkelse, er næsten umulig at skære...man bliver mest sur af at arbejde med den.
Bruger roxull i stedet, et par kroner dyrere men faaaan så meget sjovere at arbejde med.
Nu er Byggmax ved at skifte ursa ud successivt mod et andet mærke, men formodentlig samme fabrik og andet mærke?!
Klik her for at svare