Jeg skal bygge egne spær til sommerhuset, og tænkte bruge konstruktionsvirke C 14-C24. Nu har jeg talt med flere tømrere og "eksperter", og de siger, at det ikke er nødvendigt at bruge mange penge på stemplet træ, det går lige så godt med almindeligt pløkket træ. Spændvidde: 5m. Det er tilstrækkeligt med 45x120, siger de. Hvad siger vores "eksperter" her? Jeg er ret uerfaren på dette område.

Jeg har mig at hvis man tager holdfastheden afhænger af antallet af knaster, hvilket betyder at det klassificerede træ indeholder færre knaster.

matbanan sagde:
Jeg har for mig, at hvis man tager fastheden, afhænger det af antallet af knaster, hvilket betyder, at det klassificerede træindhold indeholder færre knaster.
Træ kan enten sorteres visuelt, og her er det knasternes størrelse og antal, der har indflydelse. Eller så klassificerer man træet gennem stresstestning, hvor det køres mellem hjul, og bøjningen måles.

Det går fint at bruge ikke-klassificeret træ, hvis man vælger de dårligste stykker fra og går lidt op i dimension. Sådan gjorde man jo før ;)

Det klassificerede tømmer er almindeligt tømmer, der er sorteret, det kommer ikke fra nogen særlig art af stærkt voksende træer. Du kan sortere dit tømmer, når du køber det. Vælg tømmer med knaster, knuder og revner fra. Man kan jo også planlægge savningen, så hvis der er en defekt på en bjælke, sørger man for, at defekten kommer så langt fra midten som muligt. Vend bjælkerne rigtigt, så hvis de har en "bug", kommer bugen opad.

S
tipset er at købe på beijer eller anden tilsvarende.
på byggmax skal man lede længe for at finde fint træ

SBH sagde:
tipset er at købe på beijer eller anden lignende.
på byggmax får man lede længe for at finde fint træ
Det er jo ikke sådan, at visse virksomheder sælger "fint" træ og andre "dårligt" træ. I hvert fald i de områder, hvor jeg handler, er det samme leverandør til de forskellige firmaer.

Men hvis man er uheldig og kommer hen, når det er tomt og udsolgt i træfagene, så er der ikke meget at vælge imellem. Men det er det samme for alle. Jeg har fået dårligt træ leveret fra den "fine træhandler" og er blevet nødt til at tage ind til Byggmax for at supplere, og der fundet helt suverænt træ. Så det er ikke så enkelt som at "Byggmax=dårlig", "Dyre butikken=god". Det kan variere.

andersmc sagde:
Det er jo ikke sådan, at visse virksomheder sælger "fint" træ og andre "dårligt" træ. I det mindste i de områder, hvor jeg handler, er det samme leverandør til de forskellige virksomheder.

Men hvis man er uheldig og kommer en gang, når det er tomt og udsolgt i træafdelingerne, så er der ikke meget at vælge imellem. Men det er ens for alle. Jeg har fået dårlig træ hjemleveret fra "fine træhandleren" og blevet nødt til at tage til Byggmax for at supplere, og der fundet helt suverænt træ. Så det er ikke så enkelt som "Byggmax=dårlig", "Dyr butik=god". Det kan variere.
Det er netop derfor, der findes klassificeret træ.

Matti_75 sagde:
Det er netop derfor, der findes klassificeret træ.
Man må bare ikke forledes til at tro, at alt træ de sælger på Beijer er klassificeret, på Byggmax uklassificeret.

S
af de gange jeg har været på byggmax har jeg været nødt til at stå længe for at finde fint tømmer.
hos beijer skal man også stå og sortere.
hvis jeg får leveret skidt tømmer fra beijer eller et "dyrt" firma, så må de tage skidet tilbage.
lavt klassificeret tømmer er ikke altid så særligt lige.

andersmc sagde:
Man får bare ikke forledes til at tro, at alt træ de sælger hos Beijer er klassificeret, på Byggmax uklassificeret.
Nej det har jeg aldrig påstået. Bare at klassificeret træ holder bedre kvalitet. Men det er træ, så det kan også vrides.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.