Efter råd i tidligere tråd, har jeg nu besluttet mig for at bygge en ny trappe selv. Derfor opretter jeg denne byggetråd, da der var nogle, der var interesserede i at følge, hvordan det blev.
Jeg har en eksisterende trappe, som jeg vil bruge som skabelon, hvilket gør, at jeg får de rette forudsætninger omkring trinhøjde, størrelse på trinene m.m.
Designet på trappen bliver ifølge billedet trappedesign.
Underliggende vangesider, lakerede hvide - vil blive indleveret til maler.
Trin i massiv eg, som skal hvidbejdse og lakeres
Glasrækværk med overligger i massiv eg, som skal hvidbejdse og lakeres som trinene
Planen ser ud som følger:
Opmale af eksisterende trappe og justere skabelonen fra "almindelig" vangeside til underliggende vangeside
Skære skabelon ud i MDF for at sikre, at alle dele passer, skabeloner fremstilles til alle dele, både vangesider og trin
Når skabelonerne er klar, skæres alle dele ud
Vangesiderne skal fremstilles af følgende:
Kerne af 2 x 18 mm limtræ plader limes sammen med almindelig hvidt trælim. Årsagen til dette valg er, at jeg ikke har fundet limtræsbjælker i den rette dimension.
Vangesiderne beklædes med 4 mm MDF for en pænere finish og bedre overflade til lakering
Jeg har lavet en prøve, som I kan se i vedhæftede billeder.
Jeg vil ikke stresse med dette projekt, så der kan gå lidt tid mellem indlæggene. Men vær tålmodige, jeg opdaterer tråden, så snart jeg har nye informationer.
Sjovt, at der er flere, der giver sig i kast med at bygge trapper!
Jeg overvejer også at bygge trapper, som forhåbentlig bliver realiseret i løbet af året. For nogle år siden byggede jeg en trappe til det tidligere hus med vanger på siden. Dem fremstillede jeg af limtræsplanker, som blev limet på højden. Til trinnene brugte jeg limtræsplader af eg.
Så har det endelig sket! 3 år senere har jeg fået tid til at bygge trapper. Det har taget mig 4 weekender at skabelonere, save ud og passe ind. Det der mangler nu er at save trinene ud, hvilket jeg sandsynligvis ikke gør, før vangstykkene er lakeret.
Jeg begyndte med at skabelonere hele trappen ved hjælp af malkepap. Jeg skar rektangulære ark ud, som jeg derefter fastgjorde under hvert trin for at få de rigtige vinkler. Disse tape jeg derefter sammen med en 15 cm bred strimmel, der var lige så lang som vangstykket. På denne måde fik jeg en skabelon for hvert vangstykke.
Efter dette savet jeg skabeloner af vangstykkene ud i 6mm MDF for at kunne tjekke om de passede. Jeg havde nemlig sprækker mellem den nuværende trappe og væg, hvilket skyldtes, at trappen havde forkerte mål. Så jeg har været nødt til at justere længderne på vangstykkene.
Det blev en forandring i forhold til den oprindelige plan. Jeg gad ikke selv lime pladerne til vangstykkene, så jeg købte 30cm brede limtræsbjælker, der er beregnet til vangstykker.
Så næste skridt blev at save vangstykkene ud i limtræsbjælkerne. Den store udfordring her var at få de rigtige vinkler. Hjørnerne gik relativt godt, men jeg skar også hvert snit til trinene i vinkel, da det er en "rund" trappe, så drejer hvert trin sig, fordi jeg skal have en trappenæse, der kan ses fra siden, så blev jeg nødt til at sørge for, at vinklen blev rigtig. Dette har taget en hel del tid og tankevirksomhed ☺️
Jeg har nu monteret vangstykkene og derefter skabeloneret alle trin og savet dem ud i MDF. Skal sende vangstykkene til lakering i ugen, så nu bliver det pause et stykke tid.
Imponerende, jeg har en nabo, som stadig ikke er færdig med sin hjemmelavede trappe efter godt 25 år. Den er sikkert blevet lavet om tre-fire gange fra grunden (mindst). Nu er han ved at færdiggøre den (good enough?), mens han parallelt bygger et nyt hus igen...
Trappen har været færdig et stykke tid, og jeg er virkelig tilfreds med resultatet, så nu kommer slutningen på denne byggetråd.
Da jeg havde fået alle vangstykkerne på plads, lavede jeg en simpel trinskabelon ud af overskydende MDF og kopierede trinene fra de nye vangstykker og gamle trin.
Derefter skar jeg ud og lavede justeringer i MDF. Ville ikke risikere at save forkert i de massive trætrin, jeg havde bestilt.
Da jeg ønskede en trappenade i samme tykkelse som trinnet, skar jeg stænger til, som jeg limede på forkanten.
Som rækværk besluttede vi os for smedejern. Så fik fat i et firma i Örebro, der konstruerede efter mine ønsker. Også dette blev ret udfordrende med alle vinklerne, men resultatet blev vi meget tilfredse med.
Da rækværket var til lakering, færdigbehandlede og monterede jeg trinene. Til overfladebeskyttelse blev det osmo hvidpigmenteret hårdvoksolie. Jeg indså, at der er mange forskellige skoler vedrørende monteringen af trin, hvor forskellige skoler anbefaler at skrue og/eller lime, men jeg besluttede mig for at lime trinene med konstruktionslim, da jeg ønskede helt skjult montering. Vi får se med årene, om det er noget, jeg vil fortryde. Sådan blev slutresultatet.
Kan vel sådan retrospektivt konstatere, at det tager meget tid at bygge en trappe, men føler, at det er værd hver eneste minut, da resultatet blev præcis som jeg havde forestillet mig, da jeg begyndte. Jeg hørte tidligt fra trappefirmaer og personer med byggefærdigheder, at trappen er ikke noget, man bygger selv. Så hvis nogen derude har hørt det samme, men alligevel har lyst til at bygge deres egen trappe, siger jeg - det går fint at bygge sin egen trappe, men sørg for, at du har tid og vær omhyggelig.