Efter råd i tidligere tråd, har jeg nu besluttet mig for at bygge en ny trappe selv. Derfor opretter jeg denne byggetråd, da der var nogle, der var interesserede i at følge, hvordan det blev.

Jeg har en eksisterende trappe, som jeg vil bruge som skabelon, hvilket gør, at jeg får de rette forudsætninger omkring trinhøjde, størrelse på trinene m.m.

Hvid trappe under opbygning med synlige vangstykkker. Køkken i baggrunden med lyse møbler. Mønstret tapet på væggen langs trappen. Hvid trappe med sorte trappetrin i et hjem, viser overgang til øverste etage, dekoreret væg med blomsterdesign og billede i ramme.

Designet på trappen bliver ifølge billedet trappedesign.
  • Underliggende vangesider, lakerede hvide - vil blive indleveret til maler.
  • Trin i massiv eg, som skal hvidbejdse og lakeres
  • Glasrækværk med overligger i massiv eg, som skal hvidbejdse og lakeres som trinene
Trappe design med glasrækværk og trætrin i massiv eg, set i et 3D-modelbillede af en indendørs trappeinstallation.

Planen ser ud som følger:
  • Opmale af eksisterende trappe og justere skabelonen fra "almindelig" vangeside til underliggende vangeside
  • Skære skabelon ud i MDF for at sikre, at alle dele passer, skabeloner fremstilles til alle dele, både vangesider og trin
  • Når skabelonerne er klar, skæres alle dele ud
Trappemal i MDF med markerede trin og tal, ligger på et trægulv nær et tæppe.

Vangesiderne skal fremstilles af følgende:
  • Kerne af 2 x 18 mm limtræ plader limes sammen med almindelig hvidt trælim. Årsagen til dette valg er, at jeg ikke har fundet limtræsbjælker i den rette dimension.
  • Vangesiderne beklædes med 4 mm MDF for en pænere finish og bedre overflade til lakering
Jeg har lavet en prøve, som I kan se i vedhæftede billeder.

Prototype af en trappekonstruktion i lyst træ med nummererede trin, delvist samlet og placeret på et parketgulv. Træelement til trappekonstruktion med synlige træårer på parketgulv; del af byggeprojekt for trappe med underliggende vangstykket.

Jeg vil ikke stresse med dette projekt, så der kan gå lidt tid mellem indlæggene. Men vær tålmodige, jeg opdaterer tråden, så snart jeg har nye informationer.

• Synes
Hakstr og 5 andre
  • Laddar…
Sjovt, at der er flere, der giver sig i kast med at bygge trapper!

Jeg overvejer også at bygge trapper, som forhåbentlig bliver realiseret i løbet af året. For nogle år siden byggede jeg en trappe til det tidligere hus med vanger på siden. Dem fremstillede jeg af limtræsplanker, som blev limet på højden. Til trinnene brugte jeg limtræsplader af eg.

Det bliver sjovt at følge!

Hvis du blev færdig med trappen, ville det være sjovt at se, hvordan det bliver. Står selv foran et trappebyggeri og har lignende planer.

• Synes
Joel Fägerholt og 1 anden
  • Laddar…
H Hobbyjansson sagde:
Hvis du fik trappen færdig, ville det være sjovt at se, hvordan det bliver. Står selv overfor et trappebyggeri og har lignende planer
Har desværre ikke kommet videre. Andet der er kommet i vejen. Håber at få tid til dette i løbet af vinteren.

Så har det endelig sket! 3 år senere har jeg fået tid til at bygge trapper. Det har taget mig 4 weekender at skabelonere, save ud og passe ind. Det der mangler nu er at save trinene ud, hvilket jeg sandsynligvis ikke gør, før vangstykkene er lakeret.

Jeg begyndte med at skabelonere hele trappen ved hjælp af malkepap. Jeg skar rektangulære ark ud, som jeg derefter fastgjorde under hvert trin for at få de rigtige vinkler. Disse tape jeg derefter sammen med en 15 cm bred strimmel, der var lige så lang som vangstykket. På denne måde fik jeg en skabelon for hvert vangstykke.
Hvid, rund trappe under konstruktion med detaljer af trappetrin og vanger. Vasketøj på tørrestativ ses i baggrunden. Papirmal til trappens vangstykke ligger på trægulv, med udsavede vinkelstykker. Trekantede udskæringer tydeligt synlige.

Efter dette savet jeg skabeloner af vangstykkene ud i 6mm MDF for at kunne tjekke om de passede. Jeg havde nemlig sprækker mellem den nuværende trappe og væg, hvilket skyldtes, at trappen havde forkerte mål. Så jeg har været nødt til at justere længderne på vangstykkene.

Mønstret MDF-skabelon ligger på et trappevang af træ, placeret på et trægulv ved siden af et tæppe. Skabeloner til trapper af MDF ligger på gulvet, fastholdt af tvinger. En lommelygte lyser op, og der er savsmuld spredt omkring.

Det blev en forandring i forhold til den oprindelige plan. Jeg gad ikke selv lime pladerne til vangstykkene, så jeg købte 30cm brede limtræsbjælker, der er beregnet til vangstykker.

Så næste skridt blev at save vangstykkene ud i limtræsbjælkerne. Den store udfordring her var at få de rigtige vinkler. Hjørnerne gik relativt godt, men jeg skar også hvert snit til trinene i vinkel, da det er en "rund" trappe, så drejer hvert trin sig, fordi jeg skal have en trappenæse, der kan ses fra siden, så blev jeg nødt til at sørge for, at vinklen blev rigtig. Dette har taget en hel del tid og tankevirksomhed ☺️

MDF-skabeloner til trapper ligger på trægulv, klar til at blive overført til limtræsbjælker for konstruktion af en ny trappe. En træplanke lagt på to bukke, klar til skæring; omgivet af værktøj og sne på jorden i en udendørs arbejdsstation. Trappevangstykket lavet af limtræ er monteret på en trægulv ved siden af en væg med tapet. Trappens design er stadig ufuldstændigt. To udskårne vangeelementer af træ på et lyst trægulv, klar til lakering og montering i en trappe.

Jeg har nu monteret vangstykkene og derefter skabeloneret alle trin og savet dem ud i MDF. Skal sende vangstykkene til lakering i ugen, så nu bliver det pause et stykke tid.

Billede af en delvist bygget trappe med trappetrin i træ, omgivet af mdf modeller og en stige, mod en væg med blomstret tapet. En trappeholder i træ installeret langs en blomstret væg, med en stige op ad den. Køkken og bord ses i baggrunden. Trappekonstruktion med monterede vangstykkemodeller i MDF, placeret mod en væg med et gulv i lyst træ. En vaterpas ses på siden.
En ny bygget trappe med trinn af MDF på en ramme af limtræ, set fra siden, med værktøj og materialer liggende omkring på et trægulv.

Senest redigeret:
  • Synes
Kallebo og 16 andre
  • Laddar…
Imponerende, jeg har en nabo, som stadig ikke er færdig med sin hjemmelavede trappe efter godt 25 år. Den er sikkert blevet lavet om tre-fire gange fra grunden (mindst). Nu er han ved at færdiggøre den (good enough?), mens han parallelt bygger et nyt hus igen...

• Synes
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
Trappen har været færdig et stykke tid, og jeg er virkelig tilfreds med resultatet, så nu kommer slutningen på denne byggetråd.

Da jeg havde fået alle vangstykkerne på plads, lavede jeg en simpel trinskabelon ud af overskydende MDF og kopierede trinene fra de nye vangstykker og gamle trin.
En nybygget trappe med hvide trin og sorte skridsikre striber, omgivet af blomsteret tapet og et smedejernsgelænder under installation i et hjem.

Derefter skar jeg ud og lavede justeringer i MDF. Ville ikke risikere at save forkert i de massive trætrin, jeg havde bestilt.
En nybygget trappe under konstruktion med MDF-trappetrin og værktøj spredt på trægulvet. Malet blomstret tapet på væggen i baggrunden.

En nybygget trappe med lyse trætrin og en hvid baggrund. Der er værktøj og materialer ved siden af trappen.
Da jeg ønskede en trappenade i samme tykkelse som trinnet, skar jeg stænger til, som jeg limede på forkanten.
En trætrappe under konstruktion, fastspændt med tvinger. Stegene er monteret med lim for en skjult installation.

Som rækværk besluttede vi os for smedejern. Så fik fat i et firma i Örebro, der konstruerede efter mine ønsker. Også dette blev ret udfordrende med alle vinklerne, men resultatet blev vi meget tilfredse med.

Nybyggd trappe med sorte smedejernsrækværk og hvidmalede trin i et moderne hjem, der viser det færdige resultat af et DIY-projekt.

Da rækværket var til lakering, færdigbehandlede og monterede jeg trinene. Til overfladebeskyttelse blev det osmo hvidpigmenteret hårdvoksolie. Jeg indså, at der er mange forskellige skoler vedrørende monteringen af trin, hvor forskellige skoler anbefaler at skrue og/eller lime, men jeg besluttede mig for at lime trinene med konstruktionslim, da jeg ønskede helt skjult montering. Vi får se med årene, om det er noget, jeg vil fortryde. Sådan blev slutresultatet.

Nybygget trappeopgang med smedejernsgelænder og hvid pigmenteret træ. Trappens afsats med moderne design og skrå trappetrin vises. En nybygget trappe med trætrin og hvidt smedejernsrækværk. Trappen har en drejning og moderne udførelse set ovenfra. Tretrins trappe i lyst træ med smedet metalgelænder. Trappen har en moderne, minimalistisk design med lige linjer og hvidmalede vægge.

Kan vel sådan retrospektivt konstatere, at det tager meget tid at bygge en trappe, men føler, at det er værd hver eneste minut, da resultatet blev præcis som jeg havde forestillet mig, da jeg begyndte. Jeg hørte tidligt fra trappefirmaer og personer med byggefærdigheder, at trappen er ikke noget, man bygger selv. Så hvis nogen derude har hørt det samme, men alligevel har lyst til at bygge deres egen trappe, siger jeg - det går fint at bygge sin egen trappe, men sørg for, at du har tid og vær omhyggelig.

• Synes
13th Marine og 3 andre
  • Laddar…
Flot! Hvor købte du materialet til vangstykkene?

B basseman sagde:
Snyggt! Var köpte du material till vangstyckena?
Köpte allt trämaterial från Calexico Wood.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.