16,752 læst ·
3 svar
17k læst
3 svar
Bygger ny trappe, god trinhøjde og længde? HJÆLP,
Hej!
Vi bygger en ny trappe indendørs.
Jeg havde først tænkt mig en stigehøjde på 18,3 cm og trinplan på 25 cm plus 2,5 cm næse. (14 plan, 15 stigninger)
MEN desværre regnede jeg lidt forkert
:banghead: da vi skar til sidestykkerne, så nu ligger vi på en stigehøjde på 19,6 cm og trinplan på 24,1 cm plus trappenæse.
Højden fra gulv til gulv er 274,5 cm, længden på trappen er 3,14 (jeg havde plads til op til 3,5 meter)
Det bliver 13 plan i trappen. 14 stødtrin. Bredden ca. 110 cm.
Hvad tror I, kan dette fungere? Eller skal vi skære nye sidestykker... (Vi kører med lamineret træbjælke,)
Vi bygger en ny trappe indendørs.
Jeg havde først tænkt mig en stigehøjde på 18,3 cm og trinplan på 25 cm plus 2,5 cm næse. (14 plan, 15 stigninger)
MEN desværre regnede jeg lidt forkert
Højden fra gulv til gulv er 274,5 cm, længden på trappen er 3,14 (jeg havde plads til op til 3,5 meter)
Det bliver 13 plan i trappen. 14 stødtrin. Bredden ca. 110 cm.
Hvad tror I, kan dette fungere? Eller skal vi skære nye sidestykker... (Vi kører med lamineret træbjælke,)
Administrator
· Skåne
· 8 676 indlæg
Her er tips om, hvordan en god trappe bør være udformet: https://www.byggahus.se/renovera/trappan-bade-smycke-och-nodvandigt-ont
Trindybden bør være mindst 250 mm i ganglinjen. Mange arkitekter bruger en lathund til beregning af komfort i trapper: 2 trinhøjder + trindybden = 630 mm. Formlen viser, at hvis man vælger en større trindybde, skal man reducere trinhøjden for at få en behagelig trappe at gå på. Trinhøjden skal dog aldrig overstige 200 mm.
Arkitekt Lars Einar Eriksson lavede i 1957 en egen ”komfortkurve” for trapper, som stadig bruges på arkitektkontorer i dag. Han målte trinhøjde og trindybde på trapper, som han oplevede som behagelige, samtidig med at han byggede forsøgstrapper. På kurven kan man se, at ved en trindybde på 250 er den mest behagelige trinhøjde 170 mm. Kurven gælder lige trapper i offentlige miljøer.
Tak for tipsene.
Hvis man bruger Larsbjs formel, burde det jo fungere, ikke? en trindybde= 241 plus 2 højder 196 = 633,
Men så har jeg læst et sted, at en trinshøjde omkring 17 cm er godt og trin med en dybde på 25 cm er gode.
En indendørs trappe bør aldrig have en trinshøjde på mere end 20 cm, men hvis det er meget tæt på 20 cm, opleves det så som meget høje trin?
Hvis man bruger Larsbjs formel, burde det jo fungere, ikke? en trindybde= 241 plus 2 højder 196 = 633,
Men så har jeg læst et sted, at en trinshøjde omkring 17 cm er godt og trin med en dybde på 25 cm er gode.
En indendørs trappe bør aldrig have en trinshøjde på mere end 20 cm, men hvis det er meget tæt på 20 cm, opleves det så som meget høje trin?
Klik her for at svare