Ja, de spartlede før i listesamlinger. Og ved den mindste bevægelse krakelerer det i stedet = obra.

Jeg vidste, at det ville blive et kæmpe postyr angående latexfogen. :D

• Synes
tompaah7503
  • Laddar…
Fortæl i stedet hvordan man gør det rigtigt.

Maxwells demon TotalControl sagde:
Berätta istället hur man gör rätt.
Der er sikkert en million måder. Men jeg plejer at bruge f.eks. kvartstave i hjørner, som man trykker godt mod hjørnet. Øvrige sprækker sætter jeg en fin smal liste over. Gælder det gulv- og loftlister, så tilpasser man dem. Fodlister må man forsøge at få til ved at bruge testbrædder, muligvis kan man udfylde små revner med trælim, som jeg synes er bedre end latexfog, da det ikke plejer at revne. Generelt dækker jeg sprækker med lister, det bliver pænt.

S
Jeg elsker latexfugemasse, og personen der opfandt den burde få Nobels fredspris(y)

• Synes
Fred vom Jupiter og 5 andre
  • Laddar…
Dette er en både sjov men også uhistorisk tråd, når man sammenligner forskellige tidsepokers byggeteknik og -materialer. De fleste yngre personer synes ikke at forstå, at der ikke fandtes plastik i 50'erne og knap nok i 60'erne. Derfor er det ikke helt retfærdigt at sammenligne YAM med YAP. Tidligere budgetversion af pap var jo YAL (baseret på lumpap). Gipspladen kom som en mere håndterbar erstatning for puds på rørføring. Da den kom i 50'erne, var rawlplug eller mollyskruer ikke opfundet, så gipsen blev altid sat på lægtepanel. Ingen ville have fået den tanke at skrue, når der kun fandtes kærvskruer og ingen skruetrækkere. Så kan man fortsætte ret længe.

• Synes
johel572 og 9 andre
  • Laddar…
H heimlaga sagde:
-Det der hvide isoleringsskum, som var populært i 60-70'erne. Det bliver til pulver med årene og falder sammen, og så samler det fugt.

Karbamidskum, ikke sjovt.

Alt byggemateriale, der er billigt i dag, men farligt i morgen.

A Andreas12345 sagde:
Man undrer jo, hvordan tømrerne gjorde før, inden latex-fugen blev opfundet. Som sagt, har man brug for latex-fug, har man gjort noget forkert. :)
Det er jo fuldt af sprækker overalt, selv på rigtig fine gamle huse.

optimum
Derfor er det fantastisk fint, hvordan mere og mere bygges med limtræskonstruktioner.
God modstand mod brand, og vi har gode muligheder for at fremstille disse i Sverige.
Et vidunderligt materiale i modsætning til alt det skidt, der er blevet udviklet.

A Andreas12345 sagde:
Man undrar jo hvordan tømrerne gjorde før før latexfugen var opfundet. Som sagt, har man behov for latexfog, har man gjort noget forkert. :)
Og så når der opstår en sprække, fordi huset bevæger sig, trykker du da listen eller huset sammen med hænderne? Jeg stemmer for fugemasse, selvom det betyder, at jeg har gjort noget forkert :)

• Synes
karlmb
  • Laddar…
Hellere ser jeg på en lille sprække end på latexfuge, der kryber ud af en stor sprække.

• Synes
hscn
  • Laddar…
Letbeton fra ”forkert producent/sted”. Letbeton uden radonholdigt indhold dog okay.

• Synes
karlmb
  • Laddar…
optimum
Et byggemateriale jeg har set i Danmark, men som jeg ikke har stødt på i Sverige, er "træpaneler" af betonmateriale.
Altså lidt ligesom Eternitplader til facader, men af beton med en form for armering til at sætte op som træpanel.

Det burde være passende, hvor miljøet er krævende, og hvor eternitplader var fantastisk gode. Måske dårlige med hensyn til genbrug, men gode da malingen ikke optager så meget fra miljøet.

• Synes
SvanteC
  • Laddar…
A Andreas12345 sagde:
Man undrar ju hur snickarna gjorde förr innan latexfogen var uppfunnen...
De klinede i almindelig snedkerspartel som revner bagefter.

• Synes
Stickan56 og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.