Rickard.
mattiasp mattiasp sagde:
Mener du, at der kunne være nogen fordel ved YAM fremfor YAP?
Prisen er selvfølgelig den eneste fordel ved YAM, men eftersom underlag egentlig ikke er nødvendigt, men mere en sikkerhed før og ved lægningen, er det selvfølgelig godt, at det bliver så billigt som muligt for kunden.

Siden er min mening, at underlagspapir ikke behøver at FORTSÆTTE at blive fremstillet, da der altid findes bedre alternativer. De kan vel beholde YAM udelukkende til tætningslag, hvor det er ok med et dårligt materiale ;)

• Synes
nibirius
  • Laddar…
Ifølge Icopal er YAM mere temperaturstabilt og egner sig derfor bedre end YAP i visse anvendelser.

Rickard.
YAM har glasfiberstamme og YAP har en stamme af polyester, at det skulle gøre den bedre i praksis f.eks. papp er da intet, jeg har bemærket på mine år i branchen, men let at rive er den. Men det måske har med nogen klassificering at gøre.

Senest redigeret:
H Huzzbutt sagde:
Treetex.
Hvorfor?

Treetex er et meget godt materiale at sømme direkte på en tømmermur. Det er ikke muligt at sømme gips eller andre hårde pladematerialer på en ujævn tømmermur.

Men treetex direkte på reglestolpe er jo ren idioti, og det er måske sådan noget, du har oplevet.

• Synes
MultiMan og 3 andre
  • Laddar…
Martin_B
H heimlaga sagde:
Treetex er et meget godt materiale at sømme direkte på en tømmermur. Det går ikke at sømme gips eller andre hårde pladematerialer på en ujævn tømmermur.

Men treetex direkte på regelstolpe er jo ren idioti og det er måske sådan, som du har oplevet.
Kan også godt lide treetex som underlag til overflader. Fungerer som heimlaga skriver godt til tømmermure og måske først og fremmest plankevægge.
Fordelen med treetex er jo, at den isolerer og har en værdi omtrent som mineraluld, hvis jeg ikke husker forkert. Samtidig er treetexen dæmpende rent akustisk. Ud fra brandmæssigt synspunkt er treetex selvfølgelig dårligere end gips.
En anden ulempe er, at det lettere bliver trykmærker i en overflade med treetex bagved end med gips.
Men ellers ser jeg kun fordele med det, forudsat at det sidder på en plankevæg eller anden massiv væg.

Jeg har nok aldrig set treetex sidde på en regelvæg, men der findes måske eksempler på det?

• Synes
kortis
  • Laddar…
Træfiberskiverne har en lambda omkring 0,05, hvis jeg ikke husker forkert. Så en 12mm treetex svarer til cirka 8-9mm mineraluld. Spørgsmålet er, om det har nogen praktisk betydning fra et isoleringssynspunkt?
Derimod fungerer det måske som vindbeskyttelse indenfor en halvtæt tømmer-/plankstomle og gavner på den måde?

Staffans2000
Mit hus er isoleret med tre Treetexplader oven på hinanden.

• Haha
  • Synes
kortis og 1 anden
  • Laddar…
Martin_B
useless useless sagde:
Træfiberskiverne har en lambda omkring 0,05, hvis jeg ikke husker forkert. Så en 12mm treetex svarer til cirka 8-9mm mineraluld. Spørgsmålet er, om det har nogen praktisk betydning med hensyn til isoleringseffekt?
Derimod fungerer det muligvis som vindbeskyttelse inden for en halvtæt tømmer-/plankestolpe og gør gavn på den måde?
Ja, det stemmer nok rimeligt godt det der.

Følgende tekst er fra en beskrivelse af Hunton's asfaboard (asfaboard er i princippet det samme som treetex bare behandlet for at tåle fugt, og bortset fra den hårdere overflade)

"12 mm Vindtæt svarer til næsten 10 mm almindelig isolering, hvilket betyder en reduktion i U-værdi på 0,01W/m2K."

Kilde: https://hunton.se/produkter/vagg/hunton-vindtat/

• Synes
SSlangen
  • Laddar…
Latexfug. Jeg hævder, at hvis man har brug for latexfug, så har man gjort noget forkert. :)

• Synes
kortis og 1 anden
  • Laddar…
Hvordan laver du flotte "fuger/skjøter" i fx lysninger, fodlister, loftlister mm mm?
Fugemasse er helt fantastisk!

• Synes
Fred vom Jupiter og 3 andre
  • Laddar…
Ja latex er jo perfekt til at fjerne "skygger" men ikke til at redde dårlig listning :)

Maxwells demon TotalControl sagde:
Hvordan fixer du flotte "fuger/samlinger" i fx lysninger, fodpaneler, loftslister m.m.? Fugemasse er helt fantastisk!
Man undrer jo, hvordan tømrerne gjorde før, inden latex-fugen var opfundet. Som sagt, hvis man har brug for latex-fuge, har man gjort det forkert. :)

Hvordan skal man gøre det rigtigt da?

Vis gerne et billede hvor man har gjort "rätt" .

hsd
A Andreas12345 sagde:
Man undrer jo hvordan snedkerne gjorde før, før latexfugen var opfundet. Som sagt, har man brug for latexfug, har man gjort noget forkert. :)
Spartel

• Synes
Nils82
  • Laddar…
lärjungen
A Andreas12345 sagde:
Man undrer jo hvordan tømrere gjorde før, inden latex fugemassen var opfundet. Som sagt, har man brug for latex fuge, har man gjort noget forkert. :)
Har du været inde i et hus, der ikke er blevet renoveret siden 40'erne? Jeg lover, at der er skavanker i finishen.

Ja, mange skavanker opstår på grund af tidens tand, men hvordan ved du, at et nybygget hus i 1942 havde en perfekt finish?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.