14,938 læst ·
60 svar
15k læst
60 svar
Byggematerialer som aldrig burde have været fremstillet
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,422 indlæg
Prisen er selvfølgelig den eneste fordel ved YAM, men eftersom underlag egentlig ikke er nødvendigt, men mere en sikkerhed før og ved lægningen, er det selvfølgelig godt, at det bliver så billigt som muligt for kunden.mattiasp sagde:
Siden er min mening, at underlagspapir ikke behøver at FORTSÆTTE at blive fremstillet, da der altid findes bedre alternativer. De kan vel beholde YAM udelukkende til tætningslag, hvor det er ok med et dårligt materiale
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,422 indlæg
YAM har glasfiberstamme og YAP har en stamme af polyester, at det skulle gøre den bedre i praksis f.eks. papp er da intet, jeg har bemærket på mine år i branchen, men let at rive er den. Men det måske har med nogen klassificering at gøre.
Senest redigeret:
Kan også godt lide treetex som underlag til overflader. Fungerer som heimlaga skriver godt til tømmermure og måske først og fremmest plankevægge.H heimlaga sagde:
Fordelen med treetex er jo, at den isolerer og har en værdi omtrent som mineraluld, hvis jeg ikke husker forkert. Samtidig er treetexen dæmpende rent akustisk. Ud fra brandmæssigt synspunkt er treetex selvfølgelig dårligere end gips.
En anden ulempe er, at det lettere bliver trykmærker i en overflade med treetex bagved end med gips.
Men ellers ser jeg kun fordele med det, forudsat at det sidder på en plankevæg eller anden massiv væg.
Jeg har nok aldrig set treetex sidde på en regelvæg, men der findes måske eksempler på det?
Træfiberskiverne har en lambda omkring 0,05, hvis jeg ikke husker forkert. Så en 12mm treetex svarer til cirka 8-9mm mineraluld. Spørgsmålet er, om det har nogen praktisk betydning fra et isoleringssynspunkt?
Derimod fungerer det måske som vindbeskyttelse indenfor en halvtæt tømmer-/plankstomle og gavner på den måde?
Derimod fungerer det måske som vindbeskyttelse indenfor en halvtæt tømmer-/plankstomle og gavner på den måde?
Ja, det stemmer nok rimeligt godt det der.useless sagde:
Træfiberskiverne har en lambda omkring 0,05, hvis jeg ikke husker forkert. Så en 12mm treetex svarer til cirka 8-9mm mineraluld. Spørgsmålet er, om det har nogen praktisk betydning med hensyn til isoleringseffekt?
Derimod fungerer det muligvis som vindbeskyttelse inden for en halvtæt tømmer-/plankestolpe og gør gavn på den måde?
Følgende tekst er fra en beskrivelse af Hunton's asfaboard (asfaboard er i princippet det samme som treetex bare behandlet for at tåle fugt, og bortset fra den hårdere overflade)
"12 mm Vindtæt svarer til næsten 10 mm almindelig isolering, hvilket betyder en reduktion i U-værdi på 0,01W/m2K."
Kilde: https://hunton.se/produkter/vagg/hunton-vindtat/
Latexfug. Jeg hævder, at hvis man har brug for latexfug, så har man gjort noget forkert. 
Hvordan laver du flotte "fuger/skjøter" i fx lysninger, fodlister, loftlister mm mm?
Fugemasse er helt fantastisk!
Fugemasse er helt fantastisk!
Hvordan skal man gøre det rigtigt da?
Vis gerne et billede hvor man har gjort "rätt" .
Vis gerne et billede hvor man har gjort "rätt" .
Har du været inde i et hus, der ikke er blevet renoveret siden 40'erne? Jeg lover, at der er skavanker i finishen.A Andreas12345 sagde:
Ja, mange skavanker opstår på grund af tidens tand, men hvordan ved du, at et nybygget hus i 1942 havde en perfekt finish?