Hej!
Jeg er ved at renovere vores 1,5-plans hus fra '77 og har nu revet pladebeklædningen (spånplader) ned på nogle af ydervæggene. Bag ved spånpladen sad en sort plastik, omtrent som solide affaldssække. Den var ikke særlig tæt, da den var perforeret af alt muligt samt med huller til el-dåser. Den var heller ikke særlig tæt forbundet mod gulv/loft.

Ydervæggene er opbygget sådan her (set udefra):

Bygningsskema for ydervægge med materialer og tykkelser, inkl. facade, isolering og spånplade. Viser K-værdier og vægisolering for renovering.

Jeg ser ingen tegn på fugt i isoleringen eller i trækonstruktionen. Mit spørgsmål er, hvad jeg bør anvende, når jeg bygger væggen op igen? Skal jeg bruge almindelig bygningsfolie eller dampspærre? Ventilationen består i dag af naturligt træk med badeværelsesventilator konstant i gang.

Mange tak på forhånd for tips og råd!

Jeg skulle have brugt dampbremse i stedet.

Men jeg tilhører skolen, der lader huse ånde, især ældre huse... moderne meget velisolerede eller passivhuse er en anden sag, der bygger man jo alt op på, at ingen fugt må komme ind i isoleringen, men så kræves det jo også, at ingen gennemføringer osv. er lavet heller.

det har jo virket med plast siden 77, findes der ingen skader på stammen, så hvorfor ændre

• Synes
Stensson11 og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.