Hej.
Jeg skal så snart som muligt begynde at lave et rum i vores kælder, som er klassificeret som krybekælder.
Det er en tilsyneladende helt almindelig kælder med støbt gulv og god loftshøjde. Men jeg antager, at den er fugtigere end en almindelig kælder. Ved indgangen ved siden af bjerget er der en lille 'rende', hvor der altid er lidt vand. Jeg skal købe et hygrometer og måle luftfugtigheden i de kommende dage.
Tanken er at lave et rum på 3670x3450 (ydermål). Loftshøjden er 2360 i øjeblikket.
Jeg antager, at jeg skal vælge uorganisk byggemateriale og anvende luftspalte mod ydervæggene.
Rummet skal kun bruges til meditation, så jeg tror ikke, jeg vil have brug for nogen varmekilde. Jeg håber ikke det, da budgettet ikke er så stort.
Da jeg aldrig har bygget noget lignende før, vil jeg have brug for al den hjælp og de tips, jeg kan få.
Jeg tænker, at man kan starte med at lægge undertagspap, hvor væggene skal være. Så skrue u-lister i stål fast på gulvet og også skrue u-lister i loftet.
Derefter skrue u-lister lodret cc600 og isolere imellem.
Støvsuge betongulvet, påføre primer, fugemasse mod stålisternes afskærmning, og derefter flydespartle.
Så nu til nogle indledende spørgsmål:
1. Tænker jeg rigtigt? Eller burde jeg gøre det på en anden måde?
2. Er 50 mm luftspalte mod ydervæggene tilstrækkeligt?
3. Hvor tyk isolering bør jeg bruge? Altså hvor brede stållister skal jeg fremstille? (Jeg er blikkenslager) Som sagt, skal det ikke være 21 grader i rummet. 15 grader ville fungere fint.
4. Så sætter man hårdere isolering uden på stållisterne og den indvendige isolering. Før man monterer det yderste lag? Eller kan man montere gips/vådrumsgips direkte på listerne?
5. Jeg læste på ByggMax' hjemmeside om flydespartlet: "Ofte er det ikke nok at støvsuge overfladen; slibning, skrabning eller fræsning kræves normalt for at opnå et tilstrækkeligt godt underlag." er dette virkelig nødvendigt på et groft støbt betongulv?
6. Skal man armer flydespartlet?
Taknemmelig for svar ☺️
Jeg skal så snart som muligt begynde at lave et rum i vores kælder, som er klassificeret som krybekælder.
Det er en tilsyneladende helt almindelig kælder med støbt gulv og god loftshøjde. Men jeg antager, at den er fugtigere end en almindelig kælder. Ved indgangen ved siden af bjerget er der en lille 'rende', hvor der altid er lidt vand. Jeg skal købe et hygrometer og måle luftfugtigheden i de kommende dage.
Tanken er at lave et rum på 3670x3450 (ydermål). Loftshøjden er 2360 i øjeblikket.
Jeg antager, at jeg skal vælge uorganisk byggemateriale og anvende luftspalte mod ydervæggene.
Rummet skal kun bruges til meditation, så jeg tror ikke, jeg vil have brug for nogen varmekilde. Jeg håber ikke det, da budgettet ikke er så stort.
Da jeg aldrig har bygget noget lignende før, vil jeg have brug for al den hjælp og de tips, jeg kan få.
Jeg tænker, at man kan starte med at lægge undertagspap, hvor væggene skal være. Så skrue u-lister i stål fast på gulvet og også skrue u-lister i loftet.
Derefter skrue u-lister lodret cc600 og isolere imellem.
Støvsuge betongulvet, påføre primer, fugemasse mod stålisternes afskærmning, og derefter flydespartle.
Så nu til nogle indledende spørgsmål:
1. Tænker jeg rigtigt? Eller burde jeg gøre det på en anden måde?
2. Er 50 mm luftspalte mod ydervæggene tilstrækkeligt?
3. Hvor tyk isolering bør jeg bruge? Altså hvor brede stållister skal jeg fremstille? (Jeg er blikkenslager) Som sagt, skal det ikke være 21 grader i rummet. 15 grader ville fungere fint.
4. Så sætter man hårdere isolering uden på stållisterne og den indvendige isolering. Før man monterer det yderste lag? Eller kan man montere gips/vådrumsgips direkte på listerne?
5. Jeg læste på ByggMax' hjemmeside om flydespartlet: "Ofte er det ikke nok at støvsuge overfladen; slibning, skrabning eller fræsning kræves normalt for at opnå et tilstrækkeligt godt underlag." er dette virkelig nødvendigt på et groft støbt betongulv?
6. Skal man armer flydespartlet?
Taknemmelig for svar ☺️
Jeg har også sådan under huset, og nogle har spekuleret i, at det måske blev bygget sådan, fordi det er et radonområde.
Formentlig ikke derfor, men måske noget du skal tjekke og have med i dine byggeplaner, hvis det viser sig at være radonområde hos jer også.
Formentlig ikke derfor, men måske noget du skal tjekke og have med i dine byggeplaner, hvis det viser sig at være radonområde hos jer også.
Hej menneske,
Det er gået nogle år siden du postede dit spørgsmål, men du fik ikke noget godt svar. Jeg går med de samme tanker og ville høre, om du vil dele, hvordan du til sidst gjorde det?
Mit projekt og nuværende plan ser sådan ud:
Jeg har et krybekælder der er ca. 3 meter høj under en del af huset (køkkenet) hvor jeg tænker, det kunne være fedt at bygge en vinkælder med adgang gennem en lem i køkkengulvet. Dog har jeg kun makadam mod jorden, så jeg skal enten støbe en plade eller bygge et træbjælkelag tæt på jorden. Jeg hælder til træbjælkelag, da det er meget enklere. Jeg har allerede en affugter i rummet, så det er tørt og godt. Jeg vil kun have en væg, der er mod fundamentmuren, de andre er mod det tomme rum under huset. Det er væggen mod fundamentmuren, jeg er lidt usikker på. Jeg vil ikke have, at det kan mugne der, og at man ikke kan komme til at inspicere og løse problemer. Jeg overvejer at have ca. en meters afstand til fundamentmuren, så jeg dermed ikke bygger direkte mod nogen væg overhovedet. Så vil mit rum være helt fritstående i rummet. Det burde være mindst problematisk sådan. På den anden side mister jeg jo plads på den måde. Måske kan man sætte noget uorganisk materiale direkte mod væggen? Isolering af celleplast og regler af metal.
Det er gået nogle år siden du postede dit spørgsmål, men du fik ikke noget godt svar. Jeg går med de samme tanker og ville høre, om du vil dele, hvordan du til sidst gjorde det?
Mit projekt og nuværende plan ser sådan ud:
Jeg har et krybekælder der er ca. 3 meter høj under en del af huset (køkkenet) hvor jeg tænker, det kunne være fedt at bygge en vinkælder med adgang gennem en lem i køkkengulvet. Dog har jeg kun makadam mod jorden, så jeg skal enten støbe en plade eller bygge et træbjælkelag tæt på jorden. Jeg hælder til træbjælkelag, da det er meget enklere. Jeg har allerede en affugter i rummet, så det er tørt og godt. Jeg vil kun have en væg, der er mod fundamentmuren, de andre er mod det tomme rum under huset. Det er væggen mod fundamentmuren, jeg er lidt usikker på. Jeg vil ikke have, at det kan mugne der, og at man ikke kan komme til at inspicere og løse problemer. Jeg overvejer at have ca. en meters afstand til fundamentmuren, så jeg dermed ikke bygger direkte mod nogen væg overhovedet. Så vil mit rum være helt fritstående i rummet. Det burde være mindst problematisk sådan. På den anden side mister jeg jo plads på den måde. Måske kan man sætte noget uorganisk materiale direkte mod væggen? Isolering af celleplast og regler af metal.
Skal du have det som vinkælder, så måske marksten kan være et alternativ til støbt gulv/træbjælkelag. Jeg har en bekendt, som har gjort sådan i sin vinkælder under huset. Jorden vil næppe blive så kold selv vintertid, at du behøver isolering. Lad der være en spalte mod ydervæg stor nok til, at den er ventileret, og at du kan kigge ind der bagved, 1M lyder lidt overdrevet.perjar sagde:
Hej menneske,
Det er gået nogle år siden du postede dit spørgsmål, men fik ikke noget godt svar.
Jeg går med samme tanker og tænkte høre om du vil dele med dig af, hvordan du gjorde til sidst?
Mit projekt og nuværende plan ser sådan her ud:
Jeg har en krybekælder, som er ca. 3 meter høj under en del af huset (køkkenet), hvor jeg tænker mig, at det ville være lækkert at bygge en vinkælder med adgang gennem en luge i køkkengulvet simpelthen.
Men jeg har kun makadam mod jorden, så jeg skal enten støbe en plade eller bygge træbjælkelag tæt på jorden.
Jeg hælder til træbjælkelag, da det er meget nemmere.
Jeg har allerede en affugter i rummet, så det er tørt og godt.
Jeg vil kun have en væg, der er mod fundamentmuren, de andre er mod det tomme rum under huset. Det er væggen mod fundamentmuren, jeg er lidt i tvivl om. Jeg vil ikke have, at det kan mugne der, og at man ikke kan komme til at inspicere og afhjælpe problemer. Overvejer at have en meters afstand til fundamentmuren, så jeg dermed ikke bygger direkte mod nogen væg overhovedet. Så vil mit rum være helt fritstående i rummet. Det burde give færrest problemer sådan. På den anden side mister jeg jo plads på den måde. Måske kan man sætte noget uorganisk materiale direkte mod væggen? Som isolering af celleplast og lægter af metal.
Kan du ikke pudse grundmuren, så den bliver lidt "fin"?perjar sagde:
Hej menneske,
Det er gået nogle år siden du postede dit spørgsmål, men fik ikke noget godt svar.
Jeg går med de samme tanker og tænkte høre, om du vil dele med dig af, hvordan du gjorde til sidst?
Mit projekt og nuværende plan ser sådan ud:
Jeg har en krybekælder, der er ca. 3 meter høj under en del af huset (køkkenet), hvor jeg tænker, at det ville være sjovt at bygge en vinkælder med adgang gennem en luge i køkkengulvet helt enkelt.
Dog har jeg kun makadam mod jorden, så jeg må enten støbe en plade eller bygge træbjælkelag tæt på jorden.
Jeg hælder til træbjælkelag, for det er meget enklere.
Jeg har allerede en affugter i rummet, så det er tørt og godt.
Jeg vil kun have en væg, der er mod grundmuren, de andre er mod det tomme rum under huset. Det er væggen mod grundmuren, som jeg er lidt i tvivl om. Jeg vil ikke have, at det skal kunne mugne der, og at man ikke kan komme til at inspicere og udbedre problemer. Overvejer at have en meters afstand til grundmuren, så jeg dermed ikke bygger direkte mod nogen væg overhovedet. Så vil mit rum være helt fritstående i rummet. Bør være til mindst problemer sådan. På den anden side mister jeg jo plads på den måde. Måske kan man sætte noget uorganisk materiale direkte mod væggen? Typ isolering af cellplast og regler af plåt.
Klik her for at svare