Er ved at isolere og indrette en udestue. Bjælker med cc60, 195x45 i gulvet. Krybekælder under (ståhøjde). Lecablokke på væggene. Har et par spørgsmål:

1. Skal jeg lave et skelet med 45x45-træregler på indersiden af lecablokkene. Mellem blokkene og reglerne skal der sættes pap for vindbeskyttelse. Skal der også være en luftspalte imellem?

I så fald, hvor tyk... og hvordan gør man bedst, så isoleringen ikke ligger direkte mod blokkene?

2. Rent principielt, kan man sætte træ direkte mod en ydervæg af lecablokke? Bliver der nogle kuldebroer? Hvad sker der, hvis det styrtregner direkte mod blokkene?

Ikke helt sikker på hvordan konstruktionen ser ud, men nogle generelle svar nedenfor:

1.) Vindspærre sidder altid på ydersiden af væggen, kan bestå af udengips, pap, dug og findes ikke på indersiden af væggen. Vindspærre for Lecablokke sidder jo i den udvendige puds.

Isolering af Lecavæg under jord sker på ydersiden af væggen, typisk Pordrän/Isodrän.
På indersiden kan du have maks 45 mm over jord direkte mod blokkene, ingen indvendig isolering under jorden.

2.) Mener du på indersiden eller ydersiden af væggen?
På indersiden bør/skal du bruge plåtreglar. Hvis det regner voldsomt på Lecán så er den jo pudset og dette tørrer så op, eller mener du at have træfacade direkte mod Lecavæggen?

2. Jeg mener på indersiden.

Hvorfor bør man have pladeregler på indersiden? Er det på grund af, at træet optager fugt/kulde?

Kan man sætte en tynd plade mod lecavæggen for derefter at fastgøre reglen imod? På den måde får man jo intet træ direkte mod stenen, men plade imellem.

(Har jo allerede købt træregler) :-/

Okay. Jeg har anskaffet almindelige vægspånplader, som skal monteres først og derefter væggips. Så kan jeg ikke sætte det på stålreglarne? Skal jeg købe specielle ting så? :-?

Det kræves en anden skrue til pladereglar, ellers samme som til træ. Men med tanke på kælder/under jord så kan der være andre synspunkter på valg af vægbeklædning, som jeg ikke kan svare på.

Der findes en lang tråd om dette....

Byggeriet skal ske over jord. Men kan man ikke beklæde træreglarne med noget da? Så de ikke suger fugt?

Sætte noget mellem reglen og lecablokkene?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.