AnneFi
løfter denne tråd lidt da min trappe også er blevet diskuteret her i.
¨Tænkte give mig i kast med trappen. Overvejer at male det bageste hvidt med en halvblank lakfarve og at slibe, bejdse og lakere trinene.

først må man jo dog prøve om vi kan få trappen til at gå i overhovedet.

Vil gerne have tips til forskellige måder at save trin ud på udover det der er linket til her ovenfor.

AnneFi
Nu har vi savet ud ni centimeter på hvert trappetrin.
Det var hvad saven kunne klare, før den tog imod.
sidder og venter på, at nogen som ikke er os, skal komme og prøve at gå trappen.
Op kommer man jo altid, men ned må jo ikke være for besværligt.

Jeg vil ikke gerne falde, når det bliver tid til knoddar i huset :)
ikke nu heller for den sags skyld.

fn76 sagde:
...og maskinerne. En trappe bygger man ikke med hjælp af håndmaskiner.
Undskyld, at jeg blander mig.
Jeg byggede en trappe ned til kælderen, fræsede spor i vange-stykkerne med overfræseren (intet problem), lavede dog først en fræsejig, så jeg kunne flytte den langs vange-stykket for at fræse den rigtige vinkel. Trappen er helt bygget med håndmaskiner.

Nu er den ikke helt færdig, det sidste trin er ikke kommet på plads.
Jeg bygger, så jeg løber meget i trappen, så den er blevet lidt slidt, så jeg færdiggør nok ikke trappen, før jeg er mere færdig med det øvrige byggeri.

Jo lige... omkostning mindre end 3000:-
45x220 i vange-stykker, 34mm spont i trinene, perlespont på osb i bagstykket.

• Trætrappe under konstruktion til kælder, med manglende nederste trin, og brandslukker ved siden af, bygget med håndmaskiner og fræste vangstykker.
Senest redigeret:
  • Synes
Uldis
  • Laddar…
Krillew sagde:
Undskyld at jeg blander mig.
Jeg byggede en trappe ned til kælderen, fræsede spor i vangstykkerne med overfræseren (intet problem) lavede dog først en fræsejig, så jeg kunne flytte den langs vangstykket for at fræse i den rette vinkel. Trappen er helt bygget med håndmaskiner.

Nu er den ikke helt færdig, det sidste trin er ikke kommet på plads.
Jeg bygger, så jeg løber meget i trappen, så den er blevet lidt slidt, så jeg fuldfører nok ikke trappen, før jeg er mere færdig med resten af byggeriet.

Jo netop... omkostninger mindre end 3000:-
45x220 i vangstykker, 34mm fer og not i trinnene, perlespor på osb i bagstykket
Ok, man kan bygge med håndmaskiner. Man kan også bygge med håndværktøj, fukssvans, høvl, stemmejern og sandpapir. Det gjorde man jo før.
Et spørgsmål om din trappe, er vagnstykkerne lavet i granregel 45x220?

Nej fyr regel jeg valgte ud sådanne som "formentlig" ikke kommer krumme sig.. (håber jeg)
Jeg har trukket nogle M10 gevindet stang sværs igennem på nogle steder for at holde det hele sammen
så også skrue i enden på stigen. Så er vangstykket skruet i den ene væg så det nok vil holde sig lige
og heller ikke svikte. Den fjerne side i billede sidder lige nu kun lagt op i enderne, men skal støttes på midten. Men den føles helt stabil. Ja den vil ikke holde, hvis en person stiller sig på hvert trin og hopper samtidig, men efter støttelsen bør det fungere. Nu er det en trappe til kælderen, så jeg behøver ikke det bedste udseende.

Nu arbejder jeg på trappen til overetagen, så nu overvejer jeg at bruge limtræsbjælke i stedet, den vil nok blive lidt pænere. Eller beklæde den med andet tømmer for udseendets skyld. Er lige nu i gang med at tegne for fuldt.. Problemet er, at en skydedør skal gå ind under trappen, så jeg har en bestemt højde ca. 2 trin ned. Så jeg er lige nu i gang med skydedøren for at få den til at bygge så lidt som muligt med skinnen.
Ellers vil jeg bygge på samme måde som til kælderen, fræse spor i vangstykkerne med overfræseren og skubbe trinene bagfra.

Står selv i startgropene for et trappebyggeri. Har lavet en tegning og skal nu begynde med selve byggeriet. Jeg har taget udgangspunkt i teorierne i bogen "bygg trappan" ISBN 978-91-976146-0-3. http://biblioteket.stockholm.se/titel/373827

Jeg kan absolut anbefale den bog, hvis man vil bygge en trappe. Min bliver en u-trappe helt indbygget mellem tre vægge og med et skab under. Jeg tænker at fæste hvert trin direkte i væggen uden noget vangstykke. Vi må se, hvordan det går, men når jeg tænker på det, føles det ikke så svært, men det sagde jeg på den anden side om hele huset, inden vi begyndte for nogle år siden...

Krillew. Du har ikke muligvis et billede af din fräsmall. Det ville være interessant at se, hvordan den ser ud.
Hvilken pasform skal man have, så man slår med en hammer (eller slägge)? Limer du?

Tænkte tipse om, at man kan bestille tegninger her, inkl. fullskalemallar.

Der findes også instruktionsfilm på følgende link, hvis man vil lære at bygge en trappe trin for trin her.

• Synes
bosse53
  • Laddar…
Min fræseskabelon var ret enkel, en 5mm krydsfiner plade med en rille i.
Jeg vil se, om jeg kan finde den, og så tager jeg et billede. Nu er det sent, men jeg tjekker i morgen.

Ja, jeg havde ret god pasform. Jeg bankede med en gummiklubbe.
Jo, jeg både limede og skruede udefra. Man kan jo risikere knirken, hvis det ikke sidder ordentligt.

Senest redigeret:
Fejl af mig fræsemallen var i 12mm OSB.
Jeg lagde første testfræsning under, så kan du nok se, hvordan jeg gjorde.
Jeg markerede først afstanden mellem trinene på vangstykket. Satte vangstykket på plads, brugte et vaterpas for at få en vandret linje. Tog ned vangstykket tog vinklen med en smigvinkel, trak alle vandrette linjer.
Målte ca 5cm fra forkanten og lavede et mærke på hver linje. Så lagde jeg fræsemallen der og fastgjorde den med 2 skruer, sørgede for, at skruehullerne ikke er synlige på den færdige trappe.
Så frem med fræseren og fræse....

Jo netop denne side er god http://www.blocklayer.com/stairs/stairseng.aspx

• Udsnit af en OSB-plade med et fræset rektangulært hul, anvendt som en fræseskabelon til træbearbejdning.
Senest redigeret:
Tak, lidt klogere blev jeg nok, måske ikke helt. Jeg antager, at du skruede en form for styrlist fast på skabelonen, så du bare lod skabelonen glide langs med vangestykket til respektive horisontallinje.
Brugte du tvinger for at fixere?
Årsagen til mine uvidende spørgsmål er, at jeg ikke engang ejer en overfræser, men jeg kan låne en, når det bliver tid.

Amatörbyggaren sagde:
jag ikke engang ejer en overfræser, men jeg får lov at låne en, når det bliver tid
Ok.
så må jeg forklare lidt mere.
Jeg brugte en kopiring til fræseren
fandt en forklaring her http://www.youtube.com/watch?v=F8Cqq4AHgGo
Jeg er ikke god til tysk, men det ser ud som om det er et vangstykke han fræser i.
Jeg trak bare linjer på vangstykket, alignede linjen i hullet på min fræsede plade visuelt med mine øjne.. skruede fast.. selvfølgelig kan man skrue en liste fast på undersiden, så bliver det nemmere at få samme dybde på alle trin. men jeg anså, at hvis det differer 2mm mellem trinene, så vil det ikke kunne ses..

Ja tak. Nu forstår jeg det.

Denne trappe har jeg bygget med vinkelsliber og svejser En specialbygget metaltrappe med trætrin i moderne design; synligt svejsearbejde.
vær præcis og regn rigtigt... Så kan man bygge en selv

• Synes
Vardagsrum og 6 andre
  • Laddar…
Mikael_L
Rlngdahl sagde:
Denne trappe har jeg bygget med vinkelsliber og svejs [billede] va nøje og tælle rigtigt... Så kan man bygge en selv
Meget flot.

Det ville være rigtig sjovt med en projekttråd over byggeriet. Så jeg kan efterligne, når jeg bygger næste hus! :)

• Synes
Trollskidan og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.