Læste at en trappe kan koste omkring 40 tusinde, føles lidt dyrt synes jeg. Kan vel ikke være så svært at bygge en trappe, det er jo bare lidt planker, limtræsbjælker og bolte. Kan man ikke gøre det selv?

" det er jo bare lidt planker, limtræsbjælker og bolte. Kan man ikke gøre det selv? "
selvfølgelig kan du gøre det selv, men husk at det kræver stor nøjagtighed. Hvis der er forskel på et par mm i højden, samt en ° mellem trinene, vil trappen føles besværlig at gå på.

Min ven, som er møbelsnedker og en af de dygtigste jeg har mødt, nægter at lave trapper, fordi det er så svært at få dem gode.

Det er ikke bare lidt limtræ og planker.

Byggede min af stål og trin i ask, ca. 10.000.
Skal du bygge i træ så er det desværre de penge du har nævnt.

Mjaa...afhænger selvfølgelig af hvilken type trappe du skal lave... En lige, L-form, repos, U-form...der findes en hel masse. Er det tale om en basic lige eller L-formet trappe - så ja, kan du gøre det selv. Sæt dig en dag foran Google SketchUp eller lignende og rust dig med tålmodighed som en hær. Jeg er selv i startfasen på mit trappebyggeri - SketchUp tegningen er klar og trin/stell er skåret til. Jeg laver en L-formet trappe. Jeg ved med mig selv, at det bliver en rigtig smerte i bagdele-t at få det helt præcist, men det kommer til at fungere. Pris for materialer er lige under 3000kr, bygger med massiv fyr hele vejen igennem. Så kommer overfladebehandling oveni...sig en tusindekrone ekstra - 4000kr plus nogle dages egen tid.

"Kan väll ikke være så svært at bygge en trappe"

Er det ironi eller? Haha. Min far er indretningssnedker og har lavet trapper i hele sit arbejdsliv (40+ år). Han har et snedkerværksted med maskiner for nogle millioner, dog ingen CNC. Han synes nok, det er let at lave en trappe dog, for han klarer det på en arbejdsuge.
Hvad indgår i de 40' du har fået pris på? Håndliste, spalte, gelænder på overetagen, montering osv? En trappe holder desuden i 100 år. Hvor mange år tager det for en bil at miste 40' i værdi?

AnneFi
Jeg vil jo ikke gå ind her og læse, at det er svært at lave en trappe.
Vores trappe op til loftet er livsfarlig at gå på, fordi den er så stejl, og da en ven var her, sagde han, at det var plätt let at snedkerere en ny.

B
40000kr?
hvad indgik i prisen?

Tyresö
AnneFi sagde:
Jeg vil jo ikke gå ind her og læse, at det er svært at lave en trappe. Vores trappe op til loftet er livsfarlig at gå på, fordi den er så stejl, og da en ven var her, sagde han, at det var en smal sag at snedkerere en ny.
Af alt som har med træbearbejdning (snedkeri) at gøre, så er trappebygning det absolut sværeste man kan gøre.

Jeg synes stadig efter så mange år i betonbranchen, at det er lidt tricky at forme en trappeform. Det er ikke helt let at forme og støbe en trappe - på trods af det, så er det lettere end at snedkerere en trappe.

Selvfølgelig klarer nok de fleste at snedkerere en trappe, der ser ud til at være skabt af klovnen Manne og aben Coco - men hvem vil have sådan en grim trappe?

B
Tyresö
nok ville det være fint med vibreringsfri beton i trapformen senere. og så klart hælde i alt som skal i direkte ;-)

Tyresö
Hahaha, specielt når man formstøber en stejl åben trappeform.......

B
meget mere interessant med åben form jo

J
lordmetroid sagde:
Læste at en trappe kan koste omkring 40 tusind, føles lidt dyrt synes jeg. Kan vel ikke være så svært at bygge en trappe, det er jo bare lidt planker, limtræsbjælker og bolte. Kan man ikke gøre det selv?
Det er ikke så svært som nogle forsøger at få det til at lyde.

kan du bare regne og måle og være omhyggelig, så klarer du det fint.

B
ikke bare tælle og måle.
vigtigt med materialet også

...og maskinerne. En trappe bygger man ikke med hjælp af håndmaskiner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.