Jeg er her og læser, men har ikke meget at tilføje til diskussionen, der foregår i tråden. Jeg havde tænkt mig at forsøge at bygge et så billigt hus, så billigt at en omkostning på 40 tusinde (en sum, jeg læste på forummet i en gammel tråd, at en trappe cirka kostede) ville være en betydelig stor del af husets totale omkostninger.

Tanken om at bygge egen trappe kom, da jeg grådigt sad og studerede U-trappen i mit forældrehjem, at komponenterne ikke var så komplekse, og at enorme trapper findes i alle gamle slotte og herregårde. Helst ville jeg gerne bygge en U-trappe for at spare boligareal.

Hvad gør det, at det er lidt skævt, trappene i herregårdene er det jo også, og de er jo vel anvendte.

J
lordmetroid sagde:
Jeg er her og læser, men har ikke meget at tilføje til diskussionen, der føres i tråden. Jeg havde tænkt at forsøge at bygge et så billigt hus, at en udgift på 40 tusind(en sum, jeg læste på forummet i en gammel tråd, at en trappe omtrent kostede) ville være en betydelig stor del af den totale omkostning af huset.

Tanken om at bygge en egen trappe kom, da jeg grådigt sad og studerede U-trappen i mit forældrehjem, at komponenterne ikke var så komplekse, og at enorme trapper findes i alle gamle slotte og herregårde. Helst ville jeg gerne bygge en U-trappe for at spare boligareal.

Hvad gør det, at det er lidt skævt, det er trapperne i herregårdene også, og de er jo velbesøgt.

Hvad siger du til sådan en her?

http://www.grumssnickerifabrik.se/bilder/loft_trappa.jpg

Har man gelænder til, så føles de sikre at gå i.

Mikael_L
lordmetroid sagde:
Tanken at bygge egen trappe kom, da jeg nærigt sad og studerede U-trappen i mit forældres hjem, at bestanddelene ikke var så komplekse, og at enorme trapper findes i alle gamle slotte og herregårde. Helst ville jeg gerne bygge en U-trappe for at spare boligareal.
Har du plads til en u-trappe med repos, behøver det ikke at blive så vældig svært.

Får man vel et solidt repos på plads, så er det jo kun to relativt korte, lige trapper, der skal bygges.

Lidt inspiration:
http://www.byggahus.se/forum/inredning/52222-bygga-en-trapp.html
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-inomhus-koepa-billig-eller-bygga-sjaelv.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/106476-svetsa-egen-trappa-av-en-h-balk.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/73214-svetsa-trappa-av-fyrkantroer.html

Tyresö
Amatörbyggaren sagde:
.

Højde mellem etager 2650 mm
Trappens hældning 65 grader
Stigetrinshøjde 204 mm
Plantrin, målt lodret ifølge Tyresö 95 mm (af 45x170 mm træ)
Antal trin 12 stk

Hvis jeg har forstået formlen korrekt, bliver det 2 x 204 + 95 = 503 mm, dvs. en ikke gangvenlig trappe
Bør jeg ændre målene på en eller anden måde, kan trappen gøres mere gangvenlig?
Det er ikke meningen, at trappen skal bruges alt for ofte, men det er jo en fordel, hvis den ikke er direkte livsfarlig. Synspunkter og forslag modtages taknemmeligt.
Et plantrin på 9,5 cm gør trappen farlig at gå i - ikke til hverdagsbrug. Mål din fod fra hælen til storetåen - kortere mål på plantrinet end målet på din fod gør, at trappen bliver oergonomisk.

Et plantrinsmål på 9,5 cm gør, at man helst bør gå baglæns, når man går ned ad trappen - marginalerne for at tage et fejltag findes ikke = meget farlig trappe, hvis den skal være til hverdagsbrug.

Et stigetrin på 20,5 cm gør trappen meget besværlig at gå i - knæene belastes unødvendigt meget - ingen trappe for ældre mennesker.

Senest redigeret:
Tror jeg har postet denne tidligere:
http://www.arkitekt.se/s10268
Vil du spare tid, svejs en trappe sammen og køb trin fra lokal snedkerfabrik.
Vil du overveje, tænke, og kan lide knirk samt begrunde mange maskinindkøb, byg den i træ.
Uanset ville det blive interessant med det færdige resultat.
Men byg den komfortabel, ingen stejl hemsetrappe hvis du tænker at bruge den mere end en gang om måneden.

Tyreso. Jeg er klar over, at trappen bliver et uheldigt kompromis på grund af pladsmangel, og som jeg mistænkte, er der ingen trylletricks for at få den gangvenlig. Nu skal den som sagt bygges i et fritidshus op til et ekstra/gæsteværelse, altså ikke til daglig brug. Jeg mistænker, at man må trippe på tå op og bakke ned, som du skriver, jeg har haft det i tankerne.

John J. Jeg har overvejet denne model også, den er nok mere behagelig at gå i, forudsat man starter med den rigtige fod. Men for midlertidige gæster kan det måske stadig blive et problem, risikoen for at de falder ned ad trappen kan måske øges. Nu har jeg god tid til at overveje løsningen, projektstart tidligst til sommer (der er jo allerede en stige der, en såkaldt "midlertidig permanentløsning")

Tak for inputs

Det var heldigt, at du ikke lagde 40.000 på en trappe til et loft. Der findes tråde herinde med eksempler på disse typer af lofttrapper, held og lykke.

Det er jo lidt en vanesag også, søsteren har en trappe som absolut ikke er noget for gamle mennesker, omvendt er hun jo ikke gammel heller. Højden mellem hvert trin er taget efter en El-Björn. Ved ikke præcist hvor høj sådan en er men måske 45 cm?
Første gang er det klart besværligt at gå op eller ned men efter et par gange tænker man knap nok på det. :)

Enig med dem, der synes, at trappen er lækker. At save i de eksisterende trappetrin, så det bliver en loftrappe som i linket til Grums Snickerifabrik, er nok det bedste i dette tilfælde, alternativet er jo en vindeltrappe, hvis den kan være på bredden, men det lader sig måske ikke gøre, når der er en anden trappe under?

AnneFi
Anna_H sagde:
Jeg er enig med dem, der synes, at trappen er flot. At save i de eksisterende trappetrin, så det bliver en lofttrappe som i linket til Grums Snickerifabrik, er nok det bedste i dette tilfælde. Alternativet er vel en vindeltrappe, hvis det kan passe ind i bredden, men det lader sig måske ikke gøre, når der er en anden trappe nedenunder?
Hvis det er min trappe, vi taler om, så foretrækker jeg en lige.
At flytte møbler Ivan vindeltrappe på så lille et område er nok ikke sjovt.

AnneFi sagde:
Om det er min trappe, vi snakker om, så foretrækker jeg en lige.
At flytte møbler i en vindeltrappe på så lidt plads er nok ikke sjovt.
Virkelig ikke, man må møblere, inden man sætter en vindeltrappe i, og derefter sælge huset med den etage møbleret ;-)
Men de er pladssparende...

AnneFi
Men min hældning, Kan man overhovedet lave en rigtig brugbar trappe selv?
jeg tænkte om man hejser trappen op og bruger de gamle trin i nye vangstykkere?

dum idé?

Her skal I få en dum idé...helt gratis. Byg en asymmetrisk kvartcirkel-formet trappe...så får I en længere længde/flere trin på samme område som en normal trappe. Anderledes men sjov oplevelse at gå på...fandt ingen billede, men vedhæfter en kvartcirkel, så må I forestille jer trinene...den skal heller ikke være så kraftigt buet...

finger1.jpg
Det kræver dog, at man har en stor åbning, da man "løfter" tidligt...

:-)

Senest redigeret:
Jeg byggede trappen selv i huset vi byggede. en svungen trappe. ikke noget jeg ville gøre om, hvis jeg skal være ærlig, timerne bliver ubegribeligt mange.. så skal slutresultatet med maling osv blive 100, og det er besværligt.

[SIZE=-1]Et par bøger, jeg købte på Amazon (US) til mit planlagte trappebyggeri. Den første er klart bedst.

Building Stairs (For Pros by Pros)
Fine Homebuilding Editors; Paperback; $12.21

[/SIZE][SIZE=-1]Quick Guide: Stairs & Railings: Step-by-Step Construction Methods (Quick Guide) Jeff Beneke; Paperback; $7.95

Overvejer en reglet trappe, dvs hvert trin hviler på regler, der kommer op fra gulvet. Finessen ved dette er, at man slipper for vangen. Under trappen får man samtidig et skab.

Vælger man at have en vange, kan man lave en god en selv ved at lime krydsfiner sammen til den rette tykkelse og længde.

Tid og penge må afgøre, om det bliver en tråd om byggeriet her eller en købetrappe.

[/SIZE]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.