Selvfølgelig er det solidt med råspont eller krydsfiner i væggene. OSB er ikke noget problem, hvis man bruger det rigtigt, det samme med krydsfiner. Desværre følger vi i branchen ikke monteringsvejledningerne. Dette skyldes hovedsagelig uvidenhed. Råsponten er stabil, men træ bevæger sig. Hvis man samler råsponten for hårdt, hvilket 9 ud af 10 gør, er der stor risiko for problemer. Personligt ville jeg overveje råspont i væggene, men sandsynligvis undlade det. Der er absolut intet med råspont, der er bedre end krydsfiner eller osb i en væg. Måske i en ydervæg, der ikke har plast som diffusionsspærre. Der er råsponten rimelig som diffusionsspærre, forudsat at den bagvedliggende konstruktion er diffusionsåben selvfølgelig.

Men hvis man bruger råspont, anbefaler jeg på det kraftigste at i det mindste sætte en rigtig gipsplade på som f.eks. 13 mm og ikke 6 mm renovationsgips. 13 mm gips er stivere = bedre lydisolering, ikke meget, men det hjælper. 6 mm gips føles porøs og en smule som en nødløsning. Jeg har monteret denne gips i utallige badeværelser direkte på pudset overflade, da fungerer det ok. Jeg har også brugt den til at lave buede lofter f.eks. i kviste, men da i flere lag. Men der er bestemt intet, der siger, at det ikke fungerer, men det er dumt at tage chancen :-)
 
mr Z sagde:
Personligt ville jeg overveje råspont i væggene, men sandsynligvis lade være. Der er absolut ingenting ved råspont, der er bedre end plywood eller osb i en væg.
Muligvis i en ydervæg, som ikke har plastik som diffusionsspærre. Da er råsponten god som diff-spærre, forudsat at den bagvedliggende konstruktion er diffusion åben i og for sig.
Der findes en ting, der er bedre ved råspont, mere "quality time" med hammeren ;) Så har jeg lidt dårlig styr på, hvad plywood og OSB afgiver af kemikalier ??? Ikke lige så slemt som spånplade håber jeg.

Rigtigt materiale på det rigtige sted, har IKKE plastik i ydervæggene og ja, et fantastisk behageligt indeklima ;D
 
Emissionerne fra OSB og krydsfiner findes jo. Men ikke slemt som spån... Nu plejer det ikke at være noget problem for øvrigt... Og at hamre er jo kvalitetstid :-) heldigvis har jeg lagt hammeren på hylden har hamret for mange søm. Næste gang jeg skal hamre, bliver når man flytter til hus. Og jeg håber, det tager tid.
 
mr Z sagde:
OSB er intet problem, hvis man bruger det korrekt, det samme med krydsfiner. Desværre følges monteringsanvisningerne ikke af os i branchen. Dette skyldes for det meste uvidenhed.
Hvad er den rette måde, hvis man sætter op OSB under gipsen?
 
Matti sagde:
Hvad er den rigtige måde, hvis man monterer OSB under gipsen?
At man har 2-3 mm i pladesamlingerne på OSB. Også krydsfiner skal have dette mellemrum... Plejede at bruge en tommestok-tykkelse, fungerer godt:-) og nemt desuden
 
mr Z sagde:
Då er råsponten rimelig som diff-spærring, forudsat at den bagvedliggende konstruktion er diffusions åben iofs.
:o Kan det være muligt, at råsponten er difftæt? ??? Forklar gerne hvordan isf. ;)
 
Den bliver det diffusions tætneste lag i konstruktionen. Den er ikke tæt, men tættest, det er en markant forskel. Nu har jeg ingen præcise tal, men plast har 5000*10^3 i Z værdi typ i diffusions værdi, hvilket er næsten tæt, træ har vel rundt 500*^3, hvilket er ok. Men jeg foreslår plast. Af den enkle grund, at vi genererer så meget, meget mere fugt i dag end for 50 år siden.....
Forza diff- spærring af plast!
 
mr Z sagde:
Men jeg foreslår plast. Af den simple grund, at vi genererer så meget, meget mere fugt i dag end for 50 år siden.....
Forza diff- spærring af plast!
OK, jeg har måske misforstået dig i det tidligere indlæg. :-/ Jeg tolkede det som, at man ikke skulle have plast, men i stedet råspont. ;)
 
Immobil sagde:
OK, jeg måske misforstod dig i det tidligere indlæg. :-/ Jeg tolkede det, som at man ikke skulle have plastik, men råspont i stedet. ;)
SÅ kan man jo se det, men det er at strække den gode smags grænser :D
 
Undskyld, at jeg stjæler denne tråd. Jeg har selv skruet en 12mm spånplade bag al gips i huset (med forskudte samlinger). Helt og holdent fordi spån kun koster 59kr pr. skive. Hvad er det, som spånpladen afgiver, der er usundt? At skrue i spånpladen har jeg ikke haft nogen problemer med. Jeg ved også, at et antal nybyggede huse fra Fiskarhedenvillan i området bruger spånplade bag gipsen. Har jeg bygget en giftvilla? :-[
/ Tommy
 
ClasseClas
Jeg har også dobbelplader, spån og gips, og lever stadig!

Spånpladerne er fra Byggelit og har en helt anden kvalitet end de unødvendigt porøse sladderplader, som Byggmax sælger.

Lidt propaganda fra Byggelit, som er vel klar over spånpladens miljøomdømme:

"Spørgsmål: Indeholder spånplader meget formaldehyd, er det farligt?

Svar: Det er desværre en udbredt misforståelse, at spånplader afgiver store mængder formaldehyd. Nogle kender desuden ikke til, at formaldehyd er et meget, meget almindeligt stof, som i små mængder findes i den frie luft overalt. Det findes f.eks. i varierende mængde i naturtræ, i stof, maling, frugt, sæber, shampoo, lim, klister, papir osv. Tobaksrøg afgiver store mængder formaldehyd, ja praktisk talt findes dette stof i hele vores omgivelser. Spånplader er et af de mest kontrollerede produkter, der findes i denne henseende. Sandheden er, at den lave emissionsværdi, som Kemikalieinspektionen kræver for det svenske marked, er 0,13 mg pr. m3 luft i indendørsluften. Byggelits produktion er under kontinuerlig kontrol gennem aftale med Statens Prov- og Testinstitut, SP, angående formaldehydindhold og emission. For at sikre, at vores produkter altid skal klare de laveste værdier, må vi have fuldstændig produktionskontrol hele tiden. Den gennemsnitlige emission fra Byggelits spånplader er væsentligt lavere end den tilladte grænseværdi og ligger tæt på, hvad almindeligt ubehandlet naturtræ afgiver. Byggelits spånplader er SVANEMÆRKET. "


Sandt, ikke sandt? Vælg selv!
 
Macke202 sagde:
Hej,

Jeg skal bygge en enkel skillevæg mellem to soveværelser med trælægter og gips.
Mit spørgsmål er, om det er nok med 45x45 lægter, eller om det skal være kraftigere træ? Den kommer ikke til at være bærende på nogen måde, men skal bare holde gips og tapet oppe.
Jeg kaprer denne gamle tråd og tilføjer et spørgsmål om, hvorvidt man skal have plastik i skillevægge?

Jeg har en snedker (fra Polen), som hævder, at det er en god idé at sætte plastik under gipsen på begge sider af skillevæggen. På alle byggerier, han har været på i Norge og Sverige, har man bygget sådan. Årsagen er at forhindre, at isoleringen kryber ud gennem væggen og forårsager hoste og lignende, når den svæver omkring i luften.

Det lyder jo fornuftigt, men der kan vel være en risiko for, at man lukker fugt inde, som så forårsager skimmel?
Dvs. at man slår søm i væggen, punkterer plastikken, fugt sniger sig ind og kommer ikke ud.

Eller måske skal man sætte en slags ikke-diffusionstæt plastik eller sådan en vindbeskyttelsesfolie?

Kommentarer?
 
Det var fanden det dummeste jeg har hørt....

Hvad bliver den næste ting? At man skal påføre primer og tætningslag på alle vægge, hvis man engang i fremtiden skal bygge vådrum der?
 
Senest redigeret:
Nej, der skal ikke være plastik i skillevægge, og isoleringen "kravler ikke ud". Det der har han helt misforstået.
 
Gipspladerne tætner ganske udmærket i sig selv. Hvor det kan være aktuelt med plastik i indervægge er, hvis man kun sætter panel. Denne kan jo bevæge sig en del på grund af ændret fugtindhold, og så bliver der sprækker ind til isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.