Hej,
Jeg skal bygge en enkel skillevæg mellem to soveværelser med træregler og gips.
Mit spørgsmål er, om det er nok med 45x45 regler, eller om det skal være kraftigere træ? Den vil ikke være bærende på nogen måde, men skal kun holde gips og tapet oppe.
Jeg skal bygge en enkel skillevæg mellem to soveværelser med træregler og gips.
Mit spørgsmål er, om det er nok med 45x45 regler, eller om det skal være kraftigere træ? Den vil ikke være bærende på nogen måde, men skal kun holde gips og tapet oppe.
Det er tilstrækkeligt, men jeg ville dog foretrække 45x70 (eller muligvis 34x70) som regler. Min erfaring med 45x45 regler er, at de ofte er mere skæve og buede end f.eks. 45x70.
Hvis du skal have en dør i væggen, så tjek karmbredden,
med 45 regler bliver væggen kun 71 mm tyk.
-- Arne
Hvis du skal have en dør i væggen, så tjek karmbredden,
med 45 regler bliver væggen kun 71 mm tyk.
-- Arne
Er spændet mere end 2 m, så anbefaler jeg 45*70 som den foregående taler. Og du dobbelt gips i væggene!!!! Samt også 45 mm glasuld 70 mm fungerer også. Isoleringen skal kun dæmpe indre resonans i væggen, så 45 er rigeligt..... men 2 gips på hver side eller OSB, gips.... For lydens skyld
Når du alligevel bygger, hvorfor spare og kun bygge med 45x45? Det koster ikke meget mere at have "rigtigt" træ i væggen, og det bliver meget mere stabilt. Prøv at slå en knytnæve mod en væg med 45x45 regler, og du kan mærke, hvordan hele væggen vibrerer... dobbeltgips eller ej. Det sker ikke med 45x70 regler.
45*45, 45*70, 45*95 osv same shit different name i stabilitetssynspunkt 45*45 kræver mere sidestabilisering end 70 eller 95 det er det, der gør væggen stabil i sig selv. Samvirke mellem regnerne og at man bla….bla…bla….
Men det jeg mente med dobbeltgips gælder for 45*45, 45*70, 45*95, 45,120,45*145, 45*170…. Skal du efter lyd har reglaftstanden kun betydning for laveste indre resonans. Masse, masse og igen masse er det ENESTE, der kommer efter luftlyd.
Og som spørgsmålet lød mellem to soveværelser vil man efter luftlyd til 80-90 % for at få et stille soveværelsesmiljø. Har man problemer med andre lavfrekvente lyde i stommen hjælper ingen gips eller betonvæg i verden.
Så skidt i stabiliteten soveværelse 2 lag gips / side punkt.
Men det jeg mente med dobbeltgips gælder for 45*45, 45*70, 45*95, 45,120,45*145, 45*170…. Skal du efter lyd har reglaftstanden kun betydning for laveste indre resonans. Masse, masse og igen masse er det ENESTE, der kommer efter luftlyd.
Og som spørgsmålet lød mellem to soveværelser vil man efter luftlyd til 80-90 % for at få et stille soveværelsesmiljø. Har man problemer med andre lavfrekvente lyde i stommen hjælper ingen gips eller betonvæg i verden.
Så skidt i stabiliteten soveværelse 2 lag gips / side punkt.
dobbelt gips sætter man normalt 2 stk 12mm plader oven på hinanden. Første lag liggende andet lag stående.
det er at foretrække, hvis man ikke tager plyfa-plade til første lag, det er nemlig bedst ifølge mig. husk bare at forskyde samlingerne, så de ikke ender på samme regel.
det er at foretrække, hvis man ikke tager plyfa-plade til første lag, det er nemlig bedst ifølge mig. husk bare at forskyde samlingerne, så de ikke ender på samme regel.
Ikke læg pladerne ned!!! Man forskyder samlingerne en regel. Vis man kan lægge pladerne ned men personligt har jeg som udøver meget sjældent anvendt denne metode og fra et lydmæssigt synspunkt er det ikke godt.
Derudover skal man ikke skrue for meget i det første lag osv.... Især ikke ved montering på stålregler eller akustikregler.....
Derudover skal man ikke skrue for meget i det første lag osv.... Især ikke ved montering på stålregler eller akustikregler.....
Er der virkelig så stor forskel i lydhenseende på enkelt og dobbelt gips? Jeg har bygget en skillevæg med enkelt gips og 70mm glasuld og er ikke helt tilfreds med lydisoleringen.
Kan jeg altså forvente en klart mærkbar forskel, hvis jeg tager ulejligheden at sætte et lag mere op på hver side?
Mvh
Pagge
Kan jeg altså forvente en klart mærkbar forskel, hvis jeg tager ulejligheden at sætte et lag mere op på hver side?
Mvh
Pagge
Det gør forskel på ca. 10dB hvilket er halvanden fordobling, 6 dB er fordobling. Så er der også andre ting der gælder. Men det gider jeg simpelthen ikke gå nærmere ind på. Omkostningen stiger selvfølgelig med 100 kr/kvm færdig væg omtrent med dobbeltgips, men jeg fastholder stadig. 2 lag giver flere fordele end de 100 kr. Lydisolering, stabilitet i væg, bedre underlag for malerarbejde, bedre at hænge ting som billeder, hylder osv.... ja selvfølgelig kan man smide krydsfiner mellem stolperne og herje, men jeg siger bare, det er ingen tilfældighed at 90% af alle indervægge jeg har bygget i mine år består af 2 lag gips på hver side.
Har haft en bygningsingeniør hjemme i dag, som klappede på vores endnu ikke gipsede indervægge med et saligt udtryk i ansigtet ;D
"Det her kan jeg godt lide, folk begynder at forstå, at der skal bygges ordentligt!"
Ifølge ham bruges der meget OSB, og det er så tæt på råspont, man kan komme uden at det er råspont!
Angående revner, næppe, hvis dit hus står stille. Har råspont og gips i hele huset og ingen revner i samlingerne endnu, men hvem ved, det kommer måske, har kun 8 års historie indtil videre
"Det her kan jeg godt lide, folk begynder at forstå, at der skal bygges ordentligt!"
Ifølge ham bruges der meget OSB, og det er så tæt på råspont, man kan komme uden at det er råspont!
Angående revner, næppe, hvis dit hus står stille. Har råspont og gips i hele huset og ingen revner i samlingerne endnu, men hvem ved, det kommer måske, har kun 8 års historie indtil videre