Jeg overvejede at bygge en selvbærende bærende væg, som skal understøtte et gulvlag på 30kvm og desuden bære i midten for tagstole (over 7m spændvidde).

Det drejer sig om en tilbygning, som er ca. 7x5 meter, og væggen skal være i midten mellem langsiderne, dvs. 5m lang.

Temmelig tæt på midten af væggen er en døråbning, og jeg regner med at have ca. 50cm væg over døren.

Målet er altså at få denne væg selvbærende!

Jeg tænkte at bruge OSB + gips på begge sider af væggen, forskudte samlinger og skrue-limet. Rem med 45x70 burde være nok, men jeg kan selvfølgelig gå op i dimension, hvis det skulle blive nødvendigt. Gulvet, som væggen står på, bliver limet gulvspån i samme længderetning som væggen, så for at kompensere for døråbningen tænkte jeg at lægge kortling under gulvspånen langs væggens slug, så slugen + kortlinger + gulvspån sammen kan klare betydelige trækkræfter. Gulvspånen skal selvfølgelig ikke samles lige ved døråbningen.

Bliver dette en tilstrækkeligt bærende væg i sig selv til at klare tagstole og gulvbjælkelag på overetagen? Forslag til forbedringer?

Denne bærende væg skal altså stå på et gulvbjælkelag, som ikke er direkte forankret i fundamentet, og gulvbjælkelaget skal ikke behøve at tage lasten fra væggen...

Et alternativ er selvfølgelig at sætte en ordentlig limtræsbjælke eller lignende og ikke bekymre sig så meget om, hvordan væggen bygges.

Du ønsker altså, at væggen kun skal stå på enderne og fungere som en bjælke i stedet for bare at overføre belastningen direkte ned på gulvbjælkene?

Ja! Lasten skal gå ned i de vægge, som hjertemuren er forankret i (en ydervæg og en tidligere ydervæg, som begge står på betonvægge til kælderen).

Hvis ikke væggen "sidder" sammen under døråbningen også og på den måde kan tage trækkræfterne, der bliver i en bjælkes underkant, er det unødvendigt at forsøge at få hele væggen til at fungere som en bjælke.

Med 50 cm har du desuden rigeligt med plads til det limtræ, der er nødvendigt.

Limtræ bliver meget ryddeligere synes jeg! Bliver mere fleksibelt. Nemmere at forstå og håndtere for eventuelle fremtidige husejere osv!

mvh

Senest redigeret:
Oj ja så lyder det spontant lidt svagt med at have en væg med døråbning i.
Iaf er det overkurs for mig at beregne styrken på en sådan.
Men jeg ville isf forsøge at lægge fx et fladjern i bunden under tærsklen, så du får hjælp af hele væghøjden i stedet for kun 50 cm i toppen.

Pladejern er jo absolut en mulig løsning!

Men jeg synes det lugter unødvendigt og kompliceret med tanke på, hvad man vil opnå! Bedre så at sige sætte limtræ, 90 x 405 burde fungere, eller lignende og derefter opbygge en let væg under med total frihed for åbninger, føringer og fremtidige ændringer!

og hvis TS har brug for en højere bjælke, eller ligefrem ændrer sig og vil have åbent på første etage, kan man også "indlejre" bjælken i bjælkelaget ovenfor.
(altså at overkant bjælke ligger på samme niveau som gulvbjælkerne og disse er fastgjort til bjælken med bjælkesko...)

Det er ikke særlig sandsynligt, at nogen i fremtiden ville ønske at åbne op og fjerne denne væg. At indfælde en bjælke i gulvbjælkelaget er for så vidt muligt, men kræver da, at man også åbner op for spær for denne indfældning...

Hvordan som helst synes jeg alligevel, at det ville være lidt sjovt at lykkes med at konstruere en væg, som løser opgaven i stedet for bare at gå og købe en limtræsbjælke :)

jo... (jeg fortsætter med at kæmpe for balken) i praksis er det jo trods alt de der 50 cm over døren som skal gøre jobbet! = balk!:D

En selvbærende væg ville jeg nok lave som en fagværkskonstruktion med skråstivere i fagene mellem stolperne. Plus limet og skruet plywood.

Normalt er det svært at kunne regne hjem en regelstomme m 45x70 til at blive bærende.
Hvis man laver den som en fackverkskonstruktion går det nok, men så må man være nøje med, hvordan man udformer knuderne, så de virkelig kan overføre kræfterne.

I dette tilfælde bliver regelstammen jo ikke bærende i sig selv, men snarere de lim-skruede krydsfinerpladerne og træktøjet i bunden..
Men jeg ville nok have valgt en sammentappet 16mm plyfa, så den også bliver limet sammen i kanten med..

Tak for input! Da det ikke virker helt klart, at væggen ville være selvbærende og klare belastningen fra spær og gulvbjælkelag, vælger jeg nok at sætte en limtræsbjælke op alligevel.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.