Jeg har lidt planer for mit lille værksted. Da vi flyttede til dette hus, var en af de ting, jeg så frem til, et større værksted (end et hjørne i vores gamle garage).

Og selvom jeg kan drømme om at bygge et ordentligt stort værksted, skal man jo gøre det bedste med det, man har. Og lige nu har jeg sat bænke op langs væggene og savbordet mod en af dem. Det er ikke direkte trangt, men det føles lidt uovervejet. Så derfor har jeg planer!

Lageret
Værkstedet er i det, der var husets lager, vi har også et skur ude på bagsiden, hvor ting, man har i et lager, opbevares. Så dette rum kan være udelukkende værksted, hvilket er dejligt som bare pokker.

Verkstad.png

Gennem rummet går en stor H-bjælke, som ikke vil flytte sig lige med det samme. Derudover har vi to døre i den ene ende. Ellers er det frit frem for fantasien.

Arbejdsområde
Så her er tanken; ind med et stort arbejdsbord i midten, som er 240x120 cm stort for at rumme hele plader ved behov. Integreret i det er en høvlebænk fra Sjöbergs.

Derefter en bænk langs den ene væg for at afkorte længere brædder. Så et mindre bord mellem dørene samt et større bord i den højere ende til forskellige bænkredskaber.

bord.png

Alle borde er fastgjort i bæringer skruet direkte i væggen.

Værktøj
Placeringen af værktøj er tænkt sådan, at geringssaven selvfølgelig skal være på langsiden (hvor jeg har den i dag faktisk) sammen med fræsebordet, som ikke har nogen niveaujustering. Under det bord placeres tykkelseshøvlen, som så står på en hylde, der kan trækkes frem ved behov, det er okay, at den ikke er i bænkhøjde.

På det lille bord står afretterhøvlen, som skal kunne justeres i højden og derfor ikke passer i samme linje som geringssaven, og ved siden af den står båndsaven.

verktyg.png

I midten står naturligvis savbordet monteret i det store arbejdsbord.

skiva.png

Plademateriale
Jeg arbejdede meget for at få det til, så jeg kan afkorte plademateriale på bordrundsave, og med dette layout kan pladen hvile mod afretterhøvlen, som så fungerer lidt som indføringsbord til saven.

hyllor.png

Hylder
Og så en mængde hylder til træ og andet. På de øvrige vægge skal der være værktøjsopslagstavler efter behov.

spansug.png

Spånsuger
Og så kommer vi til spånsugeren. I dag har jeg en meget lille en stående under et bord og en masse flexrør trukket overalt, men der bliver stop i dem hele tiden, og jeg vil gerne anskaffe mig en rigtig spånsuger. I skitsen her har jeg trukket rørene over maskinerne langs væggen samt undgået 90-graders bøjninger. Tanken er, at der, hvor hvert rør slutter, skal sidde en spjæld, og derefter et flexrør ned til maskinen.

Sugeren til saven er lidt mere tricky dog. Dels skal det rør fortsætte til afretterhøvlen, men det skal også gå under h-bjælken. Da jeg ikke vil lave en krumning "omkring" bjælken, skal den monteres på væggen i en højde, som er under bjælken. Så videre til savbordet går der en forgrening ud og kommer derefter ned fra loftet. Jeg skal have et hul i arbejdsbordet til slangen derefter.

Men jeg tager gerne imod kommentarer på layoutet af, hvordan værkstedet er planlagt og sådan. Har jeg tænkt rigtigt, hvad mangler jeg, osv?

A
Noget jeg reagerer på er størrelsen på arbejdsbordet i midten. Er det så stort bare for at kunne håndtere kløvninger af hele plader, så er det unødvendigt stort, hvilket gør, at det bliver trangere rundt om.

Så længe der er støtte under 51% af pladen, vil den blive liggende. For plader af standardstørrelse er det tilstrækkeligt med 130 cm målt fra klingeens bageste kant. Så kan det jo være praktisk at have en større flade af andre grunde, selvfølgelig. Men det ser lidt unødvendigt trangt ud, især i betragtning af at du ifølge skitsen skal lægge pladen helt op mod væggen for at kunne kløve.

Emil_K sagde:
Noget jeg reagerer på er størrelsen på arbejdsbordet i midten. Er det så stort bare for at kunne håndtere opskæringer af hele plader, så er det unødvendigt stort, hvilket gør at det bliver trangere rundt om.

Så længe der er støtte under 51% af pladen, vil den blive liggende. For plader af standardstørrelse er det tilstrækkeligt med 130 cm regnet fra klingens bagkant. Så kan det jo være praktisk at have en større overflade af andre grunde, selvfølgelig. Men det ser lidt unødvendigt trangt ud, specielt med tanke på, at du ifølge skitsen skal lægge pladen helt op mod væggen for at kunne skære.
Forstår hvordan du tænker, men min tanke er, at hvis arbejdsbordet er præcis 120x240, så kan jeg arbejde med hele plader direkte på bordet. Hvis jeg skal skære dem på bredden, ville det være så rart at lægge dem op og køre med dyksaven og have 100% støtte overalt.

Og eftersom savebordets klinge ikke er i højrekanten, men havner ~40 cm ind fra højrekanten, så hvis jeg skal skære 10 cm af på langs af en plade, så bruger jeg jo kun 70 cm af bordets bredde, hvilket er lidt over 50% :) Ved, at du mente på langs i dit eksempel, men det samme gælder jo på bredden.

Hvad angår trængsel, så er der 80+ cm rundt om langsiderne og 90+ cm på den høje kortside i plads at bevæge sig på. I mit hoved lyder det ok, men selvfølgelig vil jeg tage mål, når rummet er tomt, for at sikre mig. Tak for din feedback!

Hvor skal plademateriale være?
Efter min erfaring plejer der altid at være diverse pladestykker, der bliver til overs og/eller er "godt at have".

Oldboy sagde:
Hvor skal plademateriale stå?
I min erfaring så plejer der altid at være diverse pladestykker, der bliver til overs og/eller er "gode at have".
De skal stå i et pladestativ, jeg skal bygge i garagen, som er væg i væg med værkstedet, de får simpelthen ikke plads inde i værkstedet. Hylderne på den fjerne væg skal holde en del træ, der får plads, men netop plademateriale må være i garagen. :)

Nu har jeg revet alt ud! Her er en video om mit værksteds-remake, del et:

De nye planer for værkstedet ser sådan ud:
VerkstadHammer.png

Et par overvejelser:
Båndsaven ser ud til at stå forkert, eller er det bare billedet?
Når den står mod væggen, kan man jo ikke save længere snit end ca. 30 cm?
Burde den ikke drejes, så man kan fortsætte med træstykkerne ud gennem døren?
Eller står den på hjul?

Måske er det vigtigste aspekt, hvad du vil lave i værkstedet?
Der er jo ret stor forskel på husbyggeri, møbelfremstilling og f.eks. modelbyggeri. Dels i pladskrav og dels i maskinpark, samt også adgang til hylder og skabe.

For mig, der mest beskæftiger mig med husreparationer, synes jeg, at en central moderat stor arbejdspult og masser af plads til alle sider er bedst. Derefter nogle flytbare rulleunderstøtninger og gerne et par arbejdsbukke. Det mest besværlige er at håndtere og dreje/vende 3-5 m lange brædder og reglar.

Oldboy Oldboy sagde:
Et par overvejelser:
Båndsaven ser ud til at stå forkert, eller er det bare billedet?
Da den står mod væggen, kan man jo ikke save længere snit end ca. 30 cm?
Bør den ikke drejes, så man kan fortsætte med træstykkerne ud gennem døren?
Eller står den på hjul?
Jeg plejer ikke at save større træstykker på båndsaven, som er af en mindre model, og ja, den er flytbar ved behov :)

Oldboy Oldboy sagde:
Måske den vigtigste aspekt er, hvad det er, du kommer til at lave i værkstedet?
Der er jo ret stor forskel på husbyggeri, møbelfremstilling og f.eks. modelbygning. Dels i pladsbehov og dels i maskinpark, samt også adgang til hylder og skabe.

For mig, som mest arbejder med boligfix, så synes jeg, at en central, moderat stor arbejdsbænk og masser af plads i alle retninger er bedst. Så nogle flytbare rullestøtter og gerne et par arbejdsbukke. Det mest besværlige er at snurre/vende 3-5 m lange brædder og reglar.
Som værksted er den lille, helt klart, men jeg tror, jeg har placeret tingene, så de passer mit behov bedst. Før havde jeg bænkene langs væggene alene, men savnede muligheden, som en stor bænk i midten giver, hvor man kan arbejde fra flere sider. Så jeg har arbejdet ud fra den logik :)

• Synes
kulle
  • Laddar…
Her kommer del to og tre i min værkstedsremake:

Og det første lille projekt i det nye værksted:

• Synes
Big builder
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.